چکیده

پیشینه و هدف: رویکردهای پایدار و سبز در معماری به دلیل اهمیت دستیابی به اهداف کاهش ردپای کربن و سازگاری با پیامدهای گرمایش جهانی در حال گسترش اند. در این راستا، طراحی و ساخت ساختمان هوشمند سبز به عنوان مدلی کارا از نظر مصرف انرژی و پاسخگویی به نیاز ساکنان مورد توجه قرار گرفته است. ساختمان های سبز هوشمند از اینترنت اشیاء و فناوری اطلاعات و ارتباطات سبز بهره می برند و علاوه بر مدیریت مناسب انرژی، آب و پسماند، بر سلامت و کیفیت محیط داخلی اثرگذارند ولی هزینه سرمایه گذاری و قیمت فروش بالاتر محدویتی برای توسعه این ساختمان ها است. نوآوری  پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کاربردی سازی مفاهیم ساختمان هوشمند سبز است که با شاخص هایی مانند فناوری، صرفه جویی در انرژی و ایجاد محیط زیست سالم و پاک مورد بررسی قرار گرفته است.  از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت اجرای مفهوم ساختمان هوشمند سبز از نظر ذی نفعان طرح در ایران، به تحلیل دیدگاه ساکنان و خریداران مسکن می پردازد. مواد و روش :پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن تحلیلی- توصیفی بر اساس ابزار کتابخانه ای- اسنادی و مطالعات میدانی و پرسشنامه ای است. پرسشنامه با 39 سؤال در چهار بعد شامل مزایای ساختمان هوشمند سبز، عوامل مؤثر بر تمایل خریداران، برآورد هزینه لازم برای ساخت و عوامل مؤثر بر اجرای مفهوم سبز هوشمند در ساخت و ساز طرح شد. سپس عوامل احتمالی مؤثر در اجرای موفقیت آمیز معیارهای ساختمان سبز در سه دسته رهبری و مسئولیت پذیری، اصول و فنون و بازخورد و ایجاد اعتماد عمومی طبقه بندی شد. پژوهش با تمرکز بر منطقه یک تهران در شمالی ترین نقطه شهر انجام شد به طوری که خانوارهای ساکن با توانایی خرید یک واحد مسکونی سبز با ارزش افزوده ای معادل 31 -10 درصد نسبت به واحد های مسکونی معمولی جامعه آماری هدف را تشکیل دادند. در مرحله پیش آزمون، پرسشنامه بین 30 نفر توزیع و با تحلیل داده ها، اندازه نمونه به دست آمد. پس از گردآوری داده ها، تمامی تحلیل های پرسشنامه ای و آماری با کمک نرم افزار SPSS  انجام گرفت.یافته ها و بحث:نتایج بررسی 62 پاسخ به پرسشنامه نشان می دهد از میان مزایای ساختمان سبز هوشمند، به ترتیب بهره وری انرژی، بهره وری مواد و بهره وری زمین از اهمیت بیشتری برخوردارند. اکثر پاسخ دهندگان بر این باورند که ساختمان های هوشمند سبز به صرفه جویی در هزینه های نگهداری و در نتیجه کاهش تقاضای انرژی برای روشنایی، گرمایش و تهویه مطبوع می انجامند. مشوق های اقتصادی در اولویت اقدامات سیاست گذاری قرار دارد و اعطای تخفیف مالیاتی به خریداران مسکن سبز بر تمایل خریداران مؤثر است. مؤلفه های برچسب گذاری ساختمان ها و پرداخت وام های یارانه ای و کمک های بلاعوض در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین، نیمی از پاسخگویان ارزش افزوده لازم برای ساخت یک خانه یا آپارتمان دارای رتبه بندی سبز در مقایسه با ساخت یک خانه یا آپارتمان معمولی مشابه را بیش از 30% برآورد کرده اند که مشابه با مطالعات پیشین است. تمایل خریداران برای پرداخت اضافه بها با بالا رفتن میزان درآمد بیشتر می شود و 3/40% از پاسخگویان حاضرند مبلغ بیشتری برای خرید یک خانه یا آپارتمان جدید به عنوان ساختمان هوشمند سبز بپردازند.نتیجه گیری:برای افزایش تمایل خریداران برای پرداخت اضافه بها، لازم است قیمت ساختمان سبز تا حدودی تعدیل شود. ایجاد بستر مناسب برای افزایش آگاهی در مورد مفهوم ساختمان سبز برای عموم مردم می تواند به کاربران و مصرف کنندگان در اتخاذ تصمیم درست کمک کند. اولویت های کنونی ساختمان سبز به اثرات محیط زیستی آن بازمی گردد. در عین حال لازم است مزایای بالقوه اقتصادی و انسانی آن را که از نکات کلیدی برای موفقیت ساختمان سبز در آینده است مد نظر قرار داد. لازمه ی اجرای موفقیت آمیز برنامه ساختمان سبز هوشمند تعریف چشم انداز و دستورالعمل های تکنولوژیکی، تهیه نقشه راه، و سپس اولویت بندی و به جریان انداختن پروژه های ساخت و بازسازی با هدف پایداری است.

