آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

«سلوک سبز» بدون خواندن کتاب آبى نمى‏شود، کتاب حیات; «نهج‏الحیاه‏» و بدون سفینه اهل‏البیت‏علیهم السلام این «کشتى‏پهلوگرفته‏»، در این «شب تاریک و بیم موج و گردابى چنین‏هایل‏» امید نجات نیست، این است که شما را به مهمانى‏«گلبرگهاى شقایق‏» مى‏بریم; آشنایى با کتابهاى ویژه حضرت‏ولیه‏الله العظمى، منصوره لاهوتى، مستوره ناسوتى، کوثر قرآن،طاهره مطهره، زهراى مرضیه(س).
موضوع: کتابشناسى
مخاطب: پژوهشگران
فاطمه در آئینه کتاب/ اسماعیل انصارى/ دفتر نشرالهادى سال‏1374 شمسى/ 336 صفحه وزیرى/ فارسى.
جامع‏ترین کتابشناسى مربوطبه بانوى بزرگ اسلام به رغم نقدى که نوشته شده است همین کتاب‏است که داراى ویژگیهاى زیر است:
الف/ 735 اثر را معرفى کرده است.
ب/ به زبانهاى زیر، کتاب معرفى کرده است: فارسى، عربى، اردو،انگلیسى، گجراتى، ترکى آذرى و استانبولى، فرانسوى، آلمانى،روسى، اسپانیائى، ایتالیائى و زبانهاى افریقائى.
ج/ مقدمه و معرفى چند زبانه دارد.
د/ داراى فهرستهاى تفکیکى: زبان، چاپ، خط، اعلام، اماکن ومنابع است.
ه/ نظم و نسق آن در معرفى و توصیف کتابها، کاربردى است و مادر این نوشته از این کتاب خیلى سود برده‏ایم، شما مى‏توانیدبراى آشنائى بیشتر و بهتر با این اثر ارزنده، انگیزه تاءلیف‏را در صفحه 10، هدف تاءلیف را در صفحه 9، اطلاعاتى دیگر را درصفحه 15 و روش کار مولف را در صفحه 18 این کتاب مطالعه کنید.
و این هم نام چند کتابشناسى دیگر براى استفاده بیشترپژوهشگران جوان ما: معلمان گرامى، دانشجویان عزیز و طلاب‏گرانقدر و همه آنان که در جبهه فرهنگى با قلم مقدس و هنرآسمانى، کار هدایتى و انبیایى مى‏کنند و نقدتر از همه; ارزش‏مردان و با فضلیت زنان رسانه‏هاى گروهى: مطبوعات و صدا و سیما،نویسندگان و هنرمندان.
در موضوع کتابشناسى حضرت‏فاطمه‏الزهرا(س) آثار ارزشمندى به خامه خادمان فرهنگى اسلام،حریر تحریر پوشیده است که عنوانهاى زیر، برخى از آنهاست:
کتابنامه حضرت فاطمه‏زهرا(س)/ناصرالدین انصارى‏قمى/مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم/سال 1372 شمسى/192 صفحه رقعى/ فارسى.
این کتاب، حدود 470 کتاب فاطمه شناسانه را معرفى کرده است که‏به زبانهاى فارسى، عربى، اردو، انگلیسى، ترکى، گجراتى وفرانسوى است و کتابهاى خطى و چاپى را جداگانه فهرست کرده است.
کتاب; در واقع ویرایش دوم همان کتابنامه‏اى است که قبلا در 80صفحه وزیرى به وسیله نشرامام على(ع) منتشر شده است.
این کتاب، داراى فهرستهاى: منابع، مولفان، مترجمان، مصححان ومقدمه نویسان است که ارزش آنها روشن است.
کتابشناسى حضرت زهرا(س)/احمد صادقى اردستانى/مجله آینه پژوهش /ش 4، ص 107 / مقاله فارسى.
