آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

از مهمترین چالش های پیش روی عالمان فریقین، اعتبارسنجی اسناد احادیث است. پژوهش ِپیش رو به دنبال پاسخ به این پرسش است که: حدیث پژوهان اهل سنّت معاصر، چه روشی را برای اعتبارسنجی احادیث برگزیده اند؟ ایشان تا چه اندازه به سندشناسی روی می آورند و تا چه میزان تنها به احکام پیشنیان اعتماد می کنند؟ برای به دست آوردن نظرات عالمان اهل سنّت به آثار متقدمان و متأخران رجوع شده است. این نوشتار با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی تحلیلی و پژوهشی شکل گرفته است. در این پژوهش دریافتیم که روش عالمان اهل سنّت معاصر در اعتبارسنجی روایات بیشتر کتاب محوری است. ایشان به طور کلی احادیث را در سه گروه دسته بندی می کنند. دسته نخست، احادیث کتب صِحاح که مشهورترین آنها صحیح بخاری و صحیح مسلم است. محدثان، احادیث این دو کتاب را بدون هیچ گونه خدشه ای می پذیرند و درباره دیگر کتب صحاح مانند صحیح ابن حبان، ابن السکن و ابن خزیمه تأملاتی دارند. دسته دوم، احادیثی است که متقدّمان آنها را ارزیابی و حکم أسناد روایات را مشخص کرده اند مانند کتاب های چهارگانه سُنَن. محدثان معاصر به حکم روایاتی که ائمه پیشین جرح و تعدیل داده اند، اعتماد می کنند و نظرات ایشان را صائب می دانند. دسته سوم از احادیث، روایاتی است که در دو دسته پیشین قرار نمی گیرد. روایات این دسته بر اساس قواعد درایه و رجال در پنج مرحله مورد بررسی سندی قرار می گیرد و حُکم آن صادر می شود.

Methodology of Authenticating Narratives from the Perspective of Sunni Scholars

One of the most significant challenges facing scholars of both denominations i.e. Shia and Sunni is the authentication of hadith chains. This research seeks to answer the question: What method have contemporary Sunni hadith scholars chosen for authenticating hadith narrations? To what extent do they rely on the science of hadith transmission (ilm al-riwayah) and how much do they rely solely on the rulings of their predecessors? To obtain the opinions of Sunni scholars, references have been made to the works of both early and contemporary scholars. This paper has been developed using a library research method and a descriptive-analytical and research approach. In this study, it was found that the methodology of contemporary Sunni scholars in authenticating narrations is mostly book-centered. They generally classify hadith into three groups. The first category includes hadiths from the Sahih collections, the most famous of which are Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim. Scholars accept the hadiths from these two books without any objection and have contemplations regarding other Sahih collections like Sahih Ibn Hibban, Ibn Asakir, and Ibn Khuzaymah. The second category consists of hadiths whose predecessors have evaluated and determined the authenticity of their chains of transmission, such as the four Sunan collections. Contemporary scholars rely on the rulings of narrations authenticated by previous Imams and consider their opinions valid. The third category includes hadiths that do not fall into the previous two categories. The narrations in this category are examined based on the principles of matn (content) and isnad (chain of transmission) in five stages, and their rulings are issued accordingly.

تبلیغات