آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن


در آستانه ششمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى هستیم.
اهمیت و جایگاه مجلس شوراى اسلامى و نقش حضور مردم در صحنه،برهمه روشن است. هرچه ازعمر پربرکت جمهورى اسلامى ایران مى‏گذرد،مردم متعهد و انقلابى ایران اسلامى به اهمیت و نقش تعیین کننده‏خود در تمامى صحنه‏هاى انقلاب آگاه‏تر مى‏شوند و راز دوام و بقاءانقلاب خود را بهتر درمى‏یابند.
یکى از اهداف شوم استکبار جهانى، دور کردن مردم از صحنه‏هاى‏انقلاب بوده و به انواع ترفندها متوسل شده‏اند ولى به لطف خداوندتبارک و تعالى ملت‏شریف ایران با حضور عظیم خود در صحنه‏هاى‏گوناگون انقلاب، این حقیقت را به اثبات رسانیده‏اند که از وحدت وانسجام آنان چیزى کم نشده و استکبار و مزدوران آن تا ابد حسرت‏گسستن اتحاد و یکپارچگى ملت ما را به گور خواهند برد.
حضرت امام(ره)ضمن اشاره به وضعیت مجلس قبل از انقلاب اسلامى،نسبت‏به اهمیت مجلس شوراى اسلامى و نقش مردم چنین مى‏فرماید:
«مادیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزى ازمجلس شوراى غیر صالح و منحرف از بعد از مشروطه تاعصر رژیم‏جنایتکار پهلوى و از هر زمان بدتر و خطرناکتر در این رژیم‏تحمیلى فاسد (پهلوى)خورد. چه مصیبتها و خسارتهاى جان فرسا ازاین جنایتکاران بى‏ارزش و نوکرمآب به کشور و ملت وارد شد. ازبعد از مشروطه هیچ‏گاه به قانون اساسى عمل نشده، ... اکنون که‏با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان، سرنوشت کشور به دست‏مردم افتاده و وکلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالت‏دولت و خان‏هاى ولایات به مجلس شوراى اسلامى راه یافتند و امیداست‏که با تعهد آنان به اسلام ومصالح کشور جلوگیرى از هر انحرافى‏بشود.»
حضرت امام(ره)در ادامه آن مطلب مى‏فرماید:
«اکنون که بحمدالله موانع رفع گردیده و فضاى آزاد براى‏دخالت همه طبقات پیش آمده است، هیچ عذرى باقى نمانده و ازگناهان بزرگ نابخشودنى، مسامحه در امر مسلمین است. هرکس به‏مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد وبا جدیت از نفوذ وابستگان استعمار و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام‏جلوگیرى نمایند وبدانند که مخالفین اسلام و کشورهاى اسلامى که‏همان ابرقدرتان چپاولگر بین المللى هستند، با تدریج و ظرافت درکشور ما و کشورهاى اسلامى رخنه و با دست افراد خود ملتها،کشورها را به دام استثمار مى‏کشانند، باید باهوشیارى مراقب‏باشید و با احساس اولین قدم نفوذى به مقابله برخیزید و به آنان‏مهلت ندهید.»
بنابراین همه مردم در سرنوشت جامعه خویش مسوول هستند و هیچ‏عذر و بهانه‏اى از کسى پذیرفته نیست که نسبت‏به سرنوشت اداره‏امور جامعه اسلامى بى‏تفاوت باشد وبى‏تفاوتى و کناره‏گیرى نسبت‏به‏سرنوشت اداره امور جامعه، از گناهان کبیره محسوب مى‏شود. پس همه‏مردم باید خود را دخیل و سهیم در اداره امور جامعه بدانند و هرکسى به هراندازه‏اى که توان دارد باید نسبت‏به سرنوشت جامعه‏اسلامى تلاش نماید و حضور تک تک مردم در صحنه‏هاى سیاسى و اجتماعى‏جامعه اسلامى به عنوان یک وظیفه شرعى، عقلى و سیاسى مى‏باشد.
ومطمئن باشیم که حضور گسترده در صحنه‏هاى مختلف، دشمن را ناامیدو انقلاب را بیمه مى‏کند.
