آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

قرارداد، ماهیّت اعتباری برخاسته از اراده انسانی است که با واقعیّت های تجربی و اجتماعی که موطن آنها عالم واقع است متفاوت می باشد. مسأله این است که قرارداد تا چه میزان با واقعیّت مرتبط است؟ آیا می توان آن را تابع محض واقعیّت دانست؟ حیات و ممات قرارداد در اندیشه اراده گرای کانت تا چه میزان تحت الشعاع واقعیّت های خارجی است؟ اراده انسانی تا چه حدّ در انعقاد قرارداد، نقش مؤثّر دارد؟ اندیشه اراده گرای محض چه آثاری را از خود بجا خواهد گذاشت؟ از منظر اراده گرایان، قرارداد بر واقعیّت استعلا داشته و خاستگاه قرارداد اراده انسانی است و از واقعیّت تجربی و اجتماعی نمی توان به عنوان مبنای قرارداد یاد کرد. اصل انصاف و قاعده لاحرج در این رویکرد، کاربردی ندارد. اراده گرایی محض، ضمن حفظ استحکام و استواری قرارداد و تضمین بقاء آن در هر شرایط زمانی و مکانی، جمود و خشکی حاکم بر قرارداد را نمودار می سازد. در این دیدگاه، حیات و ممات قرارداد، تابع محض اراده متعاقدین است و اراده انسانی نقش خالقیّت خود را حفظ خواهد کرد و جنبه ابزاری ندارد. اینجاست که فایده تجهیز انسان به قوّه عقل و اراده، نمودار می شود و اصل حاکمیّت اراده، نقش زیربنایی خود در انعقاد قرارداد را ایفا خواهد کرد. رابطه معاملاتی افراد اقتضا دارد اندیشه اراده گرایی محض تعدیل گردد و از واقعیّت تجربی و اجتماعی نیز غافل نبود. اثبات گرایی میانه، مدّعی تأثیرپذیری قرارداد از واقعیّت است که تعدیل کننده اندیشه اراده گرای محض در قراردادهاست.

Analysis of the connection between contract and reality: A review of Kant’s school of thought regarding the basis of contract credibility

The nature of a contract is constructional and it is set by the human will, making it distinguishable from social and experimental realities that are formed in the real world. the question here is the extent of the connection between contract and reality. Is it a pure function of reality? Furthermore, we’ll explore the existence and continuation of a contract and how it is affected by external realities in Kant’s volitional school of thought. How effective is the role of the human will in the conclusion of a contract? What are the consequences of pure voluntarism? From the point of view of voluntarists, the contract takes priority rather than reality, and the point of origin for contracts is the human will, and socio-experimental reality cannot be considered the basis of a contract. Equity and the La-Haraj rule are not applicable in this school of thought. In addition to maintaining the integrity of the contract and ensuring its survival under any circumstances and in any location, Pure voluntarism exposes the solidity and Jamud present in contracts. In this school of thought, the lifecycle of the contract is a pure function of the will of its contractors and the human willretains its creative power and is not considered an instrumental aspect. According to this school of thought, this is where the benefits of the power of reasoning and human will prove important, and the principle of voluntarism plays an infrastructural role in the conclusion of a contract. The transactional relationship between the parties requires an adjustment of the pure voluntarism school of thought, to account for socio-experimental reality as well. Moderate positivism claims that a contract is influenced by reality, which adjusts the pure voluntarism school of thought in contracts.

تبلیغات