چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نیمرخ کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با تعدیل گری محیط دانشگاه انجام شده است. نوشتار پیشِ رو از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام کار از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان گروه کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان به تعداد 130 نفر بود که نمونه آماری 95 نفری از آنان با روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. پایایی ابزار به وسیله دو معیار پایایی ترکیبی و ضرایب بار عاملی و روایی آن با استفاده از روایی همگرا و روایی واگرا تأیید شد. به منظور بررسی مدل های اندازه گیری، ساختاری و آزمون فرضیات از روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. یافته های پژوهش، نقش تعدیل گری محیط دانشگاه مذکور بر رابطه بین نیمرخ کارآفرینی و قصد کارآفرینی دانشجویان را تأیید نکرد اما وجود تأثیر مثبت نسبتاً قوی نیمرخ کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان تأیید گردید. به عبارت دیگر با تقویت چهار متغیر خودکارآمدی، ریسک پذیری، نوآوری و اجتماعی بودن، می توان قصد کارآفرینی افراد را بالا برد. همچنین رابطه بین محیط دانشگاه و قصد کارآفرینی رد شد به این معنا که بر اساس نتایج، محیط دانشگاه سیستان و بلوچستان در ایجاد قصد کارآفرینی افراد نقش تعیین کننده ای نداشت. بر اساس نتایج، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد و متنوع جهت ایجاد محیطی جذاب و محرک و همچنین دعوت از کارآفرینان موفق و برتر به عنوان الگو در زمینه آموزش کارآفرینی پیشنهاد گردید.

Investigating the Impact of Entrepreneurship Profile on Entrepreneurship Intention Considering the Modifying Role of University Environment (Case Study: Entrepreneurship Students in University of Sistan and Baluchestan)

The main purpose of this study was to investigate the impact of entrepreneurship profile on entrepreneurship intention considering the moderating role of university environment. This applied research is in correlational type in terms of method. The statistical population consisted of all 130 students of Entrepreneurship Department in the University of Sistan and Baluchestan. A sample of 95 people was selected using simple random sampling and Morgan table. The data gathering tool was questionnaire. The reliability of the questionnaire was examined by two features of combined reliability and factor loading coefficients and was confirmed by using convergent and divergent validity. Partial least squares method in Smart PLS 3 software was used to investigate measurement and structural models as well as research hypothesis. The research findings did not confirm the moderating role of university environment toward the relationship between entrepreneurship profile and students' entrepreneurship intention but the relatively strong positive impact of the entrepreneurship profile on the students' entrepreneurship intention was confirmed. In other words, by strengthening the four variables of self-efficacy, risk-taking, innovation and sociability, which are considered as entrepreneurial profiles in this research, the entrepreneurial intention of the studied people can be increased. Also, the relationship between university environment and entrepreneurial intention was rejected; This means respondents believe that university environment does not play a role in creating entrepreneurial intention.  According to the results, holding several and varied educational workshops in order to create an enchanting and stimulating environment and also inviting successful and top entrepreneurs as role models in teaching entrepreneurship is recommended.

تبلیغات