آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

هدف از مقاله حاضر بررسی رابطه زیست اقلیم مدرسه و مسئولیت پذیری با رفتار شهروندی محیط زیست دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان می باشد. روش از لحاظ هدف کاربردی و تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوم دبیرستان و طبق آمار اداره آموزش و پرورش شهر گرگان، تعدادکل جامعه دانش آموزان متوسه دوم (12717) نفر می باشد. نمونه آماری در این تحقیق با استفاده از فرمول مورگان تعیین شده و حجم نمونه آن با استفاده از روش نمونه گیری کرجسی و مورگان (375) نفر را در بر گرفته شده است. شیوه نمونه گیری در این پژوهش، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و تحلیل فرضیات با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام شده است، روش تجزیه و تحلیل در بخش توصیفی با استفاده از جداول، نمودارها، بیان فراوانی و آماره های توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد انجام شده است. آزمون مورد استفاده در در بخش استنباطی تحقیق نیز پس از تائید طبیعی بودن توزیع داده های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده و در صورت عدم طبیعی بودن توزیع داده ها، با آزمون های ناپارامتریک انجام شده است، نتایج نشان داد که بین فرضیه اول و دوم بین مولفه های زیست اقلیم (مشوّق های زیست محیطی، محتوای درسی، علاقه به فعالیت های زیست محیطی، دانش زیست محیطی، هنجار اخلاقی زیست محیطی، نگرش زیست محیطی) و رفتار شهروندی محیط زیست و همچنن بین مسئولیت پذیری با رفتار شهروندی محیط زیست دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان رابطه نیز رابطه معناداری مشاهده شده است.

تبلیغات