آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

امروزه ورزش نه تنها یک فعالیت فردی است که به تأمین سلامت جسمی کمک می کند، بلکه نوعی پدیده اجتماعی است که بر ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه اثر می گذارد. بااین حال، گسترش ویروس کرونا منجر به تغییرات جدی در ابعاد مختلف زندگی بسیاری از افراد شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش صدا و سیما در توسعه فرهنگ ورزش در خانه در دوران کرونا بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر حسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را نیز تمامی شهروندان شهر تهران تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده و داده های به دست آمده، به کمک آزمون های آماری مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها نشان می دهد که رسانه در زمینه آموزش و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم برای ورزش در خانه نقش پررنگ تری دارد و در رتبه های بعدی، ایجاد هیجان و ارزش آفرینی قرار گرفته اند. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نیز حاکی از آن است که در توسعه فرهنگ ورزش در خانه، صداوسیما باتوجه به جنسیت، سطح سلامت، منطقه سکونت، اوقات فراغت هفتگی و وضعیت مالی دارای نقش مؤثر است؛ اما باتوجه به میزان تحصیلات، شغل، سن، اوقات فراغت روزانه، آداب و رسوم، تعداد اعضای خانواده و وضعیت تأهل، نقش مؤثری ندارد. 

The Role of Radio and Television in The Development of Sports Culture in the Era of Corona (Case: Tehrani Citizens)

Sports is not only an individual activity and helps physical health, but it is also a kind of social phenomenon that affects different aspects of people’s lives. Pandemy of corona virus has led to serious changes in many aspects of people’s lives. The main goal of this research is to examine the role of radio and television in the development of sports culture at home in the era of Corona. The research method is applied in terms of purpose and survey in terms of implementation. The statistical population consists of all the citizens of Tehran. The sample size was estimated using the Cochran formula of 384 people who were selected using the multi-stage cluster sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire and the collected data were analyzed using the statistical tests. The findings show that radio and television plays a role in the field of education and creating the necessary cultural platforms for sports at home and then creating excitement and appreciation. The results of the research hypothesis test also show that in the development of sports culture at home, radio and television plays an effective role according to gender, health level, residential area, weekly free time and financial status, but according to the level of education, occupation, age, daily free time, Customs, number of family members and marital status do not play an effective role. 

تبلیغات