آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

بنا بر شواهد موجود در اواخر دوره ساسانی، بیستون به دلیل شرایط مطلوب آب وهوایی، نزدیکی به تیسفون، وجود چشمه ها و رودخانه های پرآب، قرارداشتن بر سر راه های مهم و استراتژیک مورد توجه قرار گرفت. همین امر باعث شد تا آثار در خور توجهی همزمان و طی طرح عمرانی عظیمی پایه ریزی گردد. از آنجا که بیستون بر سر شاهراهی بوده که شرق و غرب امپراطوری شکوهمند ساسانی را بهم پیوند می داده، ایجاد پل هایی بر روی رودخانه های پرآب منطقه که موانع بزرگی بر سر راه های ارتباطی بوده اند؛ از برنامه های مهم عمرانی به شمار می رفته است. پل بیستون، پل قوزیوند و پل خسرو از آثار ناتمام این دوره اند که بنا بر اصول و تکنیک های پل سازی ساسانی در این منطقه پایه ریزی شده، اما بنا به دلایلی همزمان با سایر آثار ناتمام دشت بیستون رها می شوند. در این مقاله سعی شده است تا با استناد به شواهد باستان شناختی پل های ساسانی دشت بیستون و فعالیت های پل سازی در این محدوده مورد بررسی قرار گیرد.

Bridge Construction Activities in Bistun Area during Sasanian Period

The holiness of Bisotun Mountain (Baghistan), Geopolitical position of Bisotun in western Iranlocated along the one of the main ancient trade routes in western Iran linking the high plateau of Iran to Mesopotamia- existence of permanent spring and rivers such as Gamasiāb and Dinavarāb and proximity to the Ctesiphon play a key role in attention of Sasanian kings to Bisotun specially at the end of this period. As mentioned, Bisotun is located along an important military and trade route connected the western and eastern parts of Sasanin Empire. Obviously it is necessary to build huge bridge on two permanents Rivers of the area (Gamasiāb and Dinavarāb) for military and trade proposes. Pol-e Bisotun, Pol-e Khosrw and Pol-e Ghozivand are Sasanian bridges in Bisotun that left unfinished without clear reason at that time. At this paper, the author trying to survey 3 mentioned bridges and also bridge construction activities of Sasanian king in Bisotun region based on archaeological evidences.

تبلیغات