آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

در سپهر سیاست ایران معاصر، «نفوذ» یکی از اصلی ترین مفاهیمی است که در مقام عمل، در هر برهه و مقطعی از تاریخ ایران، نوعی از مخاطره و تهدید منافع را برای جامعه و کشور ایران پدید آورده است. یکی از نخستین گام ها در مسیر مقابله با این پروژه (پروژه نفوذ خارجی)، کسب شناخت مطلوب از جوانب مختلف این مسأله و واکاوی ماهیت شناسانه و راهبردسنجانه عقبه تاریخی جریان نفوذ است. با عنایت به این مهم، پژوهش حاضر با بهره گیری از روش «تحلیل مضمون» به بررسی مختصات پروژه نفوذ انگلستان در جریان نهضت مشروطه ایران (بین سال های 1906 تا 1913) با تکیه بر تحلیل مکتوبات صادرشده ازسوی وزیر مشاور در امور خارجه وقت انگلستان (ادوارد گری) در مورد ایرانِ آن دوران، پرداخته است. یافته های این مقاله نشان می دهد که انگلستان در راستای بیشینه سازی منافع خود، بر پایه مجموعه ای از اصول نفوذگذاری، سیاست های هفت گانه ای را طراحی و آن ها را توسط عاملیت داخلی و خارجی خود، پیاده سازی کرده است. براساس نتایج این پژوهش، مخاطبین اصلی، ناظر، رقیب و پشتیبان، چهار دسته مخاطبی هستند که در فرآیند طراحی این سیاست ها، مدنظر نفوذگذاران قرار داشته اند.

Analysis of the coordinates of British influence in Iran during the constitutional period (Using the historical documentary approach)

    In the area of contemporary Iranian politics, "influence" is one of the main concepts that at any point in history of Iran, has created a kind of risk and threat to the interests of Iranian society and country in practice. One of the first steps in confronting this project (external infiltration project) is to gain a favorable understanding of the various aspects of this issue and to analyze. With respect to this matter, the present study uses the "content analysis" method to examine the coordinates of the British influence project during the Iranian constitutional movement (between 1906 and 1913) based on the analysis of letters issued by the previous British Foreign Secretary. (Edward) has dealt with Iran at that time. The findings of this paper show that in order to maximize its interests, the UK has designed seven policies based on a set of influence principles and implemented them through its internal and external agency. According to the results of this study, the main audience, observer, competitor, and supporter, are four categories of the audience that in the process of designing these policies, the influencers have been considered the nature and strategy of the historical obstacle of the infiltration process.

تبلیغات