آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى
حکومت مهدى (ع) تجلى قدرت لایتناهى خداوند است و این اراده وخواست‏خداست که به این بنده صالحش چنان قدرتى بدهد که تاکنون‏به هیچ یک از بندگانش نداده است.
مطالعه در قلمرو غیبت و ظهور و شخصیت‏حضرت مهدى(ع) همگان راسخت‏شیفته دیدار مهدى(ع) مى‏کند. بدین جهت، برآن شدیم در این‏نوشتار کوتاه با نشان دادن تصویرى اجمالى از مظاهر اقتدارمهدى(ع) خوانندگان عزیز را به یاد روزگار مهدى(ع) بیندازیم،به امید اینکه در روز ظهورش افتخار خدمت در حضورش را داشته‏باشیم. ان شاء الله.
همراه با موکب مهدى (ع)
چه زیباست‏بدانیم او که مى‏آید به چه شکلى ظهور مى‏کند، چه‏مى‏پوشد، در دستش چیست، با خود چه مى‏آورد و همراهان او کیانند؟
براساس روایات موجود، هنگام ظهور، فرشتگان ملا اعلا غرق شادى وسرورند. فرشته‏اى بالاى سر مهدى (ع) قرار مى‏گیرد و فریاد مى‏زند:اى مردم! این حضرت مهدى است، از او پیروى کنید. (1) پیامبر(ص)فرمود: یخرج المهدى و على راسه غمامه فیها مناد ینادى هذاالمهدى خلیفه‏الله فاتبعوه. (2) مهدى که ظهور مى‏کند، ابرى بالاى‏سرش در حرکت است و فرشته‏اى در آن قرار گرفته، فریاد مى‏زند: این مهدى، خلیفه خداوند است; از او پیروى کنید.
مهدى عمامه‏ى سفید جدش پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را بر سرمى‏نهد. (3)
تن‏پوش مهدى (ع)
پیراهن خون‏آلود پیامبر خدا (ص) در جنگ احد را بر تن خود دارد;پیراهنى که قطرات خون مقدس حضرت بر آن ریخته شده است. امام‏صادق (ع) به یعقوب بن شعیب فرمود: آیا نمى‏خواهى پیراهن قائم آل‏محمد (ص) را که در روز ظهور به تن مى‏کند. به تو نشان دهم؟ عرض کرد: آرى.
حضرت صندوقى را طلبیده، پیراهنى از آن بیرون آورد و در مقابل‏یعقوب باز کرد. یعقوب مى‏گوید: ناگاه چشمم به آستینى چپ پیراهن‏افتاد که آغشته به خون بود. حضرت فرمود: این پیراهن رسول الله‏است. روزى که دندانهاى پیشین حضرت را شکستند، این پیراهن راپوشیده بود; و قائم در همین پیراهن قیام مى‏کند. یعقوب مى‏گوید:خونها را بوسیده، به چشم کشیدم.
آنگاه امام پیراهن را پیچید و در جاى خود قرار داد. (4)
سلاح مهدى (ع)
سلاح مهدى (ع)، کلاه‏خود و زره و شمشیر ذو الفقار پیامبر(ص)است. (5) امام صادق(ع) داشتن سلاحهاى باقى‏مانده از رسول الله رااز نشانه‏هاى امامت مى‏داند. حارثه بن المغیره نصرى گوید: به‏حضرت امام صادق(ع) عرض کردم: امام به چه چیز شناخته مى‏شود؟
فرمود: به سکینه و وقار.
عرض کردم: و دیگر به چه چیز؟ حضرت فرمود: او را به وسیله شناختن حلال و حرام مى‏شناسى و به‏نیاز مردم به او و بى‏نیازى او از مردم و همچنین سلاح پیامبرنزد اوست. (6)
پرچم مهدى (ع)
پرچم پرافتخار پیامبر (ص) که جبرئیل در روز بدر براى پیامبرآورد و با به اهتزاز درآمدنش مسلمانان پیروز شدند. همراه‏مهدى (ع) خواهد بود. على (ع) نیز در بصره این پرچم را به اهتزازدرآورد و چشم فتنه را کور کرد. مومنان اصرار ورزیدند، حضرت‏پرچم را در صفین نیز باز کند، ولى نپذیرفت و فرمود: این پرچمى‏است که بعد از من کسى جز حضرت قائم صلوات الله علیه آن رابه اهتزاز درنمى‏آورد. (7) امام صادق(ع) درباره ماهیت و جنس این‏پرچم فرمود: به خدا سوگند، این پرچم هرگز از جنس پنبه و کتان‏و ابریشم نیست. ابو بصیر پرسید: پس از چیست؟ امام فرمود: از برگهاى بهشت است که جبرئیل آن را آورد وپیامبر در روز بدر برافراشت. سپس جمع کرد و به دست على‏داد.
