آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

متن

در شماره های پیشین ماهنامه موعودمطالبی رابه حضورخوانندگان محترم و گرامی ماهنامه عرضه نمودیم که برگرفته از خبرنامه ها و بولتنهای مذهبی غرب بود; در این شماره ماهنامه نیز برآنیم تا خوانندگان عزیز را با گرایشهای معنوی و مذهبی خاصی که در غرب در حال رشد است و در واقع اعتراضی است بر مادیگری و فساد حاکم بر جامعه غرب آشنا نماییم.
امروزه زندگی مادی در تمام ابعاد و با همه جلوه ها و نمودهایش هرگز قادر به اقناع و ارضای روحی بشر نیست و آدمی همواره خلاء و کمبودی را در وجود خویش احساس می کند و به دنبال پناهگاهی است که او را به آرامش برساند.انسان غربی، امروزه از جلوه های مبتذل زندگانی مادی و غرق شدن درلذتهاوشهوتهای ناپایدار و غیر مشروع که راه را را بر معنویت او بسته اند به ستوه آمده است. انسان امروز غرب از زندگی ماشینی و صنعتی به تنگ آمده و ناآرام و بیقرار به دنبال تکیه گاهی می گردد.
پیش از این برخی از متفکران دلسوز دنیای غرب آنچه را که غرب امروزه بدان گرفتار آمده دریافته بودند و همگان را نسبت بدین امر که دنیای غرب بیمار است و داروی این بیماری «ایمان مذهبی » است، هشدار داده بودند اما جامعه غرب متاسفانه به این هشدارهای مکرر وقعی ننهاد و کسانی را که احساس خطر می کردند و فریاد بیداری سر می دادند «واعظ بی موقع » نامید. (1)
رنسانس مذهبی غرب که امروزه با روند نسبتاسریعی در حال رشد است با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز گشت و باعث علاقه و گرایش مردم غرب به مذهب شد و موجب گشت تا نهضتهایی توسط برخی از اصحاب کلیسا به وجود آید.
امروزه در آمریکا نهضتهایی سیاسی - مذهبی برای نجات جامعه آمریکا شکل گرفته اند که از جمله آنها می توان به نهضت «بلوغ اخلاقی » «جری مالول » اشاره کرد. این نهضت که به همراه نهضتهای دیگر موجود در آمریکا به وجود آمده سعی در مسیحی کردن دوباره آمریکا و بازگشت به خویشتن دارد. «جری مالول » در برنامه اقدامی خود می نویسد:
«پنج مساله اصلی وجود دارد که دارای پیامدها و تاثیرهای سیاسی هستند و آمریکاییان اخلاق گرا باید برای روبرو شدن با آنها آماده باشند: سقط جنین، همجنس بازی، تظاهرات خلاف عفت عمومی،نوشته ها و فیلمهای تلویزیونی یا سینمایی، انسان مداری (اومانیسم) و نابودی خانواده. (2)
این گروهها معتقدند که یکی از دردهای بزرگ جامعه آمریکا که باعث بی هویتی دینی شده، «انسان مداری غیر مذهبی » است که در درجه اول از نظر اجتماعی جلو آزادی عمل فرد را می گیرد و او را از شبکه قیود و دیوانسالاری که غایتی جز تقویت قدرت دولت ندارند به اختناق می کشد و از طرف دیگر در زمینه اخلاقی در جهت معکوس، خود را مدافع آزادی کاملی قلمداد می کند که بلافاصله به صورت بی بند و باری و مغایرت با اخلاق تغییر شکل می دهد. به عقیده «جری مالول » مبارزه علیه این هر دو وجه باید به طور همزمان صورت گیرد.
از جمله گروههای دیگر که امروزه در جامعه آمریکا به طرفداری از مذهب خود را مطرح ساخته اند گروه «وفاداران به عهد» هستند که راهپیمایی میلیونی خود را در آمریکا برپا کرده و مردان مسیحی در آن بر تعهد خود پای فشردند. (3)
از جمله دیگر نشانه های رویکرد غرب به معنویت گزارشهای بسیاری است که هر از چندی از گسترش رو به رشد اسلامگرایی در آمریکا و اروپا به گوش می رسد. یکی از روزنامه های چاپ آمریکا در این باره می نویسد در آمریکا سالانه 25 هزار نفر به اسلام می گروند و از این نظر اسلام سریعترین رشد را در میان مذاهب در این کشور دارد. (4) روزنامه لوس آنجلس تایمز با اعلام این مطلب می افزاید چنانچه گرایش مذهبی این افراد به اسلام را از سوی بزرگسالان احتساب نماییم بنابراین با در نظر گرفتن فرزندان خانواده رقم مسلمین به چند برابر خواهد رسید. بنا به نوشته لوس آنجلس تایمزکارشناسان حدس می زنند تعداد مسلمانان آمریکا اکنون بین 4 تا7 میلیون تن باشد. (5)
خبرهای دیگری نیز حاکی از آن است که نقش دین در از بین بردن نابرابریهای اجتماعی در اروپا نیز بسیار چشمگیر است به طوری که امروزه زنان خسته، که از شعارهای توخالی برابری حقوق زن و مرد به ستوه آمده اند و این شعار را دارای دستاوردی جزفشار روحی و جسمی بیشتر برای زنان غربی نمی دانند راه حل خود را روی آوردن به اسلام می دانندو تنها طی دو سال اخیر بیش از 20 هزار تن از باسوادترین زنان انگلیسی به اسلام روی آورده اند. گرایش به اسلام پدیده ای است که به سیستمی برای احیای مجدد زندگی در دنیای پر از بحران و هویت بخشیدن به خود و بازگشت به هویتهای زنانه تبدیل شده است هویتی که دیگر فراموش شده است. (6)
در این مورد مطالب و گزارشها به اندازه ای زیادند که ذکر تمامی آنها از حوصله این مقاله خارج است و ما در این مقاله تنها فهرست وار به برخی از آنها اشاره نمودیم و اگر توفیقی به دست آوردیم به توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.
ذکر یک نکته لازم است و آن اینکه باید غربیان تشنه تازه به آب رسیده به شیوه ای درست و حساب شده راهنمایی کرد تا در دام مسلکهای انحرافی نیفتند و آبشان به سراب مبدل نگردد. با آرزوی پیروزی حق بر باطل و برپایی حکومت جهانی اسلام به رهبری حضرت مهدی ، عجل الله تعالی فرجه الشریف.
پی نوشتها
1. روزنامه جمهوری اسلامی،23/5/73، ص 11.
2. همان، به نقل از کتاب اراده خداوند ژپل کوپل، ص 186.
3. ابرار، شنبه 13/10/1376.
4. روزنامه رسالت،6/5/72، ص 16.
5. روزنامه رسالت،6/5/72، ص 16.
6. روزنامه جمهوری اسلامی، 22/8/72، ص 15.

تبلیغات