آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر به وجود نازنین حضرت‏امام مهدى (عجل الله تعالى) و ویژگیهاى آن شخصى (ع)باعظمت وهمچنین قیام و انقلاب جهانى آن حضرت، اشاره کرده است; و ما دراین مختصر برآنیم تا نمونه‏اى از آن آیات نورانى را همراه بادیدگاههاى معصومین(علیهم السلام) به عاشقان حضرتش‏تقدیم داریم:2حکومت مهدى، خواسته الهى 2 در قرآن مى‏خوانیم: اراده و مشیت‏ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفان زمین که بر اثر ستم‏ستمکاران به ضعف کشیده شده‏اند منت نهیم (و ایشان را مشمول‏مواهب خویش نماییم.) و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرارداده و نیرومند و صاحب قدرت و حکومت گردانیم... (و نرید ان‏نمن على الذین استضعفوا فى‏الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم‏الوارثین و نمکن لهم فى الارض...) آیات فوق بشارتى است در موردپیروزى حق بر باطل و برچیده شدن بساط ظلم و تباهى. که‏نمونه‏هاى آن را مى‏توان در پیروزى حضرت موسى(ع) و بنى‏اسرائیل‏بر فرعونیان و همچنین پیروزى و حکومت‏حضرت محمد(ص) جستجو کرداما نمونه کامل آن با ظهور حضرت امام مهدى(ع) تحقق مى‏یابد.
حضرت امیرالمومنین(ع) در این زمینه فرموده‏اند: دنیا پس ازسرکشى، به ما (اهل‏بیت(علیهم السلام‏» روى مى‏آورد. همچون شترى‏که از دادن شیر به دوشنده‏اش خوددارى مى‏کند و براى بچه خود آن‏را نگه مى‏دارد. سپس آیه ونرید ان نمن ... را تلاوت فرمود.
در روایت دیگرى نیز درباره همین آیه مى‏فرماید: این گروه آل‏محمد(ص) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمتهایى که‏برایشان تحمیل مى‏گردد، مبعوث مى‏کند و به ایشان عزت مى‏دهد ودشمنان آنها را ذلیل مى‏گرداند. از امام سجاد(ع) نیز این چنین‏نقل شده که: سوگند به کسى که محمد(ص) را به حق، بشارت دهنده و بیم دهنده‏قرار داد، نیکان از ما اهل‏بیت و پیروان آنها به منزله موسى(ع)و پیروان او مى‏باشند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله‏فرعون و پیروان او هستند. (سرانجام، پیروزى از آن ماست. )امام مهدى(ع) نیز هنگام تولد، لب به سخن مى‏گشاید و پس ازشهادت به وحدانیت الهى و نثار درود و سلام بر پیامبر اکرم وپدران پاک و معصوم خویش چنین مى‏فرماید: (بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن على الذین استضعفوافى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و...)
دیو چو بیرون رود فرشته در آید
در قرآن کریم مى‏خوانیم: (و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) «بگو: حق فرا رسید و باطل نابود گشت، (چرا که) باطل نابودشدنى است.»
آرزوى بشر از دیرباز اجراى عدالت و برچیده شدن بساط ظلم وبى‏عدالتى بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوى‏دیرین بوده و فرا رسیدن روزى را مژده داده است که در سرتاسرجهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.
بر اساس روایات معتبر و فراوان، این پیروزى نهایى و حکمفرماى‏عدالت در سرتاسر گیتى مربوط به قیام حضرت امام مهدى(ع) مى‏شود.
حضرت امام باقر(ع) در توضیح و تفسیر «جاء الحق و زهق‏الباطل‏» فرمودند: این سخن الهى مربوط به قیام قائم (آل محمد(ص‏» مى‏شود که دولت‏باطل برچیده خواهد شد. و بى جهت نیست که هنگام تولد حضرت‏مهدى(ع) بر بازوى نازنینش این آیه نقش بسته بود که (جاء الحق‏و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) این وعده‏الهى که پیروزى‏نهایى حق در زمان حضرت مهدى(ع) به طور کامل محقق خواهد شد،بدان معنا نیست که در زمانهاى قبل از حضرت مهدى(ع) هیچ نوع‏پیروزى نصیب حق نمى‏گردد; به عنوان نمونه حضرت رسول خدا(ص) درهنگام فتح مکه پس از ورود به مسجدالحرام در حالى‏که بتها رایکى پس از دیگرى سرنگون مى‏ساخت، آیه (جاء الحق و زهق الباطل‏ان الباطل کان زهوقا) را تلاوت مى‏فرمود.