اهمیت و جایگاه مجلس و انتخابات را براساس دیدگاه حضرت‏امام(ره)طبق محورهاى زیر بررسى مى‏کنیم:
1- وظیفه و نقش مردم در انتخابات از دیدگاه حضرت امام(ره):
از دیدگاه حضرت امام(ره)جایگاه و نقش مردم درانتخابات،اساسى، حساس وتعیین کننده است.
در زیر وظایف مردم نسبت‏به انتخابات را به فهرست ذکر مى‏کنیم:
الف- شرکت فعالانه در انتخابات:
حضرت امام(ره)همه آحاد ملت را به شرکت درانتخابات فرامى‏خوانند:
«وصیت من به ملت‏شریف آن است که در تمامى انتخابات چه‏انتخابات رئیس جمهورى و چه نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و... درصحنه باشند و اشخاصى را که انتخاب مى‏کنند، روى ضوابطى باشد که‏اعتبار مى‏شود. عدم دخالت مردم، از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه‏بازارى و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسوول سرنوشت‏کشور و اسلام مى‏باشند، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آینده، وچه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهى باشد که درراس گناهان کبیره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کردو الا کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتى است که بعد ازمشروطه لمس نموده‏اید و نموده‏ایم. چه علاجى بالاتر و والاتر از آن‏است که ملت در سرتاسر کشور در کارهائى که محول به اوست، بر طبق‏ضوابط اسلامى و قانون اساسى انجام دهد.»
پس همه اقشار ملت در سرنوشت کشور اسلامى خود مسوول هستند. ولذا همه باید شرکت در انتخابات را به عنوان یک وظیفه شرعى وقانونى خود بدانیم و بدون هیچ گونه درنگ و مسامحه‏اى در صحنه‏هاى‏حساس انقلاب حضور فعال داشته باشیم و بدانیم که اگر به خاطر عدم‏حضور ما در سرنوشت جامعه، ضربه‏اى به انقلاب وارد شود، همه ملت‏در پیشگاه خدا و شهداى عزیز مسوول خواهند بود. حضرت امام(ره)دراین زمینه مى‏فرماید:
«اگر خداى نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامى از ناحیه عدم‏دخالت در سرنوشت جامعه، لطمه و صدمه‏اى وارد شود، یک یک تمام‏ملت در پیشگاه خداى قهار توانا مسوول خواهیم بود و نسل‏هاى‏آینده که ممکن است از کناره‏گیرى کنونى مورد هزار گونه تجاوزواقع شوند، ما را نبخشند. یکى از وظایف مهم شرعى و عقلى مابراى حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزه‏هاى انتخابیه و راى‏دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسى جهان وسایرچیزهایى که کشور به آنها احتیاج دارد، مى‏باشد و مجلس محتاج‏به متخصصین رشته‏هاى مختلفى است که کشور احتیاج به آنها دارد.»
و در اصل ششم قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران چنین آمده است:
«در جمهورى اسلامى ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومى‏اداره شود، از انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس‏شوراى اسلامى، اعضاى شوراى اسلامى و نظایر اینها یا از راه همه‏پرسى در مواردى که در اصول دیگر این قانون معین مى‏گردد.»
ب- مشورت کردن:
مشورت از دستورات اسلامى است و خداوند، مومنین را به مشورت‏فرا خوانده و مى‏فرماید:
(و امرهم شورى بینهم.)و در جاى دیگر مى‏فرماید:(و شاورهم‏فى‏الامر)و در روایات متعددى بر اهمیت مشورت تاکید شده است.
تاجایى که حضرت امیرالمومنین(ع) در وصیت‏خودچنین مى‏فرماید:(ع)
«اضمم آراء الرجال بعضها الى بعض ثم اختر اقربها الى الصواب وابعدها من الارتیاب.»
یعنى: نظریات صاحبان راى را جمع کن و سپس نزدیکترین آن رابه صواب و دورترین آن را ازشک انتخاب کن.
