چکیده

مقدمه و هدف : پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تعلق خاطر کاری معلمان مدارس ابتدایی با رویکرد آمیخته انجام شده است. روش شناسی پژوهش : روش پژوهش در بخش کیفی، نظریه پردازی داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی می باشد. نمونه ی آماری در بخش کیفی تعداد 14 نفر از خبرگان حوزه علوم رفتاری و تربیتی، رفتار و منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش کشور می باشند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری، کلیه معلمان رسمی و قراردادی مقاطع ابتدایی استان مرکزی در سال 1398 میباشند که تعداد آنها 5503 نفر بوده است. روش نمونه گیری در مرحله کمی، روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شده است. برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب شدند. یافته ها: نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان داد که شرایطی همانند عوامل فردی، بین فردی و سازمانی باعث می شود که رفتار تعلق خاطر معلمان در ابعاد روانی و رفتاری شکل گیرد. از طرفی این عوامل باعث می شود که راهبردهای یادگیری، رشد و تعالی ، بهره وری و مدیریت عملکرد تعریف گردد و پیامدهایی دارد که از جمله می توان به ارتقاء عملکرد درون نقشی و برون نقشی اشاره کرد. نتایج تحقیق در بخش کمی نشان داد کلیه مولفه های تعلق خاطر کاری معلمان در سطح بالاتر از سطح متوسط می باشند. بحث و نتیجه گیری: تعلق خاطر کاری معلمان از عوامل بسیار با اهمیت است که بایستی در سیاستگذاری های نظام آموزش و پرورش به منظور بهبود عملکرد فردی و سازمانی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

Designing a working affiliation model for primary school teachers based on a mixed approach

Introduction and purpose: The present research was conducted with the aim of designing a model of work attachment of primary school teachers with a mixed approach. Research Methodology: The research method in the qualitative part is foundational data theorizing and in the quantitative part, it is a survey. The statistical sample in the qualitative section is 14 experts in the fields of behavioral and educational sciences, behavior and human resources of the education organization in Iran, who were selected through the snowball method. In the quantitative part, the statistical population is all the official and contractual primary school teachers of Markazi province in 2019, whose number was 5503. The sampling method in the quantitative stage is the stratified random method proportionate to the selected volume. To determine the sample size, 384 people were selected on the basis of Morgan's table. Findings: The results of the research in the qualitative part indicated that conditions such as individual, interpersonal and organizational factors cause teachers' belonging behavior to be formed in psychological and behavioral dimensions. On the other hand, these factors make the strategies of learning, growth and excellence, productivity and performance management to be defined, and they have consequences, including the promotion of intra-role and extra-role performance. The results of the research in the quantitative part indicated that all the components of teachers' work commitment are at a higher than average level. Discussion and conclusion: Teachers' job satisfaction is one of the most important factors that should be given more attention in education system policies in order to improve individual and organizational performance. .

تبلیغات