آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

مقدمه: این مقاله به تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی در یک دوره فشرده آموزش زبان می پردازد. روش: در این مطالعه تعداد 94 نفر زبان آموز از یک دانشگاه نظامی در تهران با محدوده سنی 20 تا 30  سال شرکت کردند. شرکت کنندگان نسخه ترجمه شده و اقتباس شده ای از آزمون انگیزش- نگرش گاردنر را پر کردند. نتایج: از بررسی تحلیل عاملی پرسشنامه، چهار متغیر اصلی یعنی: انگیزش، انگیزش تلفیقی، تأثیر سازمانی و اضطراب به دست آمد. مطالعه حاضر حاکی از آن بود که انگیزش ترکیبی، یادگیری زبان را به صورت مثبت، پیش بینی می کند و انگیزش به عنوان یک پیش بینی گر مثبت برای پیشرفت در یادگیری زبان محسوب می شود، درحالی که تأثیر سازمانی به عنوان یک پیش بینی گر منفی پیشرفت در یادگیری زبان تلقی می شود. بحث: این مطالعه تأیید کرد که با فرض درنظرگرفتن تمام مؤلفه های دیگر، انگیزه، مهم ترین عامل یادگیری زبان است. نتیجه گیری کلی این مطالعه این است که انگیزه، تابع بافت است و هر بافت یادگیری زبان در این مورد منحصربه فرد است  و مدل خاص خود را دارد.

An Investigation into the Impact of Motivational Determinants on Language Learners’ Learning in a Military University

Introduction: This paper examines the effect of motivational determinants on learners’ language learning development in an intensive language learning course. Method: Ninety-four language learners, aged 20 to 30, from a military university in Tehran participated in this study. They completed a translated, adapted version of Gardner’s Motivation-Attitude Test Battery. Results: Four key constructs, namely motivation, integrative motivation, organizational influence, and anxiety, were obtained from the analysis of the test. The results revealed that integrative motivation predicts language learning development positively, and motivation can be considered a predictor for language learning development while organizational influence is considered a negative predictor for language learning development. Discussion: The study confirms that all other factors being equal, motivation is the most important determinant of language learning. The wider concluding remark of this research is that motivation is context dependent and any language learning context is unique in this regard and has its own motivational model. 

تبلیغات