آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موک بر بهزیستی روان شناختی و مهارت های مطالعه دانش آموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه گواه و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا بود. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای از بین مدارس دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان آق قلا، به صورت تصادفی یک مدرسه انتخاب شد. سپس، از بین پایه های تحصیلی به صورت هدفمند پایه ششم انتخاب شد و از بین دانش آموزان پایه ششم به طور همسان تعداد 40 دانش آموز به عنوان نمونه پژو هشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف-نسخه کوتاه ریف و کیس (1989) و راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین (2002) بود که روایی پرسشنامه ها توسط متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی پس از اعمال تغییرات جزئی تأیید نهایی شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب، 72/0 و 74/0 به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر موک تأثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی روان شناختی و مهارت های مطالعه دانش آموزان دارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت روش آموزش مبتنی بر موک نسبت به روش آموزش معمول تأثیر بیشتری بر بهزیستی روان شناختی و مهارت های مطالعه دانش آموزان دارد. بنابراین، می توان از این روش در کنار سایر روش ها برای بهبود بهزیستی روان شناختی و مهارت های مطالعه دانش آموزان استفاده کرد.

The Effectiveness of Mook-based Education on Students' Psychological Well-being and Study Skills

The aim of this study was to investigate the effectiveness of Mock-based education on students' psychological well-being and study skills. The method of the present study is quasi-experimental with pre-test and post-test design with two groups of control and experimental. The statistical population of the study included primary school students in Aq Qala city. Cluster sampling method was randomly selected from a school in the second grade of primary school in Aq Qala city. Then, from the educational levels, the sixth grade was purposefully selected and among the sixth grade students, 40 students were selected as the research sample. Research tools included Riff Psychological Well-Being Questionnaire - Riff and Case (1989) and Weinstein (2002) study and learning strategies. The validity of the questionnaires was finally confirmed by experts in the field of education and psychology after minor changes and the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha was 0.72 and 0.74, respectively. Findings showed that Mook-based education has a positive and significant effect on students' psychological well-being and reading skills. Therefore, it can be concluded that Mook-based teaching method has a greater impact on students' psychological well-being and reading skills than the usual teaching method. Therefore, this method can be used along with other methods to improve students' psychological well-being and study skills.

تبلیغات