آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فرصت رشد، سودآوری و بحران مالی بر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسید. بر این اساس اطلاعات نمونه ای شامل 138 شرکت در دوره 10 ساله میان سال های 1391 تا 1400 در راستای اهداف تحقیق مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در این تحقیق ارزش شرکت به عنوان متغیر وابسته و فرصت رشد، سودآوری و بحران مالی به عنوان متغیر مستقل مطرح شدند. تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش با استفاده از روش رگرسیون ترکیبی و رگرسیون پانل دیتا توسط نرم افزار اقتصادسنجی ایویوز انجام گردید. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد فرصت رشد تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش شرکت دارد، لذا با افزایش فرصت رشد، میزان ارزش شرکت افزایش خواهد یافت. سودآوری تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش شرکت دارد، لذا با افزایش سودآوری، میزان ارزش شرکت افزایش خواهد یافت. بحران مالی تاثیر منفی و معناداری بر ارزش شرکت دارد، لذا با افزایش بحران مالی، میزان ارزش شرکت کاهش خواهد یافت.

The impact of growth opportunity, profitability and financial crisis on the value of companies admitted to the Tehran Stock Exchange

This research was done with the aim of investigating the impact of growth opportunity, profitability and financial crisis on the value of companies listed in Tehran Stock Exchange. Based on this, sample information including 138 companies in the 10-year period between 1391 and 1400 was examined and analyzed in line with the research objectives. In this research, company value was considered as a dependent variable and growth opportunity, profitability and financial crisis as independent variables. The analysis of the research hypotheses was done using the combined regression method and panel data regression by Eviuz econometrics software. The results of the hypothesis analysis showed that at the confidence level of 95%, the growth opportunity has a positive and significant effect on the value of the company, therefore, with the increase of the growth opportunity, the value of the company will increase. Profitability has a positive and significant effect on the value of the company, so with the increase in profitability, the value of the company will increase. The financial crisis has a negative and significant effect on the value of the company, therefore, with the increase of the financial crisis, the value of the company will decrease.

تبلیغات