توصیف و عنوان 280 کتاب در موضوع حضرت زهرا(س) را در این‏مقاله مى‏توان مطالعه کرد. آنهم به تفکیک کتابهاى فارسى، عربى،اردو و به صورت خطى و چاپى، کتابهائى که مستقیم در باره آن‏حضرت بحث مى‏کند و یا در ضمن موضوع اصلى به ابن مبحث نورانى‏پرداخته است. این مقاله در کتاب «فاطمه، الگوى زن مسلمان‏»از مولف نیز به چاپ رسیده است.
کتابشناسى حضرت فاطمه زهرا(س)/آقایارى و فضلى نژاد/دانشگاه آزاد اسلامى، واحد جنوب تهران/277 صفحه جزوه.
اینکه دانشجویان ما در این زمینه‏ها به پژوهش مى‏پردازند جاى‏قدردانى دارد و امید است این کار تحقیقى را که به صورت جزوه‏است در شکل یک کتاب جامع نظاره‏گر باشیم.
کتابنامه کوثر/ پژوهشکده باقرالعلوم(ع)/ سازمان تبلیغات‏اسلامى/ 36 صفحه جزوه.
این موسسه که بانک اطلاعات کتابهاى اسلامى (فارسى عربى) رافراهم آورده است، تهیه‏کننده این کتابنامه است.
به انتظار پدیدآوردن «کتابشناسى بزرگ کوثر».
فاطمه زهرا(س)، یاس عصمت/ عبدالرحیم موگهى/ مرکز انتشارات‏دفتر تبلیغات اسلامى/ 144 صفحه رقعى/ فارسى.
این کتاب، مجموعه‏اى است اربعینى که در ص 127 چهل کتاب را نیزمعرفى کرده است. موضوع: دائره المعارف/ مجموعه مخاطب: محققان‏اعلموا انى فاطمه(س)/ عبدالحمید مهاجر/ دارالکتاب و العتره‏بیروت/ سال 1413 قمرى/ 10 جلد وزیرى/ عربى. یکى از کارهاى‏علمى ماندگار، موسوعه نویسى و مجموعه نگارى است. کتاب فوق،دائره‏المعارفى است ده جلدى پیرامون عصاره آفرینش حضرت صدیقه‏اطهر(س) که مشتاقان علوم و معارف اهل‏بیت‏علیهم السلام راگنجینه‏اى است گرانسنگ. خلاصه‏اى از مطالب هرجلد و فهرست موضوعات‏را در همین کتاب مورد استفاده ما «فاطمه در آئینه کتاب‏»مطالعه کنید.
عوالم العلوم/ عبدالله بحرانى/ مدرسه‏الامام المهدى(ع)/ قم/ چاپ‏اول، 1363 شمسى/ جلد 11/ 328 صفحه وزیرى/ عربى.
(چاپ دوم این جلد داراى 672 صفحه است و با همکارى انتشارات‏انصاریان قم منتشر شده است.) این کتاب ارزشمند که مستدرکات ویادداشتهاى علامه ابطحى بر وزانت آن افزوده است، جامع احادیثى‏است در مقام و منزلت‏حضرت زهرا(س).
موضوع: زندگینامه
مخاطب: عموم
بانوى نمونه اسلام، فاطمه زهرا(س)/ ابراهیم امینى/ انتشارات‏شفق/ چاپ پانزدهم/ 247 صفحه رقعى/ فارسى.
زندگینامه، قالب جامعى است‏براى قلم زدن در عرصه فضیلتهاى‏دخترگرامى پیامبر اسلام(ص) که یکى از زلال‏ترین اثرها در این‏زمینه را کتاب حضرت آیه‏الله ابراهیم امینى تشکیل داده است،نویسنده‏اى که اگرچه از آسمان عالمان دینى سترگ است ولى براى‏زمین و مردم مى‏نویسد; خانواده‏هاى ما از مطالعه این دفتر دین ومعنویت‏بى‏نیاز نیستند و کاش ترتیبى داده شود تا همه بانوان‏جوان در نخستین روزهاى زندگى مشترک خویش این کتاب را مرورکنند.
