آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

مقدمه:  عوامل و متغیرهای اقتصادی، تأثیر عمده در شکل گیری و فرم شهر، تعیین ویژگی های کالبدی، اندازه، وسعت و... شهر دارند. آگاهی و اطلاع از ساختمان و طرز کار اقتصاد یک شهر، برای برنامه ریزی ها در هر سطح اعم از شهری ، منطقه ای و کشوری و تجزیه و تحلیل استفاده از زمین ضرورت دارد.هدف:  هدف پژوهش حاضر،  واسنجی تاثیر جایگاه برند اقتصادی بر شاخص های پایدار شهری در چابهار می باشد.روش شناسی:  روش تحقیق تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، اسنادی و میدانی است. به منظور تحلیل های فضایی و نمایش فضایی یافته های تحقیق از محیط نرم افزار SPSS و مدل AHP Fuzzy استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ساکنین شهر چابهار می باشد که با استفاده از فرمول کوکران (382) نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. همچنین از 20 نفر از متخصصین در حوزه برنامه ریزی شهری با استفاده از روش دلفی نیز جهت پاسخ به سوالات مدل پژوهش، پرسش به عمل آمد.قلمرو جغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی مورد مطالعه در این پژوهش شامل شهر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان می باشد.یافته ها و بحث: نتایج رتبه بندی شاخص های توسعه پایدار با توجه به جایگاه اقتصادی شهر چابهار با استفاده از مدل AHP فازی نشان داد، معیار C3  (اقتصادی) با وزن نرمال نشده 56/0، و وزن نرمال شده 345/0، در اولویت اول قرار دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه مورد سنجش نشان داد، متغیر مستقل (جایگاه برند اقتصادی) با متغیر های وابسته (اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، بهداشتی و درمانی) دارای رابطه معناداری در سطح 05/0=P می باشد. نتیجه گیری:  نتایج نشان داد برند اقتصادی شهر چابهار تاثیر بسزایی در توسعه  شاخص های پایدار شهری داشته است.

Analysis of the Impact of Urban Economic Brand Position on Sustainable Development Indicators (Case Study: Chabahar City)

Introduction Economic factors and variables have a major influence on the shape and form of the city,determining the physical characteristics, size, extent,etc.of the city.Awareness of the building and operation of a city's economy,for planning at any level,whether urban,regional or national and analysis of land use is necessary.The aim of this study is to calibrate the effect of economic brand position on sustainable urban indicators in Chabahar.Methodology The research method is analytical and based on library, documentary and field studies.SPSS software and AHP Fuzzy model were used for spatial analysis and spatial representation of research findings. The statistical population of the present study includes the residents of Chabahar,which was determined as the sample size using the Cochran's formula(382 people).Also,20 experts in the field of urban planning using the Delphi method were asked to answer the questions of the research model.Geographical area of research It includes the city of Chabahar in the south of Sistan and Baluchestan province.Results and discussion The ranking results of sustainable development indicators according to the economic status of Chabahar city using fuzzy AHP model showed that X1(economic)criterion with non-normalized weight of 0.56 and normalized weight of 0.345 is in the first priority.The results of multiple regression test showed that the independent variable(economic brand position)with significant variables (economic, social, physical, health and medical), has a significant relationship at the level of P=0.05.Conclusion The results showed that the economic brand of Chabahar city has had a significant impact on the development of sustainable urban indicators.

تبلیغات