آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

«همگرایی» یکی از اصلی ترین رهیافت های نظری رسانه های جدید و فضای مجازی است. در این میان، یکی از پدیده های نوین فضای مجازی، رسانه اجتماعی «توییچ» در حوزه تخصصی بازی است. رسانه ای که با توجه به خاص بودن آن، ضریب نفوذ بالایی در میان کاربران دارد. این مقاله درصدد کشف این مسئله است که از منظر علم ارتباطات و مبتنی بر رهیافت نظری «همگرایی ارتباطی جامع مجازی»، توییچ از چه چهارچوب تحلیلی ای برخوردار است و چه ابعاد و مؤلفه هایی دارد؟ این مقاله با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی جهت دار» نشان می دهد که رسانه اجتماعی توییچ، یکی از پیشتازان عرصه همگرایی در فضای مجازی است و این ویژگی، به بهترین شکل خود در این سامانه تحقق یافته است. همگرایی در عمل ارتباط (ایفای نقش همزمان ارتباط گری و ارتباط گیری)، همگرایی در پیام ارتباط (ارسال همزمان متن، صدا، عکس و فیلم)، همگرایی در رسانه (ترکیب بازی با سینما، تلویزیون و شبکه اجتماعی)، همگرایی در کارکرد ارتباط (جنبه آموزشی، سرگرمی، اطلاع رسانی، هویت بخشی، اقتصادی و بسیج کنندگی) و همگرایی در سطوح ارتباط (از درونی ترین تا عمومی ترین ارتباط) و در نهایت، همگرایی در زیرساخت (میان ارتباطات راه دور، رایانه و رسانه) از مصادیق همگرایی است که به شکلی عمیق و جامع در توییچ، قابل رؤیت و رصد است و موجب جذابیت روزافزون آن شده است.

The Communicative Analysis of Twitch Social Media Game Based on the Theoretical Approach of Cyber Comprehensive Communicative Convergence

One of the most significant scientific approaches to the theories of modern media is “convergence”. In the meantime, one of the modern phenomena of cyberspace is “Twitch” social media in the specialized domain of games; the medium which enjoys a high penetration rate among the users due to its uniqueness. This paper is to uncover the analytical framework of Twitch from information science and based on the theoretical approach of “global cyber convergence” perspectives, and to discover what are its dimensions and components. Using the directed qualitative content analysis method, this paper shows that the social media of Twitch is one of the forerunners of the convergence arena in cyberspace, and this property is realized in this system perfectly. Convergences in: the act of communication (playing the roles of the communicator and the communicatee simultaneously), communication messages (sending text, voice, image, and film simultaneously), media (the composition of the game with cinema, television, and social media), communication functions (educational, entertaining, informative, identity-creation, economic, and mobilizing aspects), communication degrees (from the most intrinsic to the most general communication), and, finally, infrastructures (among telecommunications, computers, and the media) are among the convergence evidence that is deeply and thoroughly observable in Twitch and leads to its increasing attractiveness.

تبلیغات