موضوع زندگینامه، عنوان بیشترى از کتابهاى فاطمى(ع) را به خوداختصاص داده است. نام چند کتاب در این باره را بخوانید:
جلوه نور/ على سعادت پرور/ دفتر نشر معارف اسلامى - قم/ 327صفحه وزیرى.
حضرت زهرا(س)/ فضل‏الله کمپانى/ انتشارات مفید تهران/ 280صفحه وزیرى.
زندگانى حضرت فاطمه زهرا(س)/ ناصرمکارم شیرازى/ میقات تهران/ 232 صفحه وزیرى.
زندگانى حضرت فاطمه زهرا(س) و.../ سیدهاشم رسولى محلاتى/انتشارات علمیه اسلامیه تهران/ 375 صفحه وزیرى.
زندگانى فاطمه زهرا(س)/ دکتر سید جعفر شهیدى/ دفتر نشر فرهنگ‏اسلامى/ 292 صفحه وزیرى (خلاصه این کتاب نیز چاپ شده است.)
زندگى فاطمه زهرا(س)/ محمدقاسم نصیرپور/ سازمان حج و اوقاف‏و.../ 164 صفحه وزیرى (این کتاب، داراى نقشه‏ها و تصویرهاى‏ارزشمندى است.)
الزهرا(س)/ گروهى از دانشمندان/ میقات تهران/ 411صفحه رقعى (این کتاب، از آثار بزرگانى چون:
حاج شیخ عباس قمى، جعفرسبحانى، حسین مظاهرى، فیض کاشانى، امین‏عاملى و مقرم فراهم آمده است.)
فاطمه‏الزهرا(س) من المهد الى اللحد/ سید محمدکاظم قزوینى/موسسه‏الوفاء بیروت/ 696 صفحه وزیرى.
این کتاب، ترجمه شده است و عنوان ترجمه فارسى آن چنین است:
فاطمه زهرا(س) از ولادت تا شهادت/ مترجم: دکتر حسین فریدونى/انتشارات امیرکبیر تهران/ 700 صفحه وزیرى.
فاطمه‏الزهرا(س)/ بهجه قلب المصطفى(ص)/ احمد همدانى/ انتشارات‏بدر تهران/ 741 صفحه وزیرى.
این کتاب نیز ترجمه فارسى دارد با این عنوان:
فاطمه زهرا(س) شادمانى دل پیامبر(ص)/ مترجم: دکتر سید حسن‏افتخارزاده/ انتشارات بدر تهران/ 1053 صفحه وزیرى.
فاطمه زهرا(س)/ ترجمه: على اکبر صادقى/ انتشارات امیرکبیرتهران/ 262 صفحه وزیرى (مولف: توفیق ابوعلم) .
کلبه احزان
یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم‏مخور کلبه احزان شود روزى گلستان غم‏مخور
(حافظ)
گرچه در حال و هواى میلاد بنا نداریم غمگنانه بنگاریم و این برخلاف دستور آن پاکجانان است ولى پژوهشگر ولائى، اقیانوس غمهاى‏یاس کبود را مى‏تواند در نشانى زیر به نظاره ایستد:
بیت الاحزان/ حاج شیخ عباس قمى(ره)/ کتابفروشى بصیرتى قم/ 82صفحه وزیرى.
این کتاب در ویرایش و چاپ سوم که توسط موسسه نباء نشر یافته‏است 284 صفحه رقعى است و داراى چهار ترجمه است. (طبق آنچه مایافتیم.) اولى با عنوان: بیت الاحزان، یک حقیقت فراموش نشدنى واز محمد صادق نجمى و دومى با نام: خانه غم، ترجمه:
سید محمدرضا احمدى. ترجمه سوم را به قلم محمدمحمدى اشتهاردى‏با عنوان: رنجها و فریادهاى فاطمه(س) مى‏شناسیم و از انتشارات‏ناصر قم/ 272 صفحه وزیرى. عنوان چهارمین ترجمه: زندگانى‏حضرت فاطمه(س) است. ترجمه سید محمود موسوى زرندى.
