آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

صلاح الدین ایوبی یکی از فرماندهان بزرگ مسلمان است. او نه تنها به جنبه نظامی تأکید داشته، بلکه به توسعه و گسترش امور فرهنگی و علمی توجه داشته است. فتح بیت المقدس و بیرون راندن صلیبی ها از اقدامات نظامی اوست. از سوی دیگر وی به تأسی از خواجه نظام الملک طوسی و نورالدین زنگی پایه گذار ده ها مرکز آموزشی اعم از مسجد، مدرسه، بیمارستان و خانقاه بوده است. وی با احداث مدارسی متعدد همچون ناصریه، قمحیه و سیوفیه در مصر و دو مدرسه صلاحیه در دمشق و بیت المقدس و دیگر نهادهای آموزشی و تعیین موقوفات برای هریک از آنها برای تأمین دستمزد استادان و کمک هزینه دانشجویان، اسکان، تغذیه، درمان و حتی تهیه نوشت افزار رایگان، تحولی شگرف در آموزش و نظام مندی آن به وجود آورده است. از پی او خویشان و درباریان هم به کار ساخت مؤسسه های آموزشی دست یازیدند و مکان هایی با درآمد مکفی چون مغازه ها، گرمابه ها و زمین های کشاورزی وقف آنها نمودند. این رویکرد شایسته صلاح الدین ایوبی و اخلافش، زمینه ساز تربیت بسیاری از دانشمندان در نهادهای آموزشی ساخته شده در مصر و شام شد. نویسنده در این نوشتار بر آن است که اقدامات آموزشی صلاح الدین ایوبی را به روش توصیفی و با استفاده از منابع مکتوب تبیین و روشن نماید.

The role and influence of Saladin Ayubi in the educational progress of Egypt and the Levant

Saladin Ayubi is one of the great Muslim commanders. He has not only emphasized the military aspect, but also paid attention to the development and expansion of cultural and scientific affairs. The conquest of Jerusalem and the expulsion of the Crusaders are among his military actions. On the other hand, he founded dozens of educational centers, including mosques, schools, hospitals, and monasteries, with the help of Khwaja Nizam-ul-Molk Tusi and Nuruddin Zangi. He established numerous schools such as Nasiriyah, Qomhiyah and Sufiyya in Egypt and two Salahiyah schools in Damascus and Jerusalem and other educational institutions and determined endowments for each of them to provide teachers' salaries and students' allowances, accommodation, food, treatment and even provide Free writing software has brought about a tremendous change in education and its systematization. Following him, his relatives and courtiers started building educational institutions and endowed them with sufficient income such as shops, hot springs and agricultural lands. This approach worthy of Salah al-Din Ayyubi and his family became the basis for the training of many scientists in the educational institutions built in Egypt and the Levant. In this article, the author aims to explain and clarify the educational actions of Saladin Ayyubi in a descriptive way and using written sources.
Salah al-Din Ayubi, educational institutions of Egypt, educational institutions of the Levant

تبلیغات