آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان بر اساس بازداری هیجانی با نقش میانجی اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان (10 تا 12 سال) دچار نقص توجه-بیش فعالی که به مراکز توانبخشی شهر تهران مراجعه کردهاند و توانایی پاسخگویی به سوالات پرسشنامه های پژوهش را داشتند بود که 100 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای بازداری هیجانی راجر و نجاریان (1987)، سلامت روان کودکان جلینک و همکاران (1986) و اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (1978) بود که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (معادلات ساختاری) از نرم افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بازداری هیجانی میتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم (با نقش میانجی اضطراب)، سلامت روان را پیشبینی کند (05/0=P). نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، در رابطه بین سلامت روان و بازداری هیجانی، نقش میانجی دارد.

Predicting mental health based on emotional inhibition with the mediating role of anxiety in children with attention deficit/hyperactivity disorder

Aim: The purpose of this research is to predict mental health based on emotional inhibition with the mediating role of anxiety in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Method: This research is of correlational type using structural equation modeling. The statistical population of the present study included all children (10 to 12 years old) suffering from attention deficit hyperactivity disorder who referred to the rehabilitation centers of Tehran and were able to answer the questions of the research questionnaires, 100 of them were available as a sample by sampling method. Were chosen. The measurement tools in this research were emotional inhibition questionnaires by Roger and Najarian (1987), children's mental health by Jelink et al. (1986) and children's overt anxiety by Reynolds and Richmond (1978), all of which had acceptable validity and reliability. In order to analyze the data, two descriptive (central and dispersion indices) and inferential (structural equations) methods were used using SPSS-V23 and Lisrel-V8.8 software. Results: The results showed that emotional inhibition can directly and indirectly (with the mediating role of anxiety) predict mental health (P=0.05). Conclusion: In general, the research results indicated that anxiety plays a mediating role in the relationship between mental health and emotional inhibition in children with attention deficit/hyperactivity disorder.  

تبلیغات