آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴

چکیده

پژوهش پیشرو باهدف بررسی تأثیر سواد مالی، استرس مالی و خودکارآمدی مالی بر سلامت مالی، انجام پذیرفت. پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهش های توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد در سال 1401 در نظر گرفته شده که تعداد 306 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه می باشد که برای سنجش سلامت مالی، سواد مالی و استرس مالی از پرسش نامه ایسلام و زکی (2019) و برای سنجش خودکارآمدی مالی از پرسش نامه لون (2011) استفاده شد. روایی (تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا) ابزار پژوهش، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد و باتوجه به نتایج به دست آمده، می توان پایایی ابزار پژوهش را تأیید کرد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی با روش حداقل مربعات جزئی، به وسیله نرم افزارهای SPSS و SmartPLS انجام شد. نتایج کسب شده از این پژوهش نشان داد سواد مالی و خودکارآمدی مالی بر سلامت مالی دانشجویان تأثیر مستقیم و معناداری داشته؛ ولی استرس مالی بر سلامت مالی آنان تأثیری ندارد.

Investigating the impact of financial literacy, financial stress and financial self-efficacy on financial health

The leading research was conducted with the aim of investigating the effect of financial literacy, financial stress and financial self-efficacy on financial health. In terms of nature and method, the research is descriptive-survey research and applied in terms of purpose. The statistical population of the research is considered to be all the students of Imam Javad (AS) Higher Education Institute of Yazd in 1401, and 306 people were selected as the sample size through Cochran's formula. The sampling method is available sampling and the data collection tool is a questionnaire, which was used to measure financial health, financial literacy and financial stress from Islam and Zaki's (2019) questionnaire, and to measure financial self-efficacy, Lun's (2011) questionnaire was used. The validity (confirmatory factor analysis, convergent and divergent validity) of the research tool was checked and confirmed, and its reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient test and composite reliability, and according to the results obtained, the reliability of the research tool can be confirmed. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics methods with partial least squares method, using SPSS and SmartPLS software. The results obtained from this research showed that financial literacy and financial self-efficacy had a direct and significant effect on the financial health of students; But financial stress does not affect their financial health..

تبلیغات