آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: بازار تجاری  دراستان بوشهر به عنوان دروازه ی تجاری - بازرگانی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین شهرهای همجوار همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده اند. گستردگی روابط تجاری در ایران و حجم بالای تبادل کالا با سایر شهرها سبب گردیده تا بازار تجاری دراستان بوشهر یکی از فعال ترین بازارهای تجاری جنوب کشور تبدیل گردد. هدف کلی این مقاله نقش بازار تجاری و فروشگاه ها بر جذب گردشگر تجاری دراستان بوشهر می باشد.روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و به لحاظ اجرای روش اجرا از نوع تحقیق های توصیفی با تأکید بر روش همبستگی می باشد..جامعه آماری مربوط به این پژوهش شامل کلیه شهروندان دارای سن بالاتر از 18 سال و کمتر از 60 سال شهر بوشهر می باشد.جمعیت استان بوشهر1275678 نفر می باشد نمونه گیری به روش تصادفی و حجم نمونه 381 نفر می باشد.یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بحث جذب توریسم در میزان اثربخشی مولفه بازار تجاری و فروشگاه ها بر ابعاد مختلف گردشگری پایدار  شامل بعد فرهنگی، بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی در استان بوشهربه عنوان یک عامل تاکیدی موثر و سازنده می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که از آنجا که سطح معنی داری آزمون مربوطه برابر 0.000 بود،. رگرسیونی استاندارد شده تأثیر عامل بازار تجاری و فروشگاه ها بر گردشگری پایدار در استان بوشهربه عنوان متغیر وابسته برابر با 576/0 می باشد. مقدار ضریب تعیین ( ) برای متغیر تاثیرگذاری عامل بازار تجاری و فروشگاه ها بر گردشگری پایدار در استان بوشهرو مولفه های آن برابر با 422/0 بدست آمدنتیجه گیری و پیشنهادات: استان بوشهر با داشتن جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تجاری مورد توجه گردشگران می باشد. بازار تجاری و فروشگاه های تجاری گناوه، که بزرگترین بازار تجاری در استان بوشهر است، یکی از این مکان های تاریخی و تجاری در استان بوشهر و جنوب ایران است که با داشتن جاذبه های خاص خود، قابلیت های فراوانی به منظور تبدیل شدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و استانی دارد. پیشنهاد می شود مسافران و تجربیات آنها در مرکز استراتژی قرار گیرد. گردشگری خرید شامل طیف گسترده ای از شرکت ها، موسسات و ارگان های عمومی است که باید اهداف، نیازها و پویایی یکدیگر را درک کنند تا واقعاً گردشگری خرید را در حد بالقوه خود توسعه دهند از این رو پیشنهاد می شود که در این زمینه اقداماتی سازنده صورت گیردنوآوری و اصالت: یکی از این جاذبه های توریستی مجموعه بازار شهری و ساحلی می باشد. بازار های قدیمی از جمله مراکز خدماتی می باشند که علاوه بر اهمیت خدمات رسانی به عنوان مکانی با جاذبه های تاریخی می توانند سرمایه های سرگردان گردشگری را به سوی خود جلب نماید. نوع چیدمان وسایل موجود در بازار می تواند جذابیتی برای گردشگر داشته باشد و او را هرچه بیشتر به ماندن در این مکان و استفاده از امکانات با صرف هزینه ترقیب نماید. جذابیت بازار سبب می شود که فکر دیدن دوباره مکان در ذهن گردشگر تثبیت گردد.

The role of the commercial market and stores on the attraction of commercial tourism with emphasis on sustainable return (case study: Bushehr province)

Context and Purpose: the commercial market in Bushehr province as the commercial gateway of Iran to the Persian Gulf countries as well as the neighboring cities have always had a great role and importance. The expansion of commercial relations in Iran and the high volume of goods exchange with other cities have made the commercial market in Bushehr become one of the most active commercial markets in the south of the country. The general purpose of this article is the role of the commercial market and stores on the attraction of commercial tourism in Bushehr province.methodology: This research is practical in terms of its purpose and in terms of the implementation method, it is a descriptive research with an emphasis on the correlation method. It is Bushehr city. The population of Bushehr province is 1,275,678 people (1,402 population statistics system). Random sampling and sample size is 381 people.  Findings: The results of this research showed that since the significance level of the relevant test was equal to 0.000, it can be claimed that the above test is significant with an error of 0.05 or a confidence level of 0.95. The standardized regression of the effect of commercial market and stores on sustainable tourism in Bushehr province as a dependent variable is equal to 0.576. The coefficient of determination (R^2) for the influence variable of commercial market and stores on sustainable tourism in Bushehru province, its components were equal to 0.422.  Conclusion: The results of the path analysis showed that the discussion of attracting tourism in the effectiveness of the commercial market and stores component on various aspects of sustainable tourism, including the cultural dimension, the economic dimension, the social dimension, and the environmental dimension in Bushehrbe province, is an emphasis factor. It is effective and productiveOriginality/value: considering that less research has been done in the field of commercial tourism in Iran, this research can be a good model for researchers in this field

تبلیغات