آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

پرده اول:
کلافه از خستگى راه و سفر، نیمه شب، خودش را در میان انبوه اتومبیل‏هایى مى‏بیند که رانندگان هر یک از آنها سرگرم کار خویشند . کمتر کسى به‏فکر این است که در این نیمه شب کمکى کند به زنى خسته از سفر کوله‏بار سفره را به دست مى‏گیرد و به کنار خیابان مى‏آید ; به امید یافتن مرکبى براى رسیدن به مقصد . خودرویى با ظاهرى قدیمى و فرسوده مقابلش مى‏ایستد و بعد از رد و بدل شدن چند جمله، مسافر را با خود مى‏برد . . . این آخرین سفر آن مسافر تنها در نیمه‏هاى شب در یک شهر بزرگ بود; چند روز بعد خانواده‏اش جسد او را تحویل مى‏گیرند . او یک نفر از یازده نفرى است که به دام سیاه خفاش شب افتاده است . . . .
پرده دوم:
چند سال بعد در پنج نقطه شهر، دار مجازات آویخته شده است . از یک هفته پیش در همه گوشه و کنار شهر و در اخبار سراسرى، مدام از مجازات پنج جوانى سخن مى‏رود که کوچک‏ترین جرمشان اخاذى بوده است . تصویر مات و محو زنانى که به دام کرکس‏هاى سیاه پایتخت افتاده‏اند، ترس را کمابیش در دل هر بیننده و شنونده‏اى راه مى‏دهد . یک هفته بعد پنج جوانى که نام کرکس بر خود نهاده‏اند، در میان چشمان حیرتزده و نگاه مبهوت گروهى زن و مرد و پیر و جوان در روز روشن از طناب دار آویخته مى‏شوند . . . . و این آخرین پرده از سناریوى جنایت‏هاى انفرادى و سازمان یافته نیست .
در شهرهاى مدرن و ماشینى امروزى، هر روز انواع و اقسام گروه‏هاى اجتماعى، به‏ویژه ناهنجارى‏هاى اخلاقى مشاهده مى‏شود ; اما در این میان آنچه کمتر به آن پرداخته شده است، ریشه‏یابى چنین حوادث دهشتناک و اساسا شکل‏گیرى باندهایى چنین بى‏پروا و با رفتارهایى جنون‏آمیز است .
چند سالى است که صفحات حوادث نشریات پر است از اخبار جرم و جنایت و آدم ربایى و آدم‏کشى و کمتر روزى است که این صفحات تنها به حوادثى غیر از جنایت پرداخته باشند . نکته حائز اهمیت در این‏جا این است که همگان افزایش تعداد دفعات وقوع این حوادث، عاملان بروز چنین وقایعى، از فرد به گروه تبدیل شده‏اند و به این ترتیب این جنایات به صورت سازمان یافته بروز و ظهور مى‏یابند .
پس از مجازات اولین قاتل قتل‏هاى زنجیره‏اى در خیابان‏هاى تهران که خفاش شب نام گرفت و محاکمه علنى او در حضور اولیاى دم مقتولان و نیز هزاران بیننده تلویزیونى، جامعه تا حدى در آرامش فرو رفت و بعد از مدتى کم کم سایه ترس و وحشت از میان گروه‏هاى مختلف جامعه به‏ویژه زنان و دختران رخت‏بر بست و این تصور ایجاد شد که این مجازات سنگین درس عبرتى خواهد شد براى دیگر شروران .
اما هنوز چند صباحى از این ماجرا نگذشته بود که گروه‏هاى کوچک و بزرگ بزهکار در گوشه و کنار شهر با مجازات‏هاى سبک و سنگین روبرو شدند که عمدتا این مجازات‏ها در ملا عام و در حضور سکنه محل و رهگذران انجام مى‏شد، اما در همان شرایط کسى به این پرسش پاسخگو نبود که اگر به گردن جوانى طناب بیندازند و در شهر بچرخانندش، او پس از اتمام دوره محکومیتش، چگونه در جامعه حضور پیدا خواهد کرد!؟
بسیارى از جامعه‏شناسان و صاحب‏نظران روان‏شناختى معتقدند که وجود بسترهاى پنهان ونیز ناهنجارى‏هاى موجود در جامعه و خانواده، عامل عمده و اصلى بروز این حوادث و نتیجتا شکل‏گیرى باندهایى این چنین است . وجود تبعیض در لایه‏هاى مختلف اجتماعى، نبودن وسایل رفاه و آسایش به طور یکسان و نیز افزایش میزان نیازها و عدم امکان برآورده شدن همه آنها و محدودیت‏ها و محرومیت‏هاى موجود در جامعه هم از دیگر عوامل مؤثر در شکل‏گیرى و بروز پدیده جنایت در جامعه است . از سوى دیگر با توجه به امکان وجود شکست در نقشه‏هاى جنایتکارانه توسط یک فرد، بسیارى از افراد تبهکار ترجیح داده‏اند تا به صورت گروهى و باندى وارد عمل شوند; زیرا به اعتقاد بسیارى از آنها، امکان لو رفتن نقشه‏ها و دستگیرى همه اعضاى یک باند محدود است .
اینکه چرا با مجازات یک فرد یا باند تبهکار، ریشه چنین جنایاتى خشکیده نمى‏شود، بحثى است که بسیارى از جامعه‏شناسان و روان‏شناسان از زوایاى مختلف به آن پرداخته‏اند . نکته مشترک در این بررسى‏ها و اظهارنظرها این است که در برخورد با بسیارى از این جرایم، فقط مجرم و نوع جرم در نظر گرفته شده است، نه علل و عوامل ایجاد جرم .
× × ×
در واقع در نگاه کالبدشکافانه به قضیه جرایم سازمان‏یافته، توجه به این نکته حائز اهمیت است که مجرم در واقع خود قربانى علل و عوامل وقوع جرم است . در حقیقت‏بروز رفتار نابهنجار و جنون‏آمیز از یک یا چند جوان، تنها مى‏تواند زاییده یک زندگى نابسامان و خالى از هر گونه اخلاقیات در درون یک فرد و یا تربیت نادرست‏خانوادگى و اجتماعى باشد .
البته این مسئله را نیز نباید از نظر دور داشت که برخى تبهکاران، در خانواده‏هایى اخلاقى و حتى تحصیل‏کرده رشد مى‏یابند، اما به دلیل حضور دائم در مجامع غیر اخلاقى و نیز داشتن زمینه‏هاى پذیرش موارد ضد اخلاق و همچنین ضعف نفس، مرتکب جرم و جنایت مى‏شوند که در مراتب کلان‏تر جرایم آنها تبدیل به جرایم سازمان‏یافته و گروهى خواهد شد . بنابراین در برخورد با چنین باندهاى هماهنگى، باید به ریشه بروز جرم رسید و قطع کردن ساقه را تنها راه حل از بین بردن جرم ندانست .

تبلیغات