موضوع: داستان
مخاطب: جوانان
کشتى پهلوگرفته/ سید مهدى شجاعى/ نشر جوان تهران/ 160 صفحه‏رقعى. این روزها اگر به قول سهراب سپهرى «سرسوزن ذوقى‏» هم‏داشته باشیم کتاب کشتى پهلوگرفته آقاى شجاعى را باید درزمینه‏ها و قالبهاى نثر ادبى/ داستان بلند، به صورت روشن معرفى‏کنیم. جامعه ما هم با استقبال گرم خود و رساندن کتاب به‏چاپهاى متعدد و با تعداد بالاى نسخه‏ها به هنرمندى‏هاى شجاعى‏جواب مثبت داد، آیا ممکن است‏شما این کتاب را نخوانده باشید؟
و از زیبائى آن بى‏خبر باشید؟ باور نمى‏کنیم.
بعد از تماشاى غنچه سرخ و غم آلود روى جلد کشتى پهلوگرفته‏گرچه در چاپ اول، آبى آرامش بخشى بود. و درنگى در آن مطالب‏سازنده، به سراغ کتابهاى دیگر مى‏رویم:
برخى از کتابهاى ادبى داستانى فاطمیات(س) را چنین تقسیم‏بندى‏و معرفى کرده‏ایم:
داستان کوتاه
ام ابیها/ رضا شیرازى/ انتشارات پیام آزادى تهران/ 164 صفحه‏رقعى. سرگذشت راست، حضرت فاطمه(س)/ ج فارسى/ نشر مطهرتهران/ 32 صفحه رقعى. قلم نویسنده در این اثر اخیر، بسیارروان است و موضوعات داستان، خیلى خوب گزینش شده است، کتاب باهمه کوچکى‏اش، لطائفى از زندگى مادر گرامى امامان‏علیهم السلام‏را در خود جاى داده است.
داستان بلند (رمان)
بهشت ارغوان/ ترجمه: سید ابوالقاسم حسینى(ژرفا)/ انتشارات‏پارسایان قم/ 263 صفحه رقعى. کتاب از معدود کتابهاى زیبا،خواندنى و ماندگار روزگار ماست.
وکانت صدیقه/ کمال السید/ انتشارات انصاریان قم/ عربى.
این کتاب، متن کتاب پیشین است، هردو را آوردیم تا کسانى که‏مایلند علاوه بر جویباران، از سرچشمه نیز بنوشند بتوانند، گرچه‏ذهن و زبان شاعرانه سید ابوالقاسم حسینى اثر کمال السید را«ژرفا»ى بیشترى بخشیده است.
نثر ادبى
فاطمه(س)، فاطمه است/ دکتر على‏شریعتى/ انتشارات شبدیزتهران/ 189 صفحه رقعى.
بانوى اول، صدیقه کبرى، فاطمه زهرا(س)/ جواد نعیمى/ سازمان‏تبلیغات اسلامى/ 156 صفحه وزیرى.
بانوى آب/ بهمن صالحى/ ارشاد اسلامى گیلان/ 112 صفحه رقعى.
این کتاب، گرچه مجموعه شعر اصیل و سپید و نیمائى است ولى باموضوعاتى ارزشمند، از آن جهت که «بانوى آب‏» از ارزشمندترین‏قطعات آل اللهى و فاطمى(س) در قالب شعر نوو سپید است دریغمان‏آمد در کنار آثار ادبى از آن نام نبریم، اینک جرعه‏اى از آن رابنوشیم:
اسطوره عشق سرمد تمثیل ایثار و ایمان راوى آیات احمد(ص) گوئى که قرآن گویاست.
