آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

شکل گیری بافت یک شهر ارتباط مستقیم با شبکه معابر آن دارد بطوری که نوع هر یک از این بافت ها متاثر از شکل گیری خیابان ها در داخل شهر است. یکی از راه حل های معضلات آلودگی ترافیکی و بصری امروزه شهرهائی چون سنندج پیاده راه می باشد که در دو بعد روانی و جسمانی، شهروندان را مورد تهاجم قرار داده است. هدف این پژوهش ارائه اصولی است که در مقوله تعمیم پذیری آن به عنوان راهکاری جهت احیای محیط شهری انسان مدار ایفای نقش کند. دو مسئله که در این گونه پژوهش ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است یکی انتخاب اصولی خیابان مناسب پیاده مداری طبق علم معماری و شهرسازی است؛ و دیگری ارائه الگوئی است که در میان پراکندگی مولفه های پیاده مداری به عنوان معیار در این گونه شهرها مورد توجه قرار گیرد. این مقاله از نوع کاربردی است که به معرفی شاخصه های پیاده مداری پرداخته است. داده ها از روش MADM و فرمول آنتروپی شانون و طیف لیکرت 9نقطه ای با بهره گیری از تکنیک تاپسیس مورد پردازش قرار گرقت، نتایج پژوهش نشان داد خیابان امام خمینی(ره) با رتبه 0.6589 دارای اولویت است. سپس این خیابان با تمامی مولفه های پیاده مداری مورد تحلیل قرار گرفت که با گراف بندی از 1تا4 با نمره 2.885 به عنوان خیابان نسبتا مطلوب معرفی شد. با استفاده از قابلیت ها، فرصت ها و تهدیدهای منطقه، الگوئی با سه مولفه زیرساخت، عملکردی، تزئیناتی(تکمیلی) جهت ارتقای خیابان معرفی شد. تکمیل فرایند ریزمولفه های تحلیل شده به عنوان پیشنهاد ارتقای پیاده مداری در این پژوهش مد نظر قرار گرفت.

the principles and criteria of urban space design with the walkabality promotion approach, case study: Sanandaj city

Formation the texture of a city is directly related to its network of passages, so that the type of each of these tissues is influenced by the formation of streets within the city. One of the solutions to the problems of traffic and visual pollution today in cities such as Sanandaj is the pedestrian road which has attacked citizens in both mental and physical dimensions. The purpose of this study is to present principles that play a role in its generalization as a strategy to revitalize the humanist urban environment. Two of the issues that have been underestimated in this type of research are the principle choice of a suitable pedestrian street according to the science of architecture and urban planning, and another is to provide a model to consider among the scattered pedestrian components as a criterion in such cities. This article is an applied type that introduces walkability characteristics. The MADM method and the Sharon and Likert 9-point Entropy Formula were selected using Topsis method, 0.6589 Imam Khomeini Street with a rating of 0.6589. Then, this street was analyzed with all the walkability components, which were introduced as a relatively desirable street by graphing from 1 to 4 with a score of 2.885. Using the capabilities, opportunities and threats of the area, a model with three components of infrastructure, functionality, ornamental was introduced to enhance the street. Completion of the process of analyzed subcomponents was considered as a suggestion for walkability improvement in this study.

تبلیغات