این پرچم همچنان نزد على بود تا در روزجمل آن را باز کرد وخداوند فتح و پیروزى برایش آورد. آنگاه آن را جمع کرده، کنارگذاشت و اکنون نزدماست و تا قیام قائم کسى آن را باز نخواهدکرد. (8) امام سجاد(ع) به ابوخالد کابلى فرمود: گویا مى‏بینم صاحب شما بربلندى نجف در پشت کوفه قرار گرفته...
در حالى‏که پرچم رسول الله را برافراشته و آن را به سوى هیچ‏گروهى نمى‏برد مگر آنکه خداوند نابودشان مى‏سازد. (9)
ذخایر مهدى (ع)
تمام آثار پیامبران و سفراى الهى از آدم تا خاتم نزد مهدى(ع)است که در موقع ظهور هم با خود مى‏آورد. مهمترین این آثارعبارت است از:
1- عصاى موسى
امام باقر(ع) فرمود: عصاى موسى، پیش از آنکه در دست موسى‏باشد، عصاى آدم بود. سپس به شعیب و بعد به موسى بن عمران رسیدو اکنون این عصا نزد ماست. رنگ این عصا همچنان سبز است و به‏همان شکل اول خود باقى است. اگر از آن بپرسى، پاسخ مى‏دهد. این‏عصا براى قائم ما ذخیره گردیده است. او با عصا همان کارى‏مى‏کند که موسى انجام داد.... (10)
2- حجر موسى
سنگى که حضرت موسى برآن زد و چشمه‏هاى آب از آن روان شد، نزدامام مهدى (ع) است. وقتى حضرت اراده کوفه مى‏کند، یکى ازیاورانش فریاد مى‏زند: هیچ کس آب و غذا برندارد.
آنگاه حجر موسى بن عمران را بر شتر مى‏نهند و همراه خودمى‏برند. در هیچ منزلى فرود نمى‏آیند، مگر آنکه چشمه‏اى از آن‏سنگ روان مى‏شود. گرسنگان، بى‏نیاز و تشنگان، سیراب مى‏شوند...
. (11)
3- تابوت سکینه
این تابوت از زمان حضرت موسى نزد پیامبران بنى‏اسرائیل بود.
امام صادق(ع) درباره آن فرمود: این همان صندوقى است که خداوندبراى مادر موسى فرستاد تا نوزادش را در آن قرار دهد و در دریارها کند... . حضرت موسى در پایان عمر، الواح و زره و همه آثارنبوتش را در آن قرار داد. (12) به گفته برخى از محققان: تمثالهاى پیامبران خدا در این تابوت جاى داشت. بنى‏اسرائیل این‏تابوت را در جنگها باخود حمل مى‏کردند و در پرتو آن پیروزى به‏دست مى‏آوردند. (13) قائم آل محمد(ص) هنگام ظهور و رفتن به سوى‏بیت المقدس، آن تابوت را همراه خاتم سلیمان و الواح موسى(ع)بیرون مى‏آورد. (14) در برخى از احادیث از تابوت آدم نیز سخن به‏میان آمده است. این تابوت در دریاچه طبریه براى حضرت بقیه‏الله‏محفوظ مانده است و حضرت هنگام ظهور آن را بیرون مى‏آورد. (15)
4- مجموعه‏اى دیگر از آثار انبیا
امام صادق(ع) مى‏فرماید: الواح و عصاى موسى و خاتم سلیمان نزدمن است. ظرفى که حضرت موسى در آن براى خدا قربانى مى‏کرد،تابوتى که فرشتگان آن را حمل کرده، آوردند و نیز نامى که‏پیامبر خدا براى حفظ مسلمانان از تیرهاى مشرکان، آن را میان‏صفوف قرار مى‏داد، پیش من است. (16) آرى، پیراهن حضرت‏آدم(ع) (17) حضرت یوسف، ابراهیم و نیز حله اسماعیل نزد قائم آل‏محمد(ص) است. (18)
5- کتابهاى آسمانى
تمام کتابهاى آسمانى که روزى در دست پیامبران مرسل واولو العزم بود. و به وسیله آن مردم را هدایت و ارشادمى‏کردند. توسط پیامبر به اهل بیت انتقال یافت. و امروز همه‏آنها در اختیار آخرین ذخیره الهى است. روزى که حضرت بقیه‏الله‏به فرمان پروردگار از پرده غیبت‏برون آید، تمام آنها را باخود مى‏آورد. امام صادق(ع) فرمود: خداوند هیچ چیز به پیامبران‏نداد، مگر اینکه آن را به محمد(ص) نیز عطا کرد. آن صحفى که‏قرآن درباره‏اش فرمود: «صحف ابراهیم و موسى‏» نزدماست... . (19)
6- قرآنى که امام على (ع) گرد آورد.
