آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

در کسب وکار پویای امروز، به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بین المللی، بازارهای گسسته و فناوری در حال تغییر، شاهد طرح بیش از پیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای مذکور، علاقه صاحب نظران حوزه کسب وکار را به توجه شگرف و جستجو در مفهوم سرمایه اجتماعی به مثابه عامل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و پیش آیند خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری جلب کرده است. بااین حال، کمتر پژوهشی سرمایه اجتماعی سازمانی و نوآوری سازمانی را به صورت توامان بررسی نموده است؛ ازاین رو، غایت مطالعه حاضر، بررسی میزان تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت ایران خودرو است. روش شناسی پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری کارکنان ایران خودرو را در برمی گیرد. در تجزیه وتحلیل داده ها از روش های تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام و همچنین تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج مطالعه، گویای رابطه موثر و معنی دار سرمایه اجتماعی سازمانی در نوآوری سازمانی است. بدین ترتیب ابعاد رابطه ای و ساختاری سرمایه اجتماعی دارای رابطه معنی دار با نوآوری هست، لیکن بعد شناختی سرمایه اجتماعی دارای رابطه معناداری با نوآوری سازمانی در سازمان نبود.

Measuring the Impact of Organizational Social Capital on Organizational Innovation (Case Study: Iran Khodro Industrial Group)

In today's dynamic business, with the emergence of three major trends of fierce international competition, discrete markets, and changing technology, we are witnessing an ever-increasing pattern of innovation. These trends have attracted the attention of business professionals to the widespread attention and search for the concept of social capital as a vital factor in enhancing the performance of the organization and in the process of creating innovation-based competitive advantage. However, less research has examined organizational social capital and organizational innovation together; therefore, the purpose of the present study is to investigate the impact of organizational social capital and its dimensions on the tendency of organizational innovation in Iran Khodro Company. The methodology of the study is descriptive-correlational and the statistical population includes the personnel of Iran Khodro. Correlation analysis and stepwise regression analysis as well as factor analysis were used for data analysis. The results of the study show that there is an effective and meaningful relationship between organizational social capital and organizational innovation. Thus, the relational and structural dimensions of social capital had a significant relationship with innovation, but the cognitive dimension of social capital had no significant relationship with organizational innovation in the organization.

تبلیغات