ما از آیات و روایات اصل لزوم مشورت را استفاده مى‏کنیم. ازآنجا که مجلس از اهمیت والایى برخوردار است و تصمیمات مجلس‏شوراى اسلامى در امورکشور نقش به سزایى دارند لذا ما براى این‏که کاندیداى اصلح را انتخاب کنیم باید با افراد مورد اطمینان‏مشورت کنیم و همه امور و مصالح کشور را در نظر بگیریم و بعدخودمان تصمیم بگیریم که به چه کسى راى بدهیم. در این موردحضرت امام(ره)وظیفه همگان را روشن مى‏کند:
«در تعیین رئیس جمهور و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهدو روشن فکر با اطلاع از مجارى امور و غیر وابسته به کشورهاى‏قدرتمند استثمارگر، و استهمارگر به تقوى و تعهد به اسلام وجمهورى اسلامى مشورت کرده، و با علماء و روحانیون با تقوى ومتعهد به جمهورى اسلامى نیز مشورت نموده(نمائید. »
پس بنابراین مردم مومن و انقلابى ما براى انتخاب نماینده خودبا افراد مومن و متعهد که مورد اعتمادشان هست، مشورت مى‏نمایندو در مقام مشورت کسى حق ندارد که راى و نظر خود را به دیگران‏تحمیل کند. مردم ما در انتخاب وکلاى خود کاملا آزاد هستند وخودشان طبق معیار و ضوابطى که معین شده، نامزدهاى انتخاباتى راشناسایى نموده و به شخص مورد نظرشان راى خواهند داد.
ج- انتخاب اصلح
باتوجه به این اصل کلى که مسوولیت‏ها باید در دست صالح‏ترین‏افراد باشد، مردم نباید بى‏توجه از کنار این مساله بگذرند بلکه‏وظیفه دارند که از روى آگاهى و شناخت کامل شایسته‏ترین فرد راانتخاب کنند.
مرحوم علامه امینى در کتاب «الغدیر» مى‏فرماید:
ابن عباس از رسول خدا(ص)چنین نقل مى‏کند: «من استعمل عاملا من‏المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولى بذلک منه و اعلم بکتاب الله وسنه نبیه فقدخان الله و رسوله و جمیع المسلمین.»
یعنى هرکس از مسلمانان عاملى(کارگزارى)را بر سرکار بیاوردو به او مسوولیت‏بدهد. در حالى که مى‏داند در بین مسلمانان‏فردى وجود دارد که او براى این کار سزاوارتر است و به کتاب وسنت پیامبر(ص)آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا(ص)و جمیع‏مسلمین خیانت کرده است.
بنابر این بر افراد جامعه اسلامى لازم است تا ویژگیهاى اشخاص‏را برسى نمایند و از بین آنان بهترین و شایسته‏ترین فرد را براى‏تصدى امور وکارگزارى نظام اسلامى انتخاب کنند.
حضرت امام خمینى(ره)معنا و معیار انتخاب اصلح را چنین بیان‏مى‏فرمایند: «اگر(انتخاب اصلح)براى خودتان باشد، شیطانى است واما اگر انتخاب اصلح براى مسلمان‏هاست، کى و از کجاست، مطرح‏نیست، از هرگروهى باشد، حزب باشد، یاغیر حزب، نه حزب اسباب این‏مى‏شود که غیر آن فاسد و نه صد درصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست.
و انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام‏وحیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس، اسلام‏تنها کافى نیست، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت رابشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد وممکن است‏به شما و گروه شماهم مربوط نباشد، که اگر اصلح راانتخاب کردید، کارى اسلامى مى‏کنید و این یک محکى است‏براى‏خودتان که تشخیص بدهید انتخاب براى اسلام است‏یا براى صلاح‏خودتان. امیدوارم که تا آخرهم این طور باشد و هر دوره انتخابات‏بهتر انجام شود، و این مساله، مساله شخصى نیست‏بلکه براى‏اسلام و از امور مهمه است.»
و در جایى دیگر حضرت امام(ره)ملاک و معیار انتخاب اصلح رابراى مردم چنین بیان مى‏کنند: «اشخاصى را انتخاب کنیم که از هرجهت صالح باشند. مسلمان بودن تنها فایده‏اى ندارد، باید جمهورى‏اسلامى را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. سعى‏کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید. کسانى را که انتخاب‏مى‏کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادى باشند که اگرقدرت دیگرى تشر زد، بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.»