نمى‏توانیم بدون این بخش از شعربانوى آب بگذریم:
او والاترین امیره گلها، در وسعت مدائن روحانى است.
شعر شرف،
برسینه کتیبه تاریخ، اسطوره شگفت طهارت، منظومه فضایل انسانى است.
گهواره دوشیر شجاعت در جنگل ستاره و خنجر باران شامگاهى بر گستراى مزرعه کهکشان آموزگار صبح برپاکى و صفاست.
بانوى باستانى دلها آمیزه تعقل و پرهیز معناى زن در مکتب مبارک قرآنى است.
با او سخن، جز با وضوى اشگ مگوئید.
وز او نشانه‏اى، جز در جهان ساکت و خاکسترى خواب مجوئید کان نخل رنجدیده، و آن سرو سوگوار از مرگ ارغوانى خورشید تعبیر صادقانه اندوه در شعر نا تمام جوانى است.
موضوع: شعر
مخاطب: اهل ادب
آئینه عصمت/ محمود شاهرخى و مشفق کاشانى/ انتشارات اسوه قم/567 صفحه وزیرى/
شعر فارسى اکنون که نوشته، حال و هواى شاعرانه گرفت، واردکتابهاى شعر فاطمى(س) مى‏شویم و بعد از تامل در کتاب فوق که‏حلقه‏اى از حلقه‏هاى دلپذیر شعر اهل بیت‏علیهم السلام است،«مجموعه‏هاى دیگرى نیز از این مولفان و با موضوع آل الله نشریافته است.) فهرستى از آثار پیرامون کوثر، این شعر بلندآفرینش مى‏آوریم:
گلبن عفاف
در زمینه شعر، دلدادگان عترت پیامبر(ص) از دیرباز کارهاى‏زیبائى فراهم آورده‏اند که ذهن و دل اهل ادب را جلا مى‏دهد ودریغ اگر طبع روانى خداوند به موهبت دهد و سر، سراى «ازفاطمه(س) سرودن‏» نشود. این کتابها را ورقى بزنیم و گاهى‏معارف بلند ریخته در شعر را بچشیم:
گلبن عفاف/ محمود اکبر زاده/ چاپ مشهد، سالهاى قبل 1357 شمسى/فارسى.
مناقب فاطمى(س).../ احمد احمدى بیرجندى/ آستان قدس رضوى(ع).
گل یاس/ على اکبر پیروى کلید هفت آسمان/ عبدالعظیم صاعدى عطرگل یاس/ احمد عزیزى لاله‏هاى زهرائى/ احمد عزیزى ودیعه‏الرسول(ص)/ حسین یونسیان ریحانه‏النبى(ص)/ على اصغر یونسیان خورشید عالمتاب زهرا(س)/ محمود تارى (یاسر) بهشت‏بى‏نشان/ جعفر رسول زاده انسیه حوراء/ محمد تقى ژولیده نیشابورى غربت‏خورشید/ رسول زاده خوش بین
موضوع: سخنان حضرت فاطمه(س)
مخاطب: محققان
نهج الحیاه فرهنگ سخنان فاطمه(س)/ محمد دشتى/ موسسه تحقیقاتى‏امیرالمومنین على(ع) قم/ 419 صفحه وزیرى.
از ادبستان به درآییم و طفل دبستانى سخنان فاطمه اطهر(س)شویم.
در بخش جمع آورى سخنان همتاى بى‏همانند على(ع)، کتاب فوق‏مجموعه ارزشمندى است‏به خصوص که داراى فهرست تفصیلى است(الفبائى موضوعى) و فهرست منابع کار آمدى هم دارد.
دکتر مظلومى در وصف این کتاب گفته است: «این کتاب نیز «دل‏نوشته‏ها» است که به «سطر و دفتر» انعکاس یافته است. قدردان‏باشید و گرامى بدارید.» نهج الحیاه را باید جزو کتابهاى مرجع‏هر کتابخانه دانست و پژوهشگران ما باید بطور مرتب به سخنان‏حضرت مراجعه داشته باشند. این کتاب از منابع معارف اسلامى است.
