آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

مقدمه: مالکیت روانشناختی در بازاریابی مقصد و فعالیت های برندینگ نقش دارد و منجر به افزایش جذابیت مقصد شده است. هدف این مقاله شناسایی پیشایندهای مالکیت روانشناختی گردشگران نسبت به مقاصد گردشگری است.داده و روش: در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است. در مرحله اول عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی گردشگران نسبت به مقصد گردشگری از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان (شامل اساتید دانشگاه و مدیران و متخصصین در صنعت گردشگری) شناسایی گردید. روش نمونه گیری کیفی هدفمند و گلوله برفی بود. مصاحبه با 10 نفر از خبرگان انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل تم استفاده شد. سپس، یک پیمایش کمی به وسیله پرسشنامه بین 384 نفر از گردشگران شهرهای گردشگری بزرگ ایران (از جمله یزد، تهران، اصفهان، مشهد و شیراز ) انجام گرفت. روش نمونه گیری کمی با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه گیری در دسترس بود. برای بررسی اعتبار مدل از تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی گردشگران شامل تصویر مقصد، عامل اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی، مدیریتی، زمینه ای، بازاریابی و جاذبه است. بر اساس نتایج بخش کمی اعتبار مدل مفهومی تأیید شد.نتیجه گیری: در این تحقیق عوامل مؤثر بر مالکیت روانی گردشگران نسبت به مقصد گردشگری شناسایی شده است. این یافته ها کاربردهای نظری و عملی زیادی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان در حوزه گردشگری خواهد داشت.

Determining the antecedent model of psychological ownership towards tourism destinations: theme analysis

Introduction: Psychological ownership plays a role in destination marketing and branding activities and has led to an increase in the attractiveness of the destination. The purpose of this article is identifying the effective factors on psychological ownership of tourists towards tourist destinations.Data and Method: A mixed method has been used in this research. In the first stage, the effective factors on the psychological ownership of tourists towards the tourist destination were identified through in-depth interviews with experts (including university professors and managers and experts in the tourism industry). The qualitative sampling method was purposive and snowballs. Interviews were conducted with 10 experts. Theme analysis method was used to analyze the data. Then, a quantitative survey was conducted using a questionnaire among 384 tourists from major tourist cities in Iran (including Yazd, Tehran, Isfahan, Mashhad and Shiraz). Quantitative sampling method due to the unlimitedness of the statistical population, sampling was available. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to investigate the validity of the model.Results: The findings showed that the effective factors on the psychological ownership of tourists include destination image, socio-cultural, environmental, human, economic, managerial, contextual, physical factor, marketing and attraction. The validity of the conceptual model was confirmed, based on the results of the quantitative part.Conclusion: In this research, effective factors on psychological ownership of tourists' toward the tourist destination have been identified. These findings will have many theoretical and practical applications for policy makers and planners in the field of tourism.

تبلیغات