آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

مقدمه: جانبازان به دلیل مواجهه با حوادث استرس زای جنگ، با مشکلات جسمی و روانی زیادی روبه رو می شوند که این امر می تواند به طورجدی، خودکارآمدی و رضایت از زندگی جانباز را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی جانبازان انجام شد. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 30 جانباز شهر رشت با درصد جانبازی 70% در سال 1395 که از میزان خودکارآمدی و رضایت از زندگی ضعیفی برخوردار بودند، به روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (در هر گروه 15 نفر). مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، طی 8 جلسه (هرجلسه 90 دقیقه) برای گروه آزمایش انجام شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و مادکس (1982) و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) استفاده شد و داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره با تعدیل اثر پیش آزمون مورد بررسی قرار گرفتند.  نتایج: یافته ها نشان داد که فرضیه های پژوهش مبنی بر تأثیر کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش خودکارآمدی و رضایت از زندگی جانبازان مورد تأیید قرارگرفته است و جانبازان گروه آزمایش نسبت به جانبازان گروه کنترل در پس آزمون به طور معنی داری، خودکارآمدی و رضایت از زندگی بیشتری داشتند (p<0.001). بحث: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش خودکارآمدی و رضایت از زندگی جانبازان، اثربخش است و باعث ارتقای کیفی سطح خودکارآمدی و رضایت از زندگی در آنان می شود.

The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on the Self-Efficacy and Life Satisfaction of Disabled Veterans

Introduction: Because of their exposure to stressful war events, disabled veterans face many physical and psychological problems which can seriously affect their self-efficacy and life satisfaction. The aim of this study was to determine the effects of mindfulness-based stress reduction on the self-efficacy and life satisfaction of disabled veterans. Methods: Thirty disabled veterans with %70 disability from Rasht, Iran, who were suffering from low self-efficacy and life satisfaction, participated in this quasi-experimental study with pretest-posttest and control group in 2016. The subjects were selected using the purposive sampling method and randomly assigned into experimental and control groups each with 15 individuals. Eight 90-minute sessions of mindfulness-based stress reduction training was offered to the experimental group. The required data were collected using the Self-Efficacy Scale (Sherer et al., 1982) and the Satisfaction with Life Questionnaire (Diener et al., 1985). The multivariate covariance analysis was employed to analyze the data. Results: The findings indicated that the research hypothesis as to the effect of mindfulness-based stress reduction on the self-efficacy and life satisfaction of the disabled veterans were proven and the disabled veterans in the experimental group had significantly higher self-efficacy and life satisfaction at the posttest stage in comparison with the control group (p<0.01). Discussion: It can be concluded that mindfulness-based stress reduction training has a significant effect on the self-efficacy and life satisfaction of disabled veterans and improves the quality of their self-efficacy and life satisfaction.

تبلیغات