آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

نظام نوآوری اهمیت ارتباط دانشگاه با محیط و ضرورت مهندسی مجدد ساختار سازمانی، نقش ها و کارکرد های آمورش عالی را مورد تاکید قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع و عملیاتی برای توسعه دانشگاه کارآفرین در دانشگاه های دولتی ایران است. پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده بنیاد سیستماتیک (SY-GTM) استفاده شده است. جامعه آماری شامل سیاستگذاران و اساتید صاحب نظر، مدیران مراکز کارآفرینی، رشد و پارک های علم و فناوری، مسولین بخش صنعت و دانشجویان دکتری است. از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند گرد آوری شد. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان به دست آمد. داده ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. 462 گزاره مفهومی در قالب 126 مقوله عمده طبقه بندی و در نهایت 22 مقوله هسته ای احصاء شد. مقوله های عمده و هسته ای در قالب ابعاد 6 گانه شرایط علی از جمله (تعهد و گرایش مدیریت و رهبری به کارآفرینی، بین المللی شدن)، زمینه ای (انعطاف پذیری قوانین و مقررات و حمایت مالی و سرمایه گذاری کارآفرینانه)، مداخله گر (پیمان متعهدانه دانشگاه و صنعت، حمایت های فرا سازمانی)، راهبردها (برنامه درسی با رویکرد کارآفرینی، آموزش های رسمی و غیررسمی کارآفرینی، هماهنگی کریدور های کارآفرینی) و پیامدها (بهبود و تضمین کیفیت، توسعه اجتماعی و اقتصادی و رضایت مندی دانشجویان) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد و مدل پارادایمی پژوهش ارائه گردید.

Providing a model for development of entrepreneurial university in Iran

The innovation system emphasizes on importance of adapting university to environment and the need to reengineer the organizational structure, roles, and functions of higher education. However, this study aimed to provide a comprehensive and operational model for development of entrepreneurial university at state universities in Iran. This was a qualitative study which used Grounded Theory. The statistical population consisted of policy makers and professors in higher education and entrepreneurship, managers of entrepreneurship growth centers and science and technology parks, industry department authorities, and PhD candidates. Using purposeful sampling method, 20 people were selected as key informants. The data were collected through a generalized and semi-structured interview. Two methods including reviewing the participants and reviewing non-participating experts in research were used to obtain valide and reliable data. The data were analyzed by open, axial, and selective coding. At initial stage, 462 conceptual propositions were obtained; in second stage, they were classified in 126 categories. At axial coding stage, 22 key items were counted. The major categories and key categories in the form of causal conditions (commitment and tendency of management and leadership to entrepreneurship, internationalization), contextual (flexibility of laws and regulations, financial support, and entrepreneurial investment), intervener (university and industry commitment, and over- organizational support), strategies (curriculum with entrepreneurship approach, formal and informal education for entrepreneurship, and coordination of entrepreneurship corridors), and outcomes (quality improvement, social and economic development, and student satisfaction) were promoted to a higher abstract level and a research paradigmatic model was provided.

تبلیغات