چکیده

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و مشکل در یادگیری، از مهم ترین اختلال های روان پزشکی در کودکان است که تا نوجوانی و بزرگ سالی هم ممکن است ادامه داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی بیش فعالی همراه نقص توجه با اختلال یادگیری نمونه ی موردی یکی از دانش آموزان پایه ی هشتم است. روش پژوهش به صورت مشاهده ی مستقیم رفتار در کلاس و بررسی روند نحوه ی انجام تکالیف محوله و دیگر ابزار پژوهش استفاده از پرسش نامه ی استاندارد محقق ساخته است که به منظور تحلیل داده ها، از از نرم افزار SPSS استفاد شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که یکی از عوامل رفتاری در دانش آموزانی که دارای اختلال یادگیری هستند، اهمال کاری یا واگذار کردن کارها و تکالیف محوله به آینده است؛ به گونه ای که در نتایج پژوهش مشخص شد، دانش آموز مورد مطالعه هم در انجام تکالیف اهمال کاری می کرد که با تمرکز بیشتر معلم بر روی این دانش آموز به حل تکالیف و گرفتن نمره ی مطلوب در فعالیت ها می توان رسید. همچنین تحلیل داده های آماری، سه اختلال تکانشی بودن، بیش فعالی و بی توجهی را در این دانش آموز نشان داد.

Hyperactivity review with attention deficit hyperactivity disorder A case study of one of eighth grade students

Hyperactivity disorder with attention deficit and difficulty in learning is one of the most important psychiatric disorders in children, which may continue until adolescence and adulthood. The purpose of this study is to observe and investigate hyperactivity and attention deficit in learning and taught material in one of the 8th grade students. The research method is direct observation of the behavior in the class and checking the process of doing the assignments and another research tool is the use of a standard questionnaire which is analyzed using SPSS software for the purpose of data analysis. and analysis has been done.The findings of the present study showed that one of the behavioral factors in students with learning disabilities is procrastination or leaving assigned tasks to the future; As it was found in the results of the research, the student under study was neglecting his homework, and with the teacher's more focus on this student, he was able to solve the homework and get a good grade in the activities. Can be achieved. Also, the analysis of statistical data showed three disorders of impulsivity, hyperactivity and inattention in this student.

تبلیغات