آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمان های رسانه ای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسک های راهبردی و تمهید اقداماتی برای آن ها می تواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابت پذیری این سازمان را در سپهر رسانه ای کشور و جهان افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و ارائه الگوی ریسک های راهبردی در سازمان صداوسیما می باشد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش نظریه زمینه ای (GT) استفاده شده است. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با چهارده نفر از خبرگان به دست آمد؛ این افراد به صورت هدفمند از بین معاونین، مشاوران، مدیران و کارشناسان سازمان صداوسیما که پست سازمانی و یا وظایف آن ها به مقوله راهبرد مربوط می شود و نیز اساتید دانشگاهی که آشنا به مقوله ریسک و راهبرد هستند، انتخاب شده اند. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرم افزار اطلس تی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس 115 مفهوم در قالب هفت ریسک شامل ریسک های ساختاری، ریسک های دانشی، ریسک های تولید، ریسک های مدیریتی، ریسک های فنی و فناوری، ریسک های مالی و ریسک های منابع انسانی شناسایی و دسته بندی شدند.

Strategic Risks Model in the Islamic Republic of Iran Broadcasting

One of the most important things that can lead to the competitive advantage of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) organization in the turbulent environment of media organizations is the formulation and implementation of strategy or strategic management. Identifying strategic risks and preparing actions for them can increase the probability of strategic management success in the IRIB organization and increase the competitiveness of this organization in the media sphere of the country and the world. The purpose of this study is to identify and present a model of strategic risks in the IRIB. In order to achieve the research goal, grounded theory (GT) method have been used. The data required for the research in the qualitative section were obtained through in-depth interviews with fourteen experts. These people have been purposefully selected from among the deputies, consultants, managers, and experts of the IRIB organization whose organizational position or duties are related to the category of strategy, as well as university professors who are familiar with the category of risk and strategy. Data were analyzed in three stages of open, axial, and selective coding using Atlas.ti software. Based on this, 115 concepts were identified and categorized in the form of seven risks including structural risks, knowledge risks, production risks, managerial risks, technical and technological risks, financial risks, and human resource risks.

تبلیغات