آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف: حیات کولبری و شرایط زندگی کولبران، آمیخته و آغشته با دردهایی است که در طیف وسیعی از دردهای مزمن و بیماری های دردناک گرفته تا دردهای ناشی از سختی کار، تهدیدها و احتمال صدمه و مرگ ومیر و حتی دردهای مربوط به استرس و اضطراب، خود و خانواده های آنان را دربرمی گیرد. دردهایی که حیات اجتماعی آنان چنان در آن درگیر و مضمحل شده است که تصور حیاتی فاقد درد برای بسیاری از آن مضحک و حتی غیرطبیعی است. روش: این تحقیق به روش مردم نگاری و با حضور در میدان کولبری در مناطق کوهستانی پیرانشهر و مطالعه تعدادی از کولبران و خانواده های ایشان در منطقه بالاشهر پیرانشهر و کونه خانه و روستاهای قزقاپان، گزگسک، قبرحسین و قوچ حسین صورت گرفته است. چهارچوب نظری: این نوشته بر مبنای بررسی مفهوم هبیتاس یا عادتواره دردِ کولبران به ویژه در آراء بوردیو و همچنین مطالعه مردم نگاری درد خانواده های کولبران بر اساس آراء بندیلو، ویلیامز و لاک است که می تواند برای شناخت درد و ساخت اجتماعی آن قابل توجه باشد. نتایج: نتایج نشان می دهد که درد در میدان کولبری، تمام ابعاد اجتماعی/اقتصادی و شکاف ها و فقدان های کولبر را به هم گره زده و روایت کولبران از زندگی خود را مفصل بندی می کند. حیات اجتماعی کولبران بدون مطالعه دردهای بدن مند شده آنان کاری ناتمام خواهد بود. استنتاج کلی: درد در مطالعه کولبران و روایتهای آنان و خانواده هایشان بخشی از یک خشونت ساختاری یا توسعه نامتوازن اقتصادی/اجتماعی است، که به عنوان هبیتاس درد نزد کولبران و خانواده های آن به شکلی بدنی شده با هکسیس و رفتار آنان ممزوج شده است که در زمینه و میدان کولبری نمایشی بدنی/معناشناختی از آن را می توان مشاهده کرد.

Anthropology of the Pain of the Piranshahr Kolbers (Cross- border laborers)

Objective: Kolberian's life and Kolbers living conditions are intertwined with pain ranging from chronic pain and painful illness to pain caused by hard work, threats and the possibility of injury and death, and even pain related to stress and anxiety that includes their families. The pains in which their social life is so involved and perishable that the imaginary life without pain is ridiculous and even unnatural for many.Method: This research was done by ethnographic method and by attending Kolberi Square in the mountainous areas of Piranshahr and studying a number of Kolbers and their families in Balashahr area of Piranshahr and the Kone xane and villages of Qezqapan, Gazgesk, Qabare Hossein and Quche Hossein.Theoretical framework: This article is based on the study of the concept of habitus of Kolber's pain, especially in Bourdieu's views, as well as the ethnographic study of Kolberaian's families' pain based on the views of Bendelow, Williams and Lock, which can be significant for recognizing pain and its social structure.Results: The results show that pain in Kolbery Square, all the socio-economic dimensions and gaps and shortcomings of Kolbers are intertwined and articulate the account of Kolber's life. Kolber's social life would be unfinished without studying their embodied pains.Conclusion: Pain in the study of Kolbers and their narratives and that of their families is part of a structural violence or unbalanced economic / social development, which, as a habitus for Kolbers and his families, is physically mixed with Hexis and their behavior. In Kolberi's field and field, a physical / semantic representation of it can be seen.

تبلیغات