آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

اندیشمندان اسلامی با سودبردن از دو منبع مهم و غنی اسلامی یعنی قرآن و سنت، اندیشه های تربیتی خود را ارائه نموده اند. از این رو پژوهش حاضر با تمرکز بر آراء تربیتی و سلوک معلمی شهید ثانی و فیض کاشانی به عنوان دو اندیشمند بزرگ اسلامی به دنبال بازشناسی مؤلفه های شاگردپروری در نظر ایشان می باشد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. به این صورت که دو کتاب منیه المرید تالیف شهید ثانی و کتاب المحجه البیضاء تالیف فیض کاشانی که در حوزه تربیت و اخلاق می باشند و در آن ها به آداب متقابل شاگرد و استاد پرداخته شده است با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. در اسناد بررسی شده 21 مضمون فراگیر شناسایی شد که در قالب دو مضمون سازمان دهنده سلوک اخلاقی (11 مضمون) و سلوک علمی (10 مضمون) دسته بندی شده و درنهایت همه مضامین ذیل مضمون فراگیر شاگردپروری قرار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که از میان مضامین احصا شده، 9 مضمون؛ مهربانی و خیرخواهی، عفت نفس و خلوص نیت، رعایت انصاف و احترام، رضای خداوند، تواضع و فروتنی، ممانعت تلویحی، توجه به فهم و استعداد، آموزش تدریجی و رتبه بندی مطالب و همراهی علم و عمل از غنای بیشتری برخوردار بوده و در آثار بررسی شده حضور پرمایه ای داشته اند و مهم ترین مؤلفه های شاگردپروری از منظر شهید ثانی و فیض کاشانی به حساب می آیند. درنتیجه اندیشمندان اسلامی نظیر شهید ثانی و فیض کاشانی به اهمیت و نقش معلم واقف بوده و ضمن توجه به مؤلفه های معلم شاگردپرور، بخشی از آثار خود را به شرح این مهم اختصاص داده اند.

Recognizing the components of Disciple-educating in Islamic education based on the teacher's behavior of Shahid Sani and Faiz Kashani

Islamic thinkers have presented their educational ideas by benefiting from two important and rich sources of Islam, that's mean the Qur'an and the Sunnah. Therefore, the present study, focusing on the educational opinions and teacher behavior of Faiz Kashani and Shahid Sani, two great Islamic thinkers, seeks to identify the components of Disciple-educating in their opinion. The thematic analysis method was used in this qualitative research. In this way, the book Al-Mahja Al-Bayda authored by Faiz Kashani, and the book Maniya Al-Marid authored by Shahid Sani, which are in the field of moral education and in which the mutual etiquette of the student and the teacher is discussed, were selected and analyzed using the purposeful sampling method. In this way, 21 overarching themes were identified in the reviewed documents, which were categorized into two organizing themes of ethical behavior (11 themes) and scientific behavior (10 themes), and finally, all themes were placed under the overarching theme of Disciple-educating. The findings of the research showed that among the inferred themes, 9 themes; Kindness and benevolence, chastity of self and purity of intention, observance of fairness and respect, God's pleasure, humility and modesty, implicit inhibition, attention to understanding and talent, gradual education and ranking of materials, accompanying science and practice have more richness and in The reviewed works have had a rich presence and are considered the most important components of Disciple-educating from the perspective of Faiz Kashani and Shahid sani.

تبلیغات