آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته تجارب زیسته دانشجویان از فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود.بدین منظور با استفاده از روش ملاک محور و زنجیره ای داده ها با مصاحبه از 17 نفر از دانشجویانی که زمینه آشنایی با پدیده مورد نظر را داشتند جمع آوری و به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گابا مورد استفاده قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبه ها حاکی1 مضمون فراگیر 3 مضمون سازمان دهنده سطح اول و 11 مضمون سازمان دهنده سطح دوم و 27 مضمون پایه بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آیتم های تاثیرگذار در فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی عبارتند از بین رفتن هویت دانشجویی، از بین رفتن انجمن های دانشجویی، از بین رفتن محافل علمی دانشجویی، از بین رفتن هویت اساتید، عدم ارتباط موثر و شبکه سازی بین اساتید، از بین رفتن پروژه های مشارکتی علمی، نگاه زاویه دار به آموزش مجازی، غریبگی با آموزش مجازی، از بین رفتن ساختار فیزیکی دانشگاه، ارتباطات خشک و یکجانبه، افزایش یادگیری سطحی، افزایش میزان تقلب علمی، ارتقا آزادی علمی، ازبین رفتن دیکتاتوری علمی، از بین رفتن استثمار آکادمیک، از بین رفتن قدرت پوشالی برخی اساتید، افزایش یادگیری مشارکتی، گشایش زبان فنی، ارتقا رضایت دانشجویان، عدم آشنایی با تکنولوژی، تلقی آموزش مجازی به عنوان امری دست چندم، یکسان بودن یادگیری در آموزش حضوری و مجازی، بی ثمر بودن جنگ بین آموزش مجازی و حضوری، تفویض اختیار به دانشجویان در انتخاب نوع آموزش، نبود ساختارها برای هر دو آموزش مجازی و حضوری، برنامه ریزی بر اساس شرایط، تاکید بر اصل و اساس یادگیری.

Students' Lived Experiences of Virtual Education Culture in Higher Education

The purpose of the current research was to investigate the lived experiences of students from the culture of virtual education in higher education. This qualitative research was carried out using the phenomenological method. The method of collecting information was using semi-structured interviews. For this purpose, using criteria-based and chain method, data was collected by interviewing 17 students who were familiar with the phenomenon in question and were analyzed through content analysis. Lincoln and Guba’s evaluation criteria were used to ensure the credibility of the research. The analysis of the interviews indicated 1 global theme, 3 organizing themes at the first level, 11 organizing themes at the second level, and 27 basic themes. The results of the research indicated that the influential items in the culture of virtual education in higher education include: the loss of student identity, the loss of student associations, the loss of student scientific circles, the loss of professors' identity, lack of effective communication and networking. between professors, the loss of collaborative scientific projects, an angled view of virtual education, unfamiliarity with virtual education, the loss of the physical structure of the university, dry and one-sided communication, the increase in superficial learning, the increase in the amount of scientific fraud, the promotion of academic freedom, the loss Scientific dictatorship, the disappearance of academic exploitation, the disappearance of the covert power of some professors, the increase of cooperative learning, the opening of technical language, the improvement of student satisfaction, the lack of familiarity with technology, the perception of virtual education as a trivial matter, the sameness of learning in face-to-face education and virtual, the fruitlessness of the war between virtual and face-to-face education, delegating authority to students in choosing the type of education, lack of structures for both virtual and face-to-face education, planning based on conditions, emphasizing the principle of learning.

تبلیغات