آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل تأثیرات گردشگری روستایی بر معیشت پایدار روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای وامنان و کاشیدار شهرستان آزادشهر) است. روش شناسی پژوهش توصیفی - تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. در گردآوری اطلاعات از روش اسنادی (کتابخانه ای) و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 3800 نفر از خانوارهای ساکن در روستاهای وامنان و کاشیدار شهرستان آزادشهر در سال 1401 تشکیل می دهند که حجم نمونه پژوهش براساس محاسبه فرمول کوکران 348 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری از نوع آسان (در دسترس) است و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده است. در تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های استنباطی مرتبط با اهداف پژوهش، آلفای کرونباخ، تی دوجمله ای، کروسکال والیس استفاده شده است. نتایج پژوهش گویای آن است که تأثیرات گردشگری بر بعد اقتصادی با میانگین 791/1، بعد اجتماعی با میانگین 829/1، بعد زیست محیطی با میانگین 244/2 و بعد نهادی با میانگین 355/2 مطلوب بوده است.

Investigating and analyzing the effects of rural Kurdistan on the sustainable livelihood of villagers (Case study: Vamanan and Kashidar villages of Azadshahr)

The purpose of this research is to investigate and analyze the effects of rural tourism on the sustainable livelihood of villagers (case study: Vamanan and Kashidar villages of Azadshahr city). The methodology of the research is descriptive-analytical and of the type of applied goal. Documentary (library) and survey methods have been used to collect information. The statistical population was 3800 people from households living in Vamanan and Kashidar villages of Azadshahr city in 1401, and the sample size of the study was calculated as 348 people based on Cochran's formula. Easy sampling method (available) and questionnaire was used to collect data. In the data analysis, inferential tests related to the research objectives, Cronbach's alpha, binomial T, Kruskal-Wallis were used. The results of the research show that the effects of tourism in economic dimension with an average of 1.791, social dimension with an average of 1.829, environmental dimension with an average of 2.244 and institutional dimension with an average of 2.355 were favorable.

تبلیغات