آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هویت اجتماعی دانش و تعلق فرد به گروه اجتماعی خاص است که فرد بر حسب تعلق و وابستگی به معرفی خود می پردازد و هویت در روابط جاری یا تصورات انسان ها از خود و دیگران شکل می گیرد و هویت اجتماعی متاثر از عوامل ظاهری و تصویر بدنی است. این پژوهش درصدد بررسی وضعیت مدیریت بدن و عوامل ظاهری اثرگذار بر هویت اجتماعی زنان شهر سنندج است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریات آنتونی گیدنز، اروینگ گافمن و هنری تاجفل است و روش تحقیق پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که بر روی 450 نفر از زنان 25 تا 45 سال ساکن شهر سنندج که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند، صورت گرفته است و پس از حذف داده های پرت به 441 نمونه دست یافتیم. بر اساس نتایح پیرسون، بین هویت اجتماعی و مدیریت بدن(503/0=r) و عوامل ظاهری؛ پذیرش اجتماعی(510/0=r)، تمایزطلبی(250/0=r) و منزلت اجتماعی(189/0=r) رابطه معناداری وجود داردبه عبارتی مدیریت ظاهری و توجه بدن عامل هویتی برای پذیرش و تمایزطلبی و بهبود و نمایش منزلت اجتماعی در بین زنان است.و طبق نتایج آزمون رگرسیون؛ پذیرش اجتماعی بیشترین تاثیر را بر شکل دهی هویت اجتماعی زنان دارد. در واقع مدیریت ظاهری و تنظیم، طراحی و خودآرایی، ساخته و پرداخته هویت اجتماعی زنان است وآنها دائماً در حال ساخت بدن هستند تا ظاهری متمایز و مثبت در تعامل با دیگران ایجاد کنند که باید از فرصت مدیریت بدن برای طراحی مدل و هویت ایران و انسجام اجتماعی و توانمندسازی زنان بهره گرفت.

Investigating body management and external factors affecting women's social identity (case study: women aged 18 to 45 living in Sanandaj)

Social identity is the knowledge and belonging of a person to a specific social group that a person introduces himself in terms of belonging and dependence, and identity is formed in current relationships or people's perceptions of themselves and others, and social identity is affected by external factors and body image. . This research aims to investigate the state of body management and external factors affecting the social identity of women in Sanandaj city. The theoretical framework of this research is based on the theories of Anthony Giddens, Erving Goffman and Henry Tajfel, and the survey research method and the research tool is a researcher-made questionnaire, which is based on 450women aged 25 to 45 living in Sanandaj city, who are selected through multi-stage cluster sampling. have been selected, and after removing outlier data, we obtained 441 samples. According to Pearson's results, between social identity and body management (r=0.503) and appearance factors; There is a significant relationship between social acceptance (r=0.510), discrimination (r=0.250) and social status (r=0.189).In other words, appearance management and attention to the body is an identity factor for acceptance and differentiation and improvement and display of social status among women.and according to the regression test results; Social acceptance has the greatest impact on shaping women's social identity. In fact, appearance management and regulation, design and self-grooming are the construction and treatment of women's social identity, and they are constantly building their bodies to create a distinct and positive appearance in interaction with others, which they should use the opportunity of body management to design Iran's model and identity and cohesion. Social and empowerment of women benefited.

تبلیغات