گذشته از نهج الحیاه، کلمات آتش انگیز و ظلمت‏ستیز فرزند وحى‏را در این گنجینه‏ها نیز مى‏توان به زیارت رفت:
مسند فاطمه(س)/ مهدى جعفرى/ نشر مرضیه تهران/ 432 صفحه‏وزیرى/ فارسى.
مسند فاطمه‏الزهراء(س)/ عزیزالله عطاردى/ نشر عطارد تهران/615 صفحه وزیرى/ عربى.
مسند فاطمه‏الزهراء(س)/ سید حسین موسوى شیخ الاسلامى/ دارالقرآن‏الکریم قم/ ج 1، 454 صفحه وزیرى/ عربى.
البلاغه‏الفاطمیه(س)/ عبدالرضا بن محمدعلى مطبعى/ مطبعه‏الغرى‏نجف/ عربى. از بین سخنان حضرت، خطبه آن خطیب، در مسجد توجه‏بیشترى را جلب کرده است و نویسندگان و دانشمندان به شرح وتفسیر آن پرداخته‏اند که برخى از آنها را براى اطلاع خوانندگان‏خواهان معارف فاطمى(س) مى‏آوریم:
شرح خطبه حضرت زهرا(س)/ سید عزالدین حسینى زنجانى/ دفتر مرکزانتشارات تبلیغات اسلامى... قم/ دو جلد فارسى/ ج 1، 512 صفحه‏رقعى.
شرح خطبه حضرت فاطمه(س)/ احمد بن عبدالرحیم مدرسى.../ چاپخانه‏محمدى علمیه قم/ سال 1348 شمسى/ 439 صفحه وزیرى/ فارسى.
موضوع: دعا
مخاطب: محققان
معارف و صاحبدلان صحیفه‏الزهرا(س)/ جواد قیومى اصفهانى/ دفترانتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین قم/ 356 صفحه وزیرى.
در این کتاب، علاوه بر دعاهاى آن بانوى بهشتى، از کلمات،خطبه‏ها و... سخن رفته است، مولف، در این باره، کتاب مختصرترى‏هم به نام صحیفه فاطمیه دارد و هر دو فارسى است و قابل‏استفاده برادران و خواهران ناآشنا به زبان عربى.
براى توجه پیدا کردن به اهمیت دعا و نیایش، تاءملى بکنیم دریک حدیث: «قلت لابى جعفر(ع): کثره القرائه افضل اوکثره‏الدعاء؟ قال: کثره الدعا افضل وقرء هذه الایه...» به امام‏باقر(ع) گفتم: زیاد قرآن خواندن بالاتر ست‏یا زیاد دعاخواندن؟
ایشان گفتند: زیاد دعا خواندن بالاتر است. و آنگاه این آیه،(آیه آخر فرقان) را تلاوت کردند (وگویا به آن استدلال کردند،این آیه را توضیح مى‏دهیم.) باتوجه به جایگاه دعاهاى‏اهل‏بیت‏علیهم السلام در فرهنگ مکتوب اسلام، بسیار سازنده است اگربعضى از مراکز تحقیقات اسلامى، در مقوله دعا، کارى کارستان‏کنند اگرچه دعا در ضمن سایر گفتار معصومان‏علیهم السلام موردبررسى و تحقیق قرار مى‏گیرد ولى در عین حال جاى کار ویژه‏«دعا» خالى است. با تقدیر از کسانى که کارهایى را سامان‏داده‏اند، اکنون توجه کنیم به یک آیه از قرآن و در باره دعابیشتر بیندیشیم.