آرى این یک سنت الهى است که اگر اهل‏حق بر خدا توکل کنند و دربرابر باطل و ظلم ایستادگى نمایند خداوند آنها را پشتیبانى‏مى‏کند و به پیروزى و رستگارى نایل مى‏گرداند. همچنان که ملت‏شهید پرور ایران توانستند با رهبرى حضرت امام خمینى(ره) حکومت‏ستمشاهى را سرنگون و حکومت الله را برپا نمایند.
ذخیره خدا
در قران کریم مى‏خوانیم: (بقیه‏الله خیرلکم ان کنتم مومنین...) ذخیره الهى براى شمابهتر است اگر مومن باشید...
چون آیه فوق اطلاق دارد، چنین معنایى از آن بدون اشکال است که‏بگوییم: بقیه‏الله از همه چیزهایى که شما حساب کنید، برایتان بهتر است‏و هیچ نعمتى به پاى آن نمى‏رسد. هرچند که این آیه مربوط به‏داستان حضرت شعیب‏نبى(ع) مى‏باشد، اما بر اساس روایات معتبر،این آیه با وجود نازنین حضرت ولى عصر(ع) تطبیق گشته است. امام‏باقر(ع) فرمودند: «قائم (آل محمد(ص‏» نخستین سخنى که پس ازقیام خویش بر زبان مى‏آورند همین آیه است.
(بقیه‏الله خیرلکم ان کنتم مومنین) سپس مى‏فرماید: من‏«بقیه‏الله‏» هستم و حجت‏خدا و خلیفه او بر شما مى‏باشم. آنگاه‏هیچ کس بر او سلام نمى‏کند مگر اینکه مى‏گوید: «السلام علیک یابقیه‏الله فى ارضه.» درباره تعبیر «بقیه‏الله‏» (ذخیره خدا)باید گفت: این عنوان به شخصى اطلاق مى‏گردد که خدا به منظورخاصى او را نگهدارى کرده است.
احمد بن اسحاق قمى (که از اصحاب و یاران امام عسکرى(ع) بود.)به حضور حضرت امام عسکرى(ع) مى‏رسد، حضرت امام مهدى(ع) که حدودیکسال دارد، وارد مى‏شود و با زبان عربى فصیح مى‏گوید: «انا بقیه‏الله فى ارضه و المنتقم من اعدائه.» من ذخیره الهى‏در سرزمین او و انتقام گیرنده از دشمنان اویم.
پیروزى نهایى
در قرآن کریم مى‏خوانیم: آنها (مخالفان اسلام) مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش‏نمایند اما خداوند اراده کرده که این نور الهى را همچنان‏برگستره و کمالش بیفزاید (تا تمامى جهان را در برگیرد.) هرچندکافران را خوش نیاید.
و سپس چنین ادامه مى‏دهد: خدا کسى است که رسول خویش را باهدایت و دین حق فرستاد تا وى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند،هرچند مشرکان را خوش نیاید. آیا این پیروزى اسلام که در آیه‏فوق بدان اشاره شده منطقه‏اى و محدود است‏یاخیر؟ از آن جایى که هیچ قیدى در آیه وجود ندارد تا دلیل برمحدودیت‏این پیروزى باشد پس بدون شک روزى فرا خواهد رسید که این وعده‏الهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام، تنها دین پیروز باشد.
براساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى(ع) اسلام فراگیر وجهانى خواهد شد، در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنین‏نقل شده است که: (در زمان ظهور حضرت امام مهدى(ع‏» بر روى زمین هیچ خانه‏اى‏باقى نمى‏ماند نه خانه‏هایى که از سنگ و گل ساخته شده و نه‏خیمه‏هایى که از کرک و مو بافته شده مگر آنکه خداوند نام‏اسلام را در آن وارد مى‏کند.
در «کمال الدین‏»، تالیف شیخ صدوق نیز روایتى از امام‏صادق(ع) در مورد تفسیر آیه فوق، مى‏خوانیم که ایشان فرمودند: به خدا سوگند این آیه تحقق نیافته است و تنها زمانى محقق‏مى‏گردد که «قائم‏» خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدانخواهد شد.
در تفسیر مجمع البیان، همچنین از امام باقر(ع) چنین آورده است‏که: وعده‏اى که در این آیه است‏به هنگام ظهور مهدى (ع) محقق‏مى‏گردد، پس در آن روز هیچ کس روى زمین باقى نخواهد ماند مگرآنکه به (حقانیت) محمد(ص) اقرار مى‏کند. استاد شهید آیه‏الله‏مطهرى مى‏نویسد: «از مجموع آیات و روایات استنباط مى‏شود که قیام مهدى‏موعود(ع) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که‏از آغاز جهان بر پا بوده است. مهدى موعود تحقق بخش ایده‏آل همه‏انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.»
سلام بر او از فجر تاریخ تا فجر قیامت.

تبلیغات