آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۷

چکیده

پژوهش حاضر به نقد کتاب مبانی برنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی موسی پور با رویکرد توصیفی و تحلیلی و در دو بعد شکلی و محتوایی می پردازد. جهت تحلیل، از شیوه نقد و بررسی بر اساس "اصول راهنمای تهیه مقالات نقد نشریه علمی-پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی" بهره گرفته شد. پس از معرفی کلی اثر، در گام اول به امتیازها و کاستی های ابعاد شکلی و صوری کتاب اشاره شد. در این زمینه به ترتیب به بررسی جلد و طرح روی کتاب، تحلیل قواعد ویرایش و نگارش کتاب و بررسی فهرست منابع و ماخذ آن پرداخته شد. در گام بعد به توصیف، تحلیل و نقد محتوایی کتاب و نقاط قوت و ضعف ابعاد محتوایی آن توجه گردید. در این زمینه نیز به ترتیب به بررسی تناسب عنوان و فهرست مطالب با محتوای کتاب، تفکیک فصول کتاب و سازماندهی و انسجام محتوا و ارائه مطالب پرداخته شد. همینطور به واکاوی جدید بودن و کاربردی بودن محتوا اشاره گردید. در پایان می توان اظهار داشت که به نظر می رسد محتوای کتاب نتوانسته انتظار خواننده از کتاب را با تأکید بر سه ویژگی مبانی برنامه ریزی درسی، آشنایی با برنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی و کاربردی بودن، برآورده سازد. ضمنا پیشنهادهایی برای اعتلای اثر ارائه گردید.

A critical review of the book entitled "Foundations of Curriculum Development in Primary Education

The present study criticizes the book “Foundations of Curriculum Planning of Elementary Education” by Musapour with a descriptive and analytical approach in two dimensions of form and content. In order to analyze, the method of criticism was used which is based on the "guidelines for preparing critical articles for scientific research publications, critical research papers of humanities texts and programs". After the general introduction of the work, in the first step, the points and shortcomings of the book's shape and form dimensions were pointed out. In this context, the book's cover and design, the analysis of the book's editing and writing rules, and the list of sources and sources were examined respectively. In this context, respectively attention was paid to the description, analysis, and content criticism of the book and the strengths and weaknesses of its content dimensions. In this context, respectively the appropriateness of the title and table of contents with the content of the book, the separation of the chapters of the book, and the organization and coherence of the content and presentation of the content were investigated. It was also analyzed for its novelty and applicability of the content. In the end, it can be stated that the content of the book failed to meet the reader's expectations by emphasizing the three features of the basics of lesson planning, familiarity with the lesson planning of elementary education, and practicality, and it has provided suggestions to improve the work.

تبلیغات