در کوى شکسته دلان
در قرآن کریم، در باره دعا تلاوت مى‏کنیم که:
(قل ما یعبؤا بکم ربى لولا دعاؤکم...) یعنى: اى پیامبر! بگو:
اگر دعاى شما نبود، خداوند به شما اعتنا نمى‏کرد. (البته این‏ترجمه در حالتى است که «ما»ى ما یعبوا را نافیه بدانیم،آنطور که علامه طباطبائى(ره) در المیزان و بیشتر مترجمان قرآن،دانسته‏اند بر خلاف مرحوم الهى قمشه‏اى که آن را استفهامى گرفته‏است. ) امام پنجم(ع) در جواب آن سوال، همین آیه را تلاوت‏کردند. آرى دعا، یکى از معادن کشف نشده معارف آل الله است وحضرت زهرا(س) دعاها و نجواهایى داشته‏اند که شمع شبهاى تاریک‏نیایشگران است.
در کوى ما شکسته دلى مى‏خرند و بس بازار خود فروشى از آن سوى دیگر است
(حافظ)
اطلاع رسانى
خالى از لطف نیست اگر در صفحات آخر این مقال به اطلاع‏رسانى‏بپردازیم:
عکس و تصویر
براى دیدن عکس و تصویر از بناهاى مدینه و... کتاب تاریخ مشاهدمشرفه را ورق بزنید و نیز نگاه کنید به بخش پایانى کتاب‏زندگانى فاطمه زهرا(س) از آقاى نصیرپور.
برگزارى یادواره
براى اطلاع از یادواره یکهزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت‏فاطمه زهرا(س) رجوع کنید به کتابى به همین نام که در صفحه 271فاطمه در آئینه کتاب با شماره 726 معرفى شده است.
کتاب ویژه
براى اطلاع از نمونه کتابهاى ویژه، نگاه کنید به:
گلواژه آفرینش/ از واحد خواهران دفتر تبلیغات اسلامى قم.
فضائل الزهرا(س)/ على‏اکبر تلافى/ انتشارات نیک معارف تهران.
چهل حدیث در فضائل حضرت زهرا(س)/ معاونت امور فرهنگى وزارت‏ارشاد.
چهل حدیث از سخنان گهربار حضرت زهرا(س)/ معاونت امور فرهنگى‏وزارت ارشاد.
کوثر و غدیر/ حسن انصارى زاده/ انتشارات دارالعلم قم.
جرعه‏اى از کوثر/ علیرضا سبحانى نسب/ پژوهش در اسماء و القاب‏حضرت زهرا(س).
در پایان
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقى است.
کتاب فضل زهرا(س) را نتوان مکتوب کرد، آنچه آمد نیم‏نگاهى بودبه بعضى از کتابها که باتوجه به در دسترس بودن کتاب و راحتى‏این رسانه عمومى و تاکیدات اسلام و رهبرى عزیزمان برکتابخوانى، امیدواریم جوانان عزیز، وارد این دنیاى ستودنى‏شوند به ویژه بانوان، کارشناخت این الگوى متعالى را جدى‏بگیرند و مطالعه در پیرامون زهراى اطهر(س) را آغاز کنند،موضوعى دیگر را در آخر مى‏آوریم و آثارى را در این باره فهرست‏مى‏کنیم:
کتاب فضل تو را آب بحر کافى نیست که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم
حدیث دیگران
سیماى دختر پیامبر(ص) را از چشم دیگران در این آئینه‏ها تماشاکنید:
فاطمه زهرا(س)/ لوئى ماسینیون/ فرانسوى.
فاطمه(س) و بنات محمد(ص)/ هنرى لامنس/ عربى.
فى نور محمد(ص) فاطمه الزهراء(س)/ عبدالفتاح عبدالمقصود/عربى.
کیست زهرا(س)؟/ موسسه فرهنگى جلیل/ فارسى/ بخش آخر کتاب.
فضائل حضرت فاطمه زهرا(س)/ از دیدگاه دیگران/ آیه‏الله مکارم‏شیرازى.
و السلام على الزهراء (س)

تبلیغات