آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

همگام با تغییرات صورت گرفته در نظام آموزشی کشورمان، پس از تدوین سند تحویل بنیادین آموزش وپرورش، در آموزش دوره ابتدایی نیز تغییراتی ایجاد شد که چالش هایی را درپی داشت. در همین راستا، هدف اصلی از تحقیق حاضر، بازنمایی تجارب معلمان مدارس ابتدایی چندپایه روستاییِ استان قم درخصوص چالش های نظام دوری بوده است. این پژوهش به صورت کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده و جامعه آماری آن، شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی چندپایه روستایی بوده است که به طور مداوم، بیش از سه سال پیاپی منتهی به سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴۰2 به دانش آموزان چندین پایه در یک مدرسه آموزش داده اند. نمونه گیری نیز با استفاده از شیوه هدف مند ملاک محور با رعایت اصل اشباع نظری ازطریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند انجام شده است و داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شده اند. برای اعتباربخشی به داده ها از دو راهبرد بازبینی اعضا و تحلیل همگنان استفاده شده و برای بررسی پایایی، نوشته ها واکاوی و سعی شده است طی فرایند رمزگذاری، معنای رمزها تغییر نکند. یافته ها نشان می دهند تجربه معلمان روستایی در نظام دوری، در سه مضمون کلی، شامل چالش های حرفه ای، چالش های سازمانی و چالش های رابطه ای مشخص شده است و این سه مضمون کلی به استخراج شانزده مضمون فرعی انجامیده اند. عرضه آموزش های ضمن خدمت تخصصی آموزش در نظام دوری، ایجاد بسترهای لازم، و ارتقابخشیدن سطح آگاهی والدین درخصوص تقویت رابطه خانه و مدرسه از توصیه های این پژوهش است.

Representing the Experiences of Rural Multi-grade Elementary School Teachers from the Challenges of the Looping System

Along with the changes made in the education system of our country, after the fundamental transformation document was compiled, changes were made in the education of the elementary school, which caused challenges. In this regard, the main goal of the present research was to represent the experiences of teachers of multi-level rural primary schools in Qom province regarding the challenges of the looping system. This research was conducted qualitatively using the phenomenological method and the statistical population of the research included all the teachers of multi-grade rural primary schools who continuously taught students of several grades in the same school for more than three consecutive years leading to the academic year 1401-1402. Sampling has also been done using the criterion-oriented method by the principle of theoretical saturation through in-depth and semi-structured interviews, and the data has been analyzed using the thematic analysis method. To validate the data, two strategies of member review and homogeneous analysis were used, and to check the reliability of the writings, it was tried not to change the meaning of the codes during the coding process. The findings show that the experience of rural teachers in the looping system has been identified in three general themes, including professional challenges, organizational challenges, and relational challenges, and these three general themes have led to the extraction of sixteen sub-themes. The recommendations of this research are the provision of specialized in-service training for looping system education, creating the necessary platforms, and raising the level of parents' awareness about strengthening the relationship between home and school.

تبلیغات