روزى که پیامبر (ص) دار فانى را وداع گفت، على (ع) به سفارش وى‏در خانه نشست تا قرآن را گردآورد. او پس از پایان کار، قرآن‏را به مسجد برد و به ابوبکر عرضه کرد. عمر گفت: اى على! این‏قرآن را به جاى خود برگردان، ما نیازى به آن نداریم. حضرت آن‏را گرفت و به خانه برگشت.
هنگامى که عمر به خلافت رسید، روزى به على(ع) گفت: اگر بخواهى،مى‏توانى قرآنى که نزد ابوبکر آوردى اکنون بیاورى تا گرد آن‏جمع شویم.
حضرت فرمود: هیهات، راهى براى رسیدن به آن نیست. من در زمان‏ابوبکر چنان کردم تا برشما اتمام حجت کرده باشم و در روزقیامت نگویید ما از این غافل بودیم; یا براى ما نیاوردى.
اکنون این قرآن نزد من است و جز پاکان و جانشینان من کسى به‏آن دست نمى‏زند.
عمر گفت: آیا زمانى براى اظهار این قرآن وجود دارد؟ حضرت فرمود: آرى، هنگامى که قائم از فرزندانم ظهور کند. (20) تمام کتابها و نوشته‏هاى معصومان(علیهم السلام) به نامهاى صحیفه‏جامعه (21) که املاى رسول الله(ص)و خط على(ع) بود.، کتاب‏على(ع) (22) ، مصحف فاطمه(س) (23) ، جفر ابیض (24) ، جفر احمر (25) وصحیفه‏هایى که نام تمام پیامبران، پادشاهان و پیروان‏اهل بیت (علیهم السلام) برآن نوشته است، نزد امام عصر(ع) قراردارد.
همراهان مهدى(ع)
جبرئیل و میکائیل و تمام فرشتگانى که تاکنون به فرمان پروردگارروى زمین آمده‏اند، در حضور مهدى آل محمد(ص) خواهند بود.
امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمود: گویا سیزده هزار و سیصد و سیزده فرشته را همراه مهدى مى‏بینم.
ابان گفت: آیا این فرشتگان همراه پیامبرى از پیامبران هم‏بوده‏اند؟ حضرت فرمود: آرى، این فرشتگان درکشتى با نوح، در آتش باابراهیم، هنگام عبور از دریا با موسى و زمان رفتن به آسمان باعیسى بودند. همچنین چهار هزار فرشته‏اى که همراه پیامبر بودند،سیصد و سیزده فرشته‏اى که در بدر فرود آمدند، چهار هزارفرشته‏اى که براى یارى حسین بن على(ع) به زمین آمدند. امااجازه جنگیدن از امام دریافت نکردند و پس از شهادت حضرت، تاروز قیامت‏بر وى مى‏گریند... همه همراه قائم آل محمد(ص) خواهندبود. (26) افزون بر این، پیامبرانى چون حضرت عیسى والیاس(علیهماالسلام) (27) نیز به افتخار حضرت بقیه‏الله به فرمان‏پروردگار از آسمان فرود آمده، پشت‏سر آن حضرت به نمازمى‏ایستند. (28) بندگان صالح خدا یعنى حضرت خضر و اصحاب کهف (29) و سیصد و سیزده تن دلداده مهدى(ع) به راه مى‏افتند تا در حکومت‏امام عصر(ع) خدمات شایسته خود را انجام دهند. امام رضا(ع)فرمود: خضر آب حیات نوشیده، تا نفخ صور زنده است... و خداوند وحشت‏قائم ما را درروزهاى غیبتش به وسیله او به انس تبدیل مى‏کند. (30) تمام گنجهایى که در طول تاریخ به گونه‏اى زیر زمین پنهان‏مى‏شود، به فرمان پروردگار ظاهر گشته، دراختیار آخرین ذخیره‏الهى و مصلح حقیقى قرار خواهد گرفت. از گنجهاى قسطنطنیه گرفته‏تا گنج کعبه و سایر اشیاى گرانبهایى که ده‏ها و صدها هزار سال‏پیش براى چنین روزى و چنین کسى پنهان شده است.
