آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

مراسم عزادارى در شهرهاى مختلف اندونزى از جمله پارى آمان،نیکولو، پیدى (در سوماترا) گرسیک، بانیووانگى و چند نقطه دیگرجزیره جاوه برگزار مى‏شود. در جزیره جاوه محرم را «ماه سورا» (sura) و در منطقه آچه «ماه حسن و حسین‏» و در غرب سوماترا«ماه تابوئیک‏» مى‏نامند. در دهه اول ماه محرم مردم جاوه وسوماترا غذاى مخصوصى از جمله حلیم آماده مى‏کنند تا بین مردم‏فقیر و اعضاى خانواده و دوستان به اسم حضرت امام حسن و امام‏حسین (علیهما السلام) توزیع نمایند.
دهه محرم در نظر مردم «آچه‏» محترم و به اصطلاح خودشان‏«تابو» است. بدین معنا که عدم توجه به آن را صحیح نمى‏دانندو معتقدند اگر کسى آن را نقض کند دچار حادثه ناگوارى خواهدشد. در این دهه ازدواجى صورت نمى‏گیرد، وظایف مهم به تعویق‏مى‏افتد و حتى کشاورزان به کاشت مزارع خود نمى‏پردازند. مراسم‏دیگرى بنام «تابوت‏» توسط مردم اندونزى در شهر «پیدى‏»، درآستان «آچه‏» برگزار مى‏شود. مردم محلى به همراه مردم جنوب‏هند (مهاجرین)، تابوتى را که سمبل تابوت امام حسین(ع) است درتمام روز بر روى دوش گرفته و هنگام غروب به دریا مى‏سپارند.
این مراسم در شهرهاى «نبکولو» و «پارى آمان‏» توسط سربازان‏جنوب هند و در نیمه اول قرن نوزدهم ترویج‏یافته است. تابوت‏فوق الذکر از نوعى چوب سخت، پارچه، کاغذهاى رنگى و حتى از طلاساخته مى‏شود. در نوک تابوت ساخته شده، براق (اسب تیزرو) قراردارد. امروز هزینه مراسم تابوت بیش از3 میلیون روپیه (معادل‏1500 دلار) مى‏باشد و مراسم تابوت بخشى از فرهنگ (میانگین‏کابائو) به ویژه مردم شهر به «میانگ کابائو» آمده و اگر به‏واسطه مشکلى نتوانند حضور پیدا کنند هدایا و کمکهاى خود رابراى مدیر مراسم مى‏فرستند. از مسائل جذاب و جنبى این مراسم‏نمایشهاى «دبوس‏» وارد کردن آلات برنده در بدن و شکم،«سیلات‏» هنرهاى رزمى و «ران وى‏» یا مسابقه قایقرانى‏مى‏باشد. اوج مراسم تابوت روز دهم محرم است. در صبحگاه، تابوت،داراگا، پانجا و عمامه امام حسین(ع) توسط دهها هزار نفر ازمردم «پارى آمان‏» که به صورت گروهى از بازار و خیابانهاحرکت مى‏کنند به گردش درمى‏آید، مردم عزادارى که به آرامى درحرکتند بعضا با گریه‏هاى شدید و با فریاد بلند مى‏گویند: هویاک‏تابوئیک، ... هویاک (یا حسین)، این مراسم با غروب خورشید پایان‏مى‏گیرد و تابوت به دریا سپرده مى‏شود تا سبمل عزیمت‏براق امام‏حسین(ع) به آسمان باشد. مردم عزادار پس از غرق شدن تابوت،پارچه و کاغذهاى رنگى و دیگر وسایل را که در ساخت آن به کاررفته، برداشته و به خانه‏هاى خود بازمى‏گردند. (1)
نکاتى از عاشورا در اندونزى
1- در اندونزى اول محرم به عنوان سال نو اسلامى (مشابه عیدنوروز) تعطیل است، در این روز مردم هجرت رسول اکرم(ص) را ازمکه به مدینه که سرآغاز تاسیس تمدن اسلامى شده است، جشن‏مى‏گیرند.
2- آقاى جلال الدین رحمت رئیس بنیاد شهید مطهرى در شهرباندونگ اندونزى، در یکى از سخنرانیهاى خود در مسجد المنوره‏گفته است: با تاسیس سلسله فاطمیه در مصر که از فرزندان فاطمه‏زهرا(س) بوده‏اند مسجد و دانشگاه الازهر توسط شیعیان ساخته شد وروز عاشورا به عنوان روز عزا و گریه و ماتم به مناسبت‏شهادت‏امام حسین(ع) گرامى داشته مى‏شد، لیکن با آمدن صلاح الدین ایوبى‏و پذیرش مذهب شافعى مراسم این روز با نابودى شیعیان از بین‏رفت و دهم محرم روز شکرگزارى و خوشحالى شد.
3- مقامات دولتى شهر «پارى آمان‏» در خصوص مراسم عاشورامى‏گویند این مراسم صرفا «یک جشن مردمى است‏» بدیهى است هدف‏دولت در تشویق استمرار این مراسم جلب هر چه بیشتر توریستهاى‏خارجى است. (2)
پى‏نوشتها:
1- گفتگو با طلاب اندونزیایى،1377.
2- سفر به اندونزى، م. ح کاشانى، 1375.
 

تبلیغات