The Practical Concept of Green Smart Building (Case Study: District 1, City of Tehran)

Background and purposeSustainable and green approaches in architecture are expanding due to the importance of achieving goals of reducing carbon footprint and adapting to the consequences of global warming. The design and construction of smart green buildings have been considered as an efficient model in terms of energy consumption and meeting the needs of residents. Smart green buildings use the green Internet of Things and ICT. In addition to the proper management of energy, water, and waste, they affect the health and quality of the indoor environment, while the investment cost and higher selling price may limit their development. Therefore, this research aims to investigate the feasibility of green smart building concept implementation from the project beneficiaries’ perspective in Iran, analyzing the views of residents and home buyers.MethodsThis applied research uses an analytical-descriptive method based on desk research, field studies, and questionnaires. The effective factors in the application of smart green building concepts, as the innovation of the study, have been investigated with its goals including technology, energy saving, and creating a healthy and clean environment. A questionnaire with 39 questions was designed, encompassing four dimensions comprising the benefits of smart green building, factors affecting buyers' willingness, estimation of necessary cost for construction, and factors affecting the implementation of smart green concept in construction. Then, possible effective factors in the successful implementation of green building criteria were classified into three categories: leadership and responsibility, principles and techniques, and feedback and creating public trust. The research was conducted focusing on District 1 of Tehran in the northernmost part of the city, and the resident households with the ability to purchase a green residential unit with an added value equal to 10-31% compared to normal units formed the target statistical population. In the pre-test stage, the questionnaire was distributed among 30 individuals and the sample size was obtained by analyzing the data. After collecting the data, all statistical analyzes analyses were done using SPSS software.Findings and discussionThe results of the survey of 62 responses to the questionnaire show that among the advantages of smart green buildings, energy efficiency, material efficiency, and land efficiency are more important, respectively. Most respondents believe that green smart buildings save maintenance costs and thus reduce energy demand for lighting, heating, and air conditioning. Economic incentives are the priority of policy measures, and granting tax discounts to buyers of green housing affects buyers' willingness. Labeling buildings and paying subsidized loans and grants are in the next positions. Moreover, half of the respondents estimated the added value needed to build a house or apartment with a green rating compared with a similar normal house or apartment to be more than 30%, which is congruent with previous studies. Buyers' willingness to pay additional prices rises with increasing income and 40.3% of respondents are willing to pay more to buy a green smart building as a new house or apartment.ConclusionTo increase buyers’ willingness to pay extra, it is necessary to moderate the price of green buildings. Providing suitable platforms to raise public awareness about the concept of green building can help users and consumers to make proper decisions. Currently, green building is prioritized due to its environmental effects. Nevertheless, it is necessary to consider its potential economic and human benefits, which is one of the key points for the success of green buildings in the future. The successful implementation of the smart green building program requires defining the vision and technological instructions, preparing a road map, and then prioritizing and streamlining the construction and renovation projects with the aim of sustainability.

تبلیغات