آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

تعزیر به عنوان یک مجازات نامعین، گسترده ترین واکنش علیه جرایم در سیاست کیفری اسلام محسوب می شود. فایده مند بودن تعزیر به نحوه استفاده از آن در جهت تطبیق این واکنش با شخصیت مجرمان بستگی دارد. تعزیر نوعی از کیفرهای اسلامی است که میزان کیفر و چگونگی آن نامعین است و بستگی به نظر و صلاحدید قاضی دارد و قاضی موظف است متناسب با شخصیت مجرم میزان آن را تعیین نماید به همین جهت از آن تحت عنوان قاعده "التعزیر بما یراه الحاکم" یاد می شود. منظور از تفرید کیفری آن است که قاضی اختیار داشته باشد با رعایت اوضاع و احوال اجتماعی، جسمی، روانی مجرم و متناسب با شخصیت مجرم برای وی مجازات تعیین نماید. در منابع فقهی اصل فردی کردن مجازات ها در تعزیرات اجرا می شود. اسلام در وضع مجازات ها اهداف متعددی را مورد توجه قرار داده است که مهم ترین آن ها بازداشتن انسان ها از ارتکاب جرم است. از لحاظ فلسفه مجازات ها و اهداف آن در نظام کیفری اسلام هدف از تعزیرات اصلاح و تأدیب مجرم، بازسازگاری اجتماعی مجرم، متنبه نمودن سایر مردم، حفظ مصالح اجتماعی و ارزش های دینی و بازداشتن مجرم از تکرار جرم می باشد. در این مقاله پس از بررسی مفهوم شناسی تعزیر به فلسفه تعزیرات در نظام کیفری اسلام و بررسی فقهی جایگاه تفرید کیفری در تعزیرات و تاثیر نظر حاکم در تعزیرات پرداخته شده است. نوآوری مقاله حاضر از این جهت است که به جایگاه توجه به شخصیت مجرمین در نهاد تعزیرات از منظر فقهی می پردازد.

Religious Study of considering the personality of the guilty personiTazir

Tazir as an indefinite punishment is the most widespread reaction against crime in the punishment policy of Islam. The usefulness of Tazir is dependent on the way to use it in accordance with the personality of the criminal. Tazir is a type of Islamic punishment which its amount and way of performance are identified and depends on the judge's view. The judge has to identify it based on the amount of the crime; thus it is called "punishment based on the view of the judge". Personalized penal means that the judge has the power. Considering social, physical conditions of the guilty person and based on his personality the punishment is identified.in religious rules the principal of personalized punishment is performed in Tazirat. Islam considers different goals in passing punishments and the most important of which is its prohibitive function. The aim of Tazirat is to correct the guilty person, re-adaptation of the guilty person, teaching others a lesson, keeping social prudence and religious values and prevent repetition of the crime. The method of the study was descriptive analytical and library method was used to collect literature and note taking also was used.

تبلیغات