چکیده

این پژوهش با هدف بررسی کاربرد مدل برازش تکلیف- فناوری و مدل پذیرش فناوری برای ارزیابی کیفیت تدریس معلمان در محیط آموزشی با استفاده از روش همبستگی انجام شد. جامعه ی آماری 410 معلم متوسطه ی دوره ی دوم شهر رفسنجان بودند که 200 نفر بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مک کنی (2004) و باس و همکاران (2016) برای سازه های مدل پذیرش فناوری؛ کیفیت تدریس معلمان جاتیلنی و جاتیلنی (2018) و برازش تکلیف- فناوری آجایی (2014) پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم برازش تکلیف- فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری معلمان و سهولت و سودمندی ادراک شده و نگرش و نیت رفتاری کاربرد فناوری در تدریس اثر مثبت و معنی دار دارد، اما این تأثیر بر کاربرد واقعی فناوری در تدریس معنی دار نبود. اثر مستقیم نگرش نسبت به کاربرد فناوری بر کیفیت تدریس معلمان با فناوری مثبت و معنی دار ، اما اثر سهولت و سودمندی ادراک شده، نیت رفتاری و کاربرد واقعی فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری معنی دار نبود. نتایج اثرات غیرمستقیم برازش تکلیف-فناوری بر کیفیت تدریس با فناوری با واسطه گری پذیرش فناوری در تدریس معلمان نشان داد کلیه مسیرهای زنجیره ای که از طریق سازه های پذیرش فناوری به کیفیت تدریس با فناوری منجر می شود، معنی دار نمی باشند. بنابراین می توان گفت برازش تکلیف- فناوری و پذیرش فناوری در بین معلمان نمونه ی مورد بررسی نتوانست پیش بینی کننده ی کیفیت تدریس با فناوری آنها باشد.

The role of Task-Technology Fit and Technology Acceptance Model Constructs in predicting Secondary School Teachers’ Quality Teaching

This research aimed to investigate the application of the task-technology fit model and the technology acceptance model to evaluate the teachers' quality of teaching in the educational environment using the correlation method. The statistical population was 410 secondary school teachers of Rafsanjan city  that 200 people were selected based on Morgan & Krejci sampling table using available sampling method and they responded Gardner and Amoroso’s (2004), Klopping and  McKinney’s (2004), Bas et al’s (2016) questionnaire for technology acceptance model  constructs; Jatileni & Jatileni teachers’ quality of teaching (2018) and Ajayi’s technology-task fit (2014) questionnaires. Data were analyzed by path analysis method. The results showed direct effect of task-technology fit on teachers'  quality of teaching with technology, ease, usefulness, attitude, and behavioral intention was positive and significant, But This effect on the actual use of technology in teaching was not significant. Also the direct effect of the attitude towards the use of technology on the teachers’ quality of  teaching with technology was positive and significant, but the effect of perceived ease and usefulness, behavioral intention and actual use of technology on the quality of teaching with technology was not significant. The results of the indirect effects of task-technology fit on the quality of teaching with technology through the mediation of technology acceptance in teachers' teaching showed that all paths of the chains that lead to the quality of teaching with technology through the constructs of technology acceptance are not significant. Therefore, it can be said that task-technology fit and technology acceptance among teachers in the studied sample could not predict the quality of teaching with technology.

تبلیغات