آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری  و عملکرد مالی و بازاریابی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، انجام شده است. مواد و روش ها : پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع هم بستگی است و در دسته پژوهش های کاربردی قراردارد. جامعه آماری در این پژوهش شامل 490 نفر از کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است. نمونه آماری، کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بودند و حداقل حجم نمونه با توجه به فرمول جامعه محدود و فرمول کوکران تعداد 215 نفر محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها به منظور بررسی مؤلفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد سازمانی از طریق نرم افزارSpss  آزمون های هم بستگی و رگرسیون خطی برای آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها : یافته ها نشان داد متغیرهای حمایت مدیریت ارشد، مشتری مداری، جهت گیری آموزشی، داده مشتری، پردازش اطلاعات مشتری و یک پارچگی(ادغام) مدیریت ارتباط با مشتری توانسته اند، 3/78 درصد از تغییرات متغیر وابسته به عملکرد سازمانی را تبیین کنند. ملاحظات اخلاقی : در تمام مراحل نگارش مقاله، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. نتیجه : با توجه به آزمون های هم بستگی و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مشخص شد که مقدار آماره آزمونF تمامی متغیرهای مستقل پژوهش معنی دار بوده است و تغییرات متغیر وابسته عملکرد مالی و بازاریابی را تبیین می کند و مقدار ضریب تعیینR2 مؤلفه های متغیر مدیریت ارتباط با مشتری توانسته است تغییرات متغیر وابسته عملکرد مالی و بازاریابی را تبیین کند.

Investigating the relationship between customer relationship management dimensions and financial and marketing performance Case study: (General Administration of Ports and Maritime Affairs of Gilan Province)

Background and Aim : The purpose of this research is to investigate the relationship between customer relationship management dimensions and financial and marketing performance in the General Directorate of Ports and Maritime Affairs of Gilan Province. Materials and Methods : The current research is a descriptive research of correlation type and is in the category of applied research. The statistical population in this research includes 490 employees of the General Directorate of Ports and Maritime Affairs of Gilan Province. The statistical sample of the research is the employees of the General Directorate of Ports and Maritime Affairs of Gilan Province, and the minimum sample size was calculated to be 215 people according to the limited population formula and Cochran's formula. For data analysis, in order to examine the components of customer relationship management and organizational performance through Spss software, correlation and linear regression tests were used to test hypotheses and analyze data. Ethical considerations : In all stages of writing the article, while respecting the originality of the texts, honesty and trust have been observed. Findings : The findings showed that the variables of senior management support, customer orientation, educational orientation, customer data, customer information processing, and customer relationship management integration were able to explain 78.3 percent of the changes in the variables related to organizational performance. Conclusion : According to the results of correlation tests and multiple linear regression analysis, it was found that the value of the F test statistic, all the independent variables of the research are significant and they explain the changes in the dependent variable of financial and marketing performance, and the value of the determination coefficient R2 of the components of the customer relationship management variable has been able to change Explain the dependent variable of financial and marketing performance.

تبلیغات