طاووس گوید: اموال و اشیاى گرانبهایى که در درون کعبه بود،عمر را نگران کرد. او مى‏گفت: نمى‏دانم با آنها چه کنم. آیاآنها را به حال خود واگذارم یا بیرون آورده، در راه خدا قسمت‏کنم.
حضرت امیر به عمر فرمود: از تقسیم آنها چشم بپوش; زیرا توصاحب این کار نیستى. کسى که عهده‏دار این کار مى‏شود، جوانى ازقریش است. او در آخرالزمان آنها را بیرون آورده، در راه خداتقسیم مى‏کند. (31) على(ع) درباره گنج قسطنطنیه مى‏فرماید:امام مهدى(ع) با همراهان خود به شهر قسطنطنیه که محل‏پادشاهى و سکونت پادشاه روم است. مى‏رسد. پس سه گنج از آنجابیرون مى‏آورد: گنجى از جواهرات و گنجى از طلا و گنجى از نقره.
او همه آنها را بین سپاهیانش قسمت مى‏کند. (32) امام باقر(ع)مى‏فرماید: «ویظهرالله له کنوز الارض و معادنها» و ظاهرمى‏گرداند خداوند براى او گنجهاى زمینى و معادنش را. (33) درپایان این نوشتار، یادآورى چند نکته ضروررى مى‏نماید:
1- بدون شک وجود این همه آیات و نشانه‏ها از پیامبران سلف دردست آخرین ذخیره الهى، نشانه اقتدار مهدى(ع) است تا مردم آن‏زمان بدانند که امام زمان با چه قدرت عظیمى وارد صحنه مى‏شود.
افزون براین، هریک از این آثار نفیس، کارآیى خود را خواهدداشت و این دیگر به دست مهدى(ع) است که از این ذخایر چگونه‏بهره بردارى کند.
2- این آثار و اشیاى گرانبها، احتمالا براى اتمام حجت‏برانسانها، به ویژه پیروان ادیان الهى، در اختیار امام‏زمان(ع) است; بدین معنى که پیروان هر دین و پیامبرى، وقتى که‏عیسى و برخى از پیامبران مرسل، با آثار شاخص انبیا را همراه‏امام عصر مى‏بینند، دیگر هیچ عذر یا بهانه‏اى براى پیروى نکردن‏نخواهند داشت.
3- شاید علت اینکه برخى از آثار و ذخایر در برخى مناطق دوردست مدفون گردیده، این باشد که حضرت مهدى(ع) با رفتن به آن‏مناطق و بیرون آوردن آنها باعث هدایت مردم آن سامان شود.
پى‏نوشتها:
1- تلخیص المتشابه، ج 1، ص 417.
2- الصراط المستقیم، ج 2، ص 260.
3- عقدالدرر، ص 277.
4- غیبه نعمانى، ص 243.
5- معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 244 و 387.
6- غیبه نعمانى، ص 242.
7- معجم‏احادیث‏الامام‏المهدى، ج 3، ص 386.
8- همان، ص 387.
9- همان، ص 201.
10- بصائرالدرجات، ص 183.
11- همان، ص 188.
12- و 13 الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 164.
14- همان، ج 1، ص 163.
15- معجم‏احادیث‏الامام‏المهدى،ج‏3،ص‏292.
16- بصائرالدرجات، ص 175.
17- همان، ص 188.
18- معجم‏احادیث‏الامام‏المهدى،ج‏3،ص 120.
19- بصائرالدرجات، ص 135.
20- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 419.
21- بصائرالدرجات، ص 142.
22- همان، ص 147.
23- همان، ص 151.
24- معجم الامام المهدى، ج 3، ص 388.
25- بصائرالدرجات، ص 151.
26- غیبه نعمانى، ص 311.
27- در عقدالدرر، ص 278 چنین آمده است: عیسى به دستورپروردگار همراه هفتاد هزار فرشته به زمین مى‏آید.
28- معجم احادیث الامام المهدى ، ج‏3، ص 317.
29- بحارالانوار، ج 53، ص 77.
30- کمال الدین، ج 2، ص 390.
31- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 211.
32- همان، ص 161.
33- همان، ص 389.

تبلیغات