نویسندگان: رضا مهدی

کلید واژه ها: آموزش عالی آموزش مهندسی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی دانشگاه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۰۷ - ۱۲۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

کیفیت زندگی تحصیلی، احساس رضایت کلی دانشجویان از کلیت زندگی دانشگاهی است که بر اساس نظریه تسری از بخشهای مختلف تأثیر می پذیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی و غیر بومی رشته های فنی- مهندسی دانشگاههای صنعتی دولتی شهر تهران به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کارشناسی است که 214 نمونه به روش خوشه ای و تصادفی انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمون شده در پژوهشهای مشابه و آرای پنج متخصص استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ از طریق پیش آزمون 15 نمونه در حد 86/0 تأیید شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری مورد نیاز استفاده شده است. کیفیت زندگی دانشجویان به طور معنی داری کمتر از حد متوسط و کیفیت زندگی دانشجویان غیربومی به طور معنی داری بالاتر از کیفیت زندگی دانشجویان بومی ارزیابی شده است. پایین بودن کیفیت زندگی دانشجویان، نشانه ای از ضعف سیاستهای آموزش عالی است. دانشجو یکی از ذی نفعان کلیدی نظام آموزش عالی است و پایین بودن کیفیت زندگی تحصیلی و عدم رضایت او می تواند نقطه آغازی بر انحراف از رسالت، آرمانها و راهبردهای توسعه آموزش عالی و یادگیری باشد. لازم است ابتکاراتی برای ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی به مثابه یک معیار اساسی در تصمیم گیریهای آموزش عالی، توسعه داده شود.

Evaluation of the Quality of College Life of Native & Non-Native Students in engineering higher education

The quality of college life is the overall satisfaction of students with university life as a whole, which based on the spill over theory is influenced by various sections of life. This study is done by the survey method with the aim of evaluating the quality of college life for native and non-native students of engineering courses at Tehran’s public universities of technology. The statistical study was populated by   undergraduate students, and based on the Morgan Table, 214 samples were selected   using the cluster and random method and the required data collected through a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was verified based on the views of five experts. The reliability was then estimated using the Alpha Cronbach’s index on a pre-test of 15 samples and was found to be about 86 percent. Data analysis has been conducted using the SPSS package and required statistical tests. The quality of college life for all students was evaluated significantly lower than average, and the quality of college life of non-native students was found to be significantly higher than the quality of college life of native students. The low quality of college life shows a weakness in higher education policies. As students are one of the key stakeholders of higher education,   a low quality of life and dissatisfaction could be a starting point leading away from the mission, ideals and development strategies of higher education and learning. Therefore, it is necessary to develop initiatives for increasing the quality of life of students as a basic criterion in higher education decision-makings.  

تبلیغات