ملت هوشیار و همیشه در صحنه ایران اسلامى با در نظرگرفتن ملاک‏و معیارهاى لازم به خاطر خدا و مصالح نظام اسلامى کشورمان با دقت‏کامل سوابق و ویژگى‏هاى نامزدهاى انتخاباتى را بررسى نموده به‏دور از گرایشهاى جناحى و گروه‏گرایى، شایسته‏ترین و صالح‏ترین‏افراد را براى نمایندگى مجلس شوراى اسلامى انتخاب خواهند نمود.
و بدانند که با حضور گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح، ضربه‏بزرگى بر دشمنان اسلام و انقلاب خواهند زد.
2 وظیفه و نقش نامزدهاى انتخاباتى از دیدگاه حضرت امام(ره)
وظیفه و نقش نامزدهاى ا نتخاباتى در سلامت انتخابات وحضورپرشور مردم به پاى صندوق‏هاى اخذ راى اهمیت‏به سزایى دارند:
الف شرایط نمایندگان(کاندیدهاى انتخاباتى):
نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى علاوه بر دارا بودن‏شرایط عمومى که در قانون اساسى ذکر شده باید شرایطى دیگرى‏داشته باشند تا بهتر بتوانند به مردم خدمت کنند و در مصوبات‏مجلس قدرت وتوان اظهار نظر و نقد وبررسى لازم را داشته باشند ودر مشکلات کلیدى جامعه بتوانند تصمیمات لازم را بگیرند و همیشه‏مصالح نظام را مقدم بر هرچیزى بدارند.
حضرت امام(ره)شرایط کاندیداى انتخاباتى(نمایندگان)را این طوربیان مى‏فرماید: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانى‏راى دهند که متعبد به اسلام، وفادار به مردم باشند و در خدمت‏به آنان احساس مسوولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و درقول وعمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج‏دیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه‏جو، اسلام پاک طینتان عارف ودر یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدى(ص)باشند. و افرادى را که‏طرفدار اسلام سرمایه‏دارى، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بى‏درد،اسلام منافقین، اسلام راحت‏طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه،اسلام امریکایى هستند، طرد نموده و به مردم معرفى نمایند. »
شرایط کاندیداى انتخاباتى(نمایندگان)عبارتند از:
1- متعبد به اسلام و معتقد به جمهورى اسلامى ایران.
2- پشتیبان ولایت فقیه و مطیع اوامر او.
3- وفادار به مردم.
4- مطلع و آگاه به مسائل روز.
5- هدف خدمت‏به محرومین.
ب- شرایط تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى:
تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى یکى از عوامل مهم سلامت‏برگزارى‏انتخابات مى‏باشد. کاندیداهاى محترم مجلس اسلامى همان طور که‏مطلع هستند هدف از وکیل شدن خدمت‏به اسلام و مردم مى‏باشد.
بنابراین تبلیغات باید در چهار چوب اسلام باشد و شما از همان‏قدم اول نیت را خالص کنید و براى رضاى خداوند تبارک و تعالى‏حرکت کنید تا در آینده بتوانید منشا خدمات شایانى براى جامعه‏اسلامى باشید.
شرایط تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى ازدیدگاه حضرت امام خمینى(ره):
«نصیحتى است از پدرى پیر به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى‏اسلامى که سعى کنید تبلیغات انتخاباتى شما در چهار چوب تعالیم واخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایى که با شوون اسلام‏منافات دارد، جلوگیرى گردد.باید توجه داشت که هدف از انتخابات‏در نهایت‏حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات، حریم مسایل اسلامى‏رعایت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مى‏شود؟ باید سعى شود تاخداى ناکرده به کسى توهین نگردد و در صورتى که رقیب انتخاباتى‏به مجلس راه یافت، به دوستى و برادرى که چیزى شیرین‏تر از آن‏نیست. لطمه‏اى نخورد.»
نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى این نصیحت پدرانه امام‏راحل(ره)را آویزه گوششان قرار دهید. و بدانید که اگر مى‏خواهیدبه این ملت‏شریف و بزرگوار خدمت کنید باید مسائل اسلامى رارعایت کنید. چون این ملت‏براى اسلام قیام کردند و در این راه‏پرفراز و نشیب علاوه بر سختیها و مشکلات فراوانى که‏متحمل شدند،شهداى گرانقدرى را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‏اند. و شکى نیست که‏شهداى عزیز و امام شهدا ناظر بر اعمال و حرکات ماهستند و ماباید سعى کنیم در مسیر اهداف آن بزرگواران حرکت کنیم. شما بایددر تبلیغات انتخاباتى به گونه‏اى عمل کنید که به وحدت و انسجام‏مردم لطمه‏اى وارد نشود و خداى نخواسته کاندایدى رقیب خود رامورد توهین و هتک حرمت قرار ندهید. باید برنامه‏ها و دیدگاههاى‏خود را درجوى سالم به مردم ارائه دهید تا مردم با بصیرت ودرایت و رعایت همه جوانب کاندیداى مورد نظر خود را انتخاب‏کنند. و بدانید که این انتخابات یک امتحان است و پیروز آن کسى‏است که به تکلیف و وظیفه الهى خود عمل کرده باشد.
به نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى تذکر داده شود علاوه‏بر این که باید با صفا و صمیمیت و به دور از اختلاف، رقابت‏انتخاباتى داشته باشند. باید در تبلیغات نهایت صرفه‏جویى رانمایند. امروز عده کثیرى از مردم در فقر و مشکلات اقتصادى به سرمى‏برند. از چاپ عکس و پوسترهاى رنگارنگ و زائد بر حد اعتدال وضرورت، پرهیز نمایند و در حد شناسایى خودتان که ضرورت ایجاب‏مى‏کند استفاده کنید و مطمئن باشید که مردم ما فریب تبلیغات‏کذایى وعکس و پوسترهاى آنچنانى - که نوعا منجر به اسراف مى‏شود- را نخواهند خورد. بلکه آنچه مهم است این است که شما اهداف ودیدگاهها و برنامه‏هاى خودتان را براى مردم بیان کنید و خودتان‏را به مردم تحمیل نکنید. بگذارید مردم شریف و آگاه خودشان‏آزادانه و از روى معیار و ملاکهایى که دارند، شخص مورد نظرشان‏را انتخاب نمایند.
در این قسمت‏به بیان شیوا و گهربار امام راحل(ره)گوش جان‏مى‏سپریم:
«گرچه همه حق تبلیغات صحیح براى خود یا کاندیدهاى خود یادیگران را دارند و هیچ کس نمى‏تواند جلوگیرى از این حق نماید. والبته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت‏باشد.»
3 وظیفه ناظران و مجریان انتخابات:
الف- وظیفه ناظران(شوراى نگهبان):
وظیفه شوراى محترم نگهبان را قانون معین نموده اولین وظیفه‏اى‏که در این بخش دارند، این است که صلاحیت کلیه نامزدهاى‏انتخاباتى را با دقت‏بررسى نمایند و افرادى که صلاحیت‏براى‏کاندیداى انتخاباتى مجلس را دارند، به مردم معرفى نمایند.
بدیهى است که شوراى محترم نگهبان بدون هیچ گونه مسامحه‏اى بادقت کامل سوابق و خصوصیات کاندیدها را بررسى مى‏کنند و به وظیفه‏قانونى و شرعى خودعمل خواهند نمود. اما وظیفه دیگرى که آن‏شوراى محترم به عهده دارد، نظارت بر سلامت و صحت انتخابات‏مى‏باشد. بعد از برگزارى انتخابات، شوراى نگهبان کلیه مدارک واسناد راجع به برگزارى انتخابات حوزه‏هاى انتخابیه را با دقت‏مورد بررسى قرار مى‏دهند تا حق هیچ کس ضایع نشود و سپس مهر صحت‏بر انتخابات خواهند گذاشت.
