آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ متغییر، کیفی، از لحاظ زمان، مقطعی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی - علی می باشد. جامعه آماری تمامی مدیران و کارشناسان واحدهای R&D، تولید، آموزش، بازاریابی و تحقیقات بازار شرکت های کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان می باشد. پژوهش حاضر در بازه زمانی پاییز و زمستان 1396 انجام شده است. نمونه گیری بر اساس منطق حداقل مربعات جزیی و به روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. گردآوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و میدانی و با کمک ابزار پرسش نامه انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چندمرحله ای صورت گرفت که شامل مراحل زیر می باشد: شناسایی مؤلفه ها با کمک ادبیات تحقیق، سپس بررسی پایایی مؤلفه های مذکور با کمک شاخص آلفای کرونباخ و CR، برای کفایت نمونه گیری، از شاخص KMO استفاده شد. سپس از آزمون تحلیل مسیر و همبستگی جهت پاسخگویی به سؤالات و فرضیه ها استفاده شد. در مراحل بعدی تحلیل عاملی تاییدی جهت پایش شاخص ها در هر سازه، همچنین روایی سازه مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه های پژوهش همه تأیید شدند؛ و می توان گفت که نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت تأثیر معنا داری دارد، همچنین نقش تعدیل گری تلاطم بازار معنادار می باشد.

The impact of open innovation on company innovative performance with the emphasis on moderating role of market turbulence (Case study: small and medium- sized manufacturing companies in Semnan city)

The present research is applied in terms of purpose, qualitative in terms of variable, cross sectional in terms of time, and descriptive-survey and correlation- causal in terms of type. The statistical population consists of all the managers and experts of small and medium- sized manufacturing companies of Semnan city, including units of R&D, production, training, marketing, and market researches. This paper has been done in period of Fall and Winter 1396. Sampling is based on the logic of partial least square with simple random sampling method. Data collection was performed using library and field study method, and with the help of questionnaire. Data analysis was implemented by a multi stage process as follows: components recognition by the related literature, reliability study of the mentioned components by Cronbach’s alpha and CR indices, and KMO index for sampling adequacy were used. Then, for responding to questions and hypotheses, the test of path and correlation analysis were used. In the next steps, confirmatory factor analysis for monitoring the indices in each constructor as well as validity were studied. Finally, all the research hypotheses were confirmed, and it can be said that open innovation has a significant impact on company innovative performance; also the moderating role of market turbulence in meaningful.

تبلیغات