چکیده

با تشکیل جامعه حسابداران رسمی و افزایش تعداد موسسات حسابرسی ، رقابت در بازار حسابرسی رونق یافته است. این موسسات با انجام خدمات مالی و حسابرسی متنوع ، به دنبال جذب صاحبکاران جدید و ماندن در بازار رقابت هستند. در واقع حرفه حسابرسی شاهد تجاری سازی حسابرسی از سوی موسسات حسابرسی است. از این رو ، این مقاله قصد دارد تا ضمن معرفی مفهوم تجاری سازی حرفه حسابرسی ، ارتباط میان اعتماد اجتماعی و هویت اخلاقی با آن را بررسی نماید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 228 نفر از حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی تشکیل می دهند. سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسش نامه های استاندارد صورت گرفته و برای تحلیل داده های جمع-آوری شده از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هویت اخلاقی رابطه مثبت و معنی دار و هم چنین اعتماد اجتماعی رابطه منفی معنی داری با تجاری سازی حرفه حسابرسی دارد. سایر نتایج پژوهش هم حاکی از آن است که جنسیت حسابرس تاثیر منفی و معنی داری بر متغیر وابسته تجاری سازی حرفه حسابرسی دارد.

social trust , moral identity and commercialization of auditing profession

With the formation of the Iranian Association of Certified Public Accountants(IACPA) and increase in the number of auditing firms, the competition in the auditing market has enhanced. By performing various financial and audit services, these firms seek to attract new clients in order to stay in the competitive market. In fact, the auditing profession is witnessing the commercialization of auditing by audit firms. Therefore, this article aims to introduce the concept of commercialization of the auditing profession and examine the relationship between social trust and moral identity. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation type. The statistical population of the present study consists of 228 auditors working in audit firms that are members of the IACPA. The research variables were measured using standard questionnaires and multivariate regression test was used to analyze the collected data. The research findings show that moral identity has a positive and significant relationship and social trust has a significant negative relationship with the commercialization of the auditing profession. Other results of the research indicate that the auditor's gender has a negative and significant effect on commercialization of the auditing profession.

تبلیغات