حضرت امام(ره)در باره وظیفه شوراى نگهبان چنین مى‏فرماید:
«اعضاى محترم شوراى نگهبان ایدهم الله تعالى حافظ مصالح‏اسلام و مسلمین هستند. من به آقایان هشدار مى‏دهم که تضعیف وتوهین به فقهاى شوراى نگهبان امر خطرناکى براى کشور و اسلام‏است. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه‏کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصى‏مان باشد،احترام بگذاریم، و به شوراى نگهبان تذکر مى‏دهم که در کار خوداستوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خداى متعال‏اتکال کنید.»
مصوبات مجلس باید به تایید شوراى محترم نگهبان برسد تااعتبار قانونى پیدا کند. در اصل نود و سوم قانون اساسى چنین‏آمده است:
«مجلس شوراى اسلامى بدون وجود شوراى نگهبان اعتبار قانونى‏ندارد، مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب شش‏نفر حقوقدان اعضاى شوراى نگهبان.»
شوراى محترم نگهبان بدون در نظر گرفتن منافع جناحى و بااستقلال کامل طبق وظیفه‏اى که به عهده دارند، در جهت پاسدارى ازاسلام و قانون اساسى عمل خواهند نمود.
حضرت امام(ره)مى‏فرماید: «اگر در مجلس اشتباهى واقع بشود،شوراى محترم نگهبان با کمال قدرت و استقلال عمل خواهد کرد.»
ب- وظیفه مجریان انتخابات:
امام(ره)خطاب به مجریان انتخابات چنین مى‏فرماید: «شما مسوول‏این مساله (انتخابات)هستید، هم مسوول کارخودتان و هم مسوول‏دیگرى که تحت نظر شماهستند، که جریان انتخابات یک جریان صحیح‏باشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگرى مقدم نیست. همه افراد ملت‏یک جور هستند در انتخابات، یعنى همان آدمى که یک کارکوچک انجام‏مى‏دهد با آن کسى که در راس همه امور هست، در باب انتخابات هیچ‏فرقى باهم ندارند، این یک راى دارد، آن هم یک راى دارد.
بنابراین توجه به این که انتخابات جورى باشد که مردم پسندباشد. یعنى مردم احساس بکنند به این که مساله انتخابات به آن‏طورى که قانون انتخابات گفته است، به آن طورى که اسلام مى‏خواهد،دارد عمل مى‏شود. عمل مال شماست، قانون یک ثبتى است که مى‏شود،یک وظیفه‏اى تعیین مى‏کند، لکن آنى که مهم است درمقام عمل است،مقام عمل جورى باشد که تطبیق بکند با قانون و مردم در عمل راضى‏باشند. توجه کنید که اخلال‏گرها نیایند خرابکارى بکنند. مثلا کسى‏نزدیک صندوق بخواهد به مردم بگوید به این راى بدهید، آنجادیگر جاى این حرف نیست که آنجا بایستد. و بگوید فلانى خوب است.
فلانى بد است، باید جلوگیرى بشود، تاان‏شاءالله یک انتخابات خوبى‏داشته باشیم.»
اجراى انتخابات به عهده وزارت کشور، استانداران، فرمانداران‏و بخشداران مى‏باشد که مسوولین مربوطه طبق قانون به وظیفه‏خودشان عمل خواهند نمود. همان طورى که از بیانات امام‏راحل(ره)استفاده شد، مجریان انتخابات باید انتخابات را در یک‏جو سالم برگزار نمایند و جورى عمل نمایند که همه مردم واجدشرایط راى بدون هیچ گونه دغدغه‏اى با کمال آرامش و اطمینان به‏کاندیداى مورد نظرخودشان راى بدهند. وتوجه به این نکته لازم‏است که باید براى مجریان امر انتخابات هیچ تفاوتى بین کاندیدهابرایشان نباشد. آنچه وظیفه آنها است و براى مجریان اهمیت دارد،این است که انتخابات را سالم بر قرار نمایند و قطعا آن شخصى که‏اکثریت آراء مردم را کسب کرده باشد به مجلس راه خواهد یافت.
حضرت امام(ره)خطاب به مجریان انتخابات چنین مى‏فرماید: «شمافرمانداران و بخشداران و... همه‏تان موظفید به این که در این‏امر(انتخابات مجلس)دقت کنید که خوب انجام بگیرد، مبادا یک وقت‏خداى نخواسته یک تقلبى در کاربیاید. شما موظف به این هستید که‏خوب و موافق باشرع و اسلام و موافق با مصالح کشور اجرا بکنید.»
