آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶۵

چکیده

با توسعه صنعت خرده فروشی در کشور یکی از مهم ترین اهداف مدیران فروشگاه های زنجیره ای حفظ وفاداری مشتریان و تکرار رفتار خرید از سوی آنها است تا در این عرصه رقابتی بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند و سبب ارزش ویژه برند فروشگاه شوند. هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل آمیزه خرده فروشی در فروشگاه های زنجیره ای کشور است. مطالعه پیش رو از لحاظ هدف، اکتشافی-کاربردی و با بهره گیری از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) صورت پذیرفته است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و سه مرحله کدگذاری باز،محوری و انتخابی با 25 نفر از متخصصان و مدیران صنعت خرده فروشی کشور که به روش قضاوتی و غیراحتمالی انتخاب شدند، تا دستیابی به نقطه اشباع نظری مصاحبه گردید. الگوی مفهومی پژوهش با 334 مفهوم اولیه، 24 مقوله و در نهایت 7 مضمون اصلی طراحی و تدوین شد. در بخش کمی، با توجه به مقولات طراحی شده، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 36 گویه تدوین و درمیان جامعه آماری، متشکل از مشتریان فروشگاه شهروند در 22 منطقه سطح شهر تهران و کرج که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای هست، توریع شد. در نهایت 386 عدد پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ، پرسشنامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیله نرم افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل حاکی از تایید مفاهیم و مقوله های شناسایی شده در قالب الگوی پیشنهادی تحقیق است.

Explanation the Retail Mix Model in Field of Chain Stores Using a Mixed Approach

one of the most important goals of chain store managers is to maintain the loyalty of customers and to repeat their purchase behavior so that they can increase their profitability in this competitive area and create special store brand value. The main goal of this research is to explain the retail mix model in chain stores in the country. The present study is exploratory-applicative in terms of its purpose and has been carried out using a mixed (qualitative-quantitative) approach. In the qualitative part, using thematic analysis method and three stages of open, central and theoretical coding, 25 experts and managers of the country’s retail industry were interviewed, who were selected by a judgmental and non-probability method, until reaching the theoretical saturation point. The conceptual model of the research was designed and compiled with 334 initial concepts, 24 categories and finally 7 main themes. In the quantitative section, according to the designed categories, a researcher-made questionnaire containing 36 items was compiled and distributed among the statistical population, consisting of the customers of Shahrvand stores in the cities of Tehran and Karaj. Finally, 386 completed questionnaires were analyzed and examined. After verifying the validity with the exploratory factor analysis method and reliability by Cronbach’s alpha, the verification questionnaire and its results were analyzed based on the confirmatory factor analysis test using AMOS software. The results indicate the confirmation of the concepts and categories identified in the form of the proposed research model.

تبلیغات