آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفی نقش بازتاب فراشناختی در حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان مهندسی عمران، مکانیک و الکترونیک است که در سال تحصیلی 94-1393 در دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به تحصیل بودند و تعداد 12 نفر از آنان با استفاده از نمونه گیری هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. در این مقاله بازتاب فراشناختی بر روی حل مسئله دانشجویان مهندسی در دو مقوله دانش و نظارت فراشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که «بازتاب»می تواندتواناییحلمسئلهریاضیدانشجویانمهندسیراافزایشدادهوتواناییکنترلوارزیابیدرستیدرشرایطحلمسئلهبهآنهابدهد.این پژوهش نشان می دهد حل مسئله امروزه چیزی فراتر از راه حلهای جزئی و به کاربردن آنها برای حل مسائل در دسترس است بلکه می تواند راهی برای تشویق دانشجویان مهندسی باشد تا با علم مهندسی به حل مسائل دنیای واقعی بپردازند؛ زیرا حل مسائل دنیای واقعی فراگیران را به استدلال و قضاوت در سطوح بالاتر و همچنین یافتن ایده های جدید وامی دارد.

Qualitative study of the role of reflection on mathematical problem solving among engineering students

Aim of the present research is to investigate the role of metacognitive reflection in solving mathematic problems of engineering students. Samples of this research (12 students) are selected for interview among the students of civil engineering, mechanic, and electronics who were educating in Bahonar Kerman University in 2014-2015 using targeted sampling. In this paper examined metacognitive reflection on problem solving of engineering students has been examined from two aspects of knowledge and metacognition monitoring. The results of the research showed that “reflection” could increase the problem solving capability of the engineering students and could make them able to control and evaluate correctly in problem solving conditions. This research shows that problem solving is something more than finding small solutions for today`s problems and applying them to solve available problems also; it can encourage engineering students to use their engineering knowledge to solve real world problems. This is because solving the real problems makes learners justify to judge the problems in higher levels and also find new ideas.

تبلیغات