4- وظایف نمایندگان مجلس شوراى اسلامى از نگاه امام خمینى(ره):
نمایندگان مجلس شوراى اسلامى باید با کمال حسن نیت و برادرى،قوانین و مصوباتى که وضع مى‏کنند بر خلاف اسلام و قانون اساسى‏نباشد و همان طورى که در اصل شصت و هفتم قانون اساسى آمده که‏در اولین جلسه مجلس سوگندنامه یاد مى‏کنند و متن آن را امضاءمى‏کنند، از همان جلسه اول تاپایان دوره نمایندگى مجلس به آن‏اصول پایبند باشند و در انجام وظیفه و حفظ حقوق ملت لحظه‏اى‏کوتاهى ننمایند. حضرت امام(ره) خطاب به نمایندگان مجلس شوراى‏اسلامى چنین مى‏فرماید:
«و از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در این عصر و عصر آینده‏مى‏خواهم که اگر خداى نخواسته عناصر منحرفى با دسیسه و بازى‏سیاسى و کالت‏خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه‏آنان را رد کنند و نگذارند حتى یک عنصر خراب‏کار وابسته، به‏مجلس راه یابد و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت‏کوشا باشند که قوانین، خداى نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانى آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید»
نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى باید در قبال این مسؤولیت مهم احساس وظیفه نمایند و به دور از احساسات و اغراض جناحى به فکر رفع گرفتارى و مشکلات مردم محروم کشورمان باشند در این زمینه حضرت امام (ره) چنین مى‏فرمایند: «و ان شاء الله نمایندگان محترم مجلس سنگینى بار مسئولیت و رسالت‏خود را در این امر خطیر احساس کرده و مى‏کنند و به خوبى دریافته‏اند که نظام و مردم از آنان چه انتظارى دارند، که باید گفت مجموعه خواسته‏ها و انتظارات اسلامى مردم از مجلس، رفع گرفتارى‏ها و محرومیت‏ها و دگرگونى در نظام پر پیچ و خم ادارى کشور، از انتظارات به حقى است که باید آنها را جدى بگیرند. و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصره‏ها و مواد غیر ضرورى به فکر مسائل اصلى و کلیدى کشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در کمیسون‏ها با طرح قوانین و لوایح به سمتى حرکت کنند که مشکلات اساسى مرتفع و سیاست‏هاى زیربناى کشور در امور فرهنگى و اقتصادى و اجتماعى و سیاسى در راستاى کمک به محرومین و رفع استضعاف مدون و به مورد اجرا درآید.»
نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى همان گونه که مطلع هستید، مجلس محل بحث و گفتگو و انتقاد و استیضاح است . اما با رعایت موازین و اخلاق اسلامى و بدون در نظر گرفتن اهداف شخصى و جناحى باید به فکر اصلاح امور جامعه باشید.
حضرت امام (ره) چنین مى‏فرماید: «مجلسى که اساس یک کشور است‏باید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استیضاح است. اما با رعایت موازین و اخلاق اسلامى و بدون در نظر گرفتن اهداف شخصى و جناحى باید به فکر اصلاح امور جامعه باشید.
حضرت امام (ره) چنین مى‏فرماید: «مجلسى که اساس یک کشور است‏باید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامى و طرح مسائل اخلاقى، بهتر رفع اختلاف مى‏کند تا با الفاظ نیش‏دار و مقابله کردن با یکدیگر، خودشان را یک واعظ حساب بکنند که مى‏خواهند مردم را موعظه کنند و مردم هم احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آنها را مى‏گویند.»
امید است که خداوند توفیق دهد همه بتوانیم به رهنمودهاى آن امام بزرگوار و جانشین شایسته‏اش حضرت آیة الله خامنه‏اى عمل نموده و در مسیر اهداف عالیه آن امام راحل و ولى امر مسلمین حرکت کنیم و همیشه مدافع اسلام و انقلاب و ولایت فقیه باشیم و مصلحت نظام اسلامى را مقدم بر همه چیز بداریم.

تبلیغات