آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

این پژوهش، یافتن مؤلفه ها و عناصر تربیتی انسان با مطالعه عمیق و دقیق خطبه های امام حسین( علیه السلام) و تحلیل آن در واقعه عاشورا را در دستور کار خویش قرار داده است. هدف اصلی این مقاله استخراج مؤلفه ها و عناصر تربیتی انسان از خطبه های امام حسین( علیه السلام) در واقعه عاشورا و کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت است . روش انجام این پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری» است. منابع گردآوری داده های پژوهش(خطبه ها)، کتب مقاتل و حدیث چون «مقتل ابی مخنف »، «نفس المهموم» ، «مقتل ابن مقرم» ، «مقتل شیخ مفید» ، «لهوف» و ... است.آنچه پس از سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری محوری و انتخابی به عنوان الگوی تربیتی استخراج می گردد بر این اساس است که سطر به سطر خطبه های امام حسین علیه السلام سرشار از درس های جامع و متقن آموزشی و پرورشی است که هر کدام می تواند موضوع جداگانه ای برای پژوهش باشد. در مدل نهایی، نمودار کاربردی یا به عبارت دیگر نقشه کاربست مدون و مؤثر الگوی تربیتی امام حسین علیه السلام در نظام تعلیم و تربیت ،آغازش رستگاری و سعادت است و پایانش؛ یعنی رسیدن به کمال انسانی؛ یعنی وصال به قرب و رضوان الهی است. با توجه به یافته های استخراج شده در این مقاله، امید است که بدین وسیله بتوان گام مهمی در حوزه علوم تربیتی کشور عزیزمان ایران برداشت.

Components of human education with emphasis on moral education in the sermons of Imam Hussein (as) in the event of Ashura Community Verified icon

This research has put finding the components and elements of human education by studying the sermons of Imam Hussein (PBUH) in depth and accurately and analyzing it in the event of Ashura on its agenda. The main purpose of this article is to extract the components and elements of human education from the sermons of Imam Hussein (as) in the event of Ashura and its application in the education system. The method of this research is "qualitative" with "grounded theory" approach. The sources for collecting research data (sermons) are the books of the opponent and hadith such as "The murder of Abi Makhnaf", "Nafs al-Mahmum", "The murder of Ibn Muqarram", "The murder of Sheikh Mufid", "Lohuf" ... and ... What is extracted after the three stages of open coding, axial coding and selective as an educational model is based on the fact that line by line the sermons of Imam Hussein (as) are full of comprehensive and thorough educational lessons, each of which can be a separate subject for Be research. In the final model, the practical diagram, or in other words, the written and effective application of Imam Hussein (as) educational model in the education system, is the beginning of salvation and happiness and the end; It means reaching human perfection; That is, Vesal is close to and pleasing to God. According to the findings of this article, it is hoped that this can be an important step in the field of educational sciences in our beloved country of Iran.

تبلیغات