آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

استفاده از فن آوری نوین و هوشمند جزء زندگی امروزه و آتی گردیده است. یکی از مهمترین کاربردهای، اینترنت و ارتباطات و اطلاعات فناوری در گردشگری  بویژه گردشگری الکترونیک است ،ایجاد یک پایگاه گردشگری الکترونیکی قوی نیازمند یک بانک اطلاعاتی قوی, دقیق و به روز می باشد, یکی از این بانکها, سیستم اطلاعات جغرافیا (GIS) است از طرفی ابعاد حقوقی گردشگری الکترونیکی با توجه به قانون ایران ابهام دارد. توسعه تجارت الکترونیک به چارچوب مناسب قانونی نیاز دارد، تحقیق حاضر با روش توصیفی  تحلیلی برپایه جمع آوری اطلاعات درپی شناسایی ،کشف این عوامل و تعیین میزان اثربخشی آنهاست. توجه به یافته های مطالعه، صنعت گردشگری الکترونیکی  در ایران و جهان رو به رشد می باشد، اما چالش هایی در زمینه جنبه های حقوقی و قانونی گردشگری الکترونیکی شامل حیطه های دسترسی به خدمات و تجارت گردشگری، جرایم گردشگری الکترونیک ، اعتماد الکترونیکی، اعطای مجوز و تائیدیه های قانونی مراکز و تاسیسات گردشگری، وجود دارد. به منظور تعیین روابط و وابستگی های بین این معیارها از روش  تحلیل سلسله مراتبی AHPاستفاده شده است.بعد از به دست آوردن روابط و وابستگی میان معیارها نوبت به وزندهی آنها می رسد. این ارزش گذاری به صورت مقایسه ی زوجی انجام گرفته است. برای این کار تعداد 15 پرسشنامه از سوی کارشناسان  و خبرگان مرتبط با موضوع پاسخ داده شده و جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که از میان سه معیار اصلی پژوهش عوامل ساختاری مدیریتی، بیشترین تأثیر را بر نارسایی قوانین حقوقی گردشگری ایران بویزه در زمینه گردشگری الکترونیک دارند و بعد از آن عوامل اجرایی و محتوای قوانین موثرترین عوامل هستند. همچنین از میان زیرمعیارهای مورد بررسی، فرابخشی بودن گردشگری و تعدد مراکز تصمیم گیری و تداخل وظایف سازمان های مرتبط بیشترین نقش را در نارسایی قوانین حقوقی گردشگری دارد. چالش های حقوقی و قانونی گردشگری الکترونیکی بایستی از سوی سیاست گذاران و نهادهای متولی در  صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد، چرا که با توجه به جهانی بودن این چالش ها، تلاش در رفع آنها، ضرورتی است که با تبدیل تهدید به فرصت،  باعث تسهیل فرایند جذب گردشگر خارجی و رضایت مندی گردشگر داخلی می گردد.

A study of the legal aspects of e-tourism in Iran from the perspective of commercial law

The number of Internet users and communication styles is expanding and increasing day by day, the use of new and smart technology has become a part of today's and future life. One of the most important uses of the Internet and communication and information technology is in tourism, on the other hand, the legal dimensions of electronic tourism are ambiguous according to Iran's law. The development of e-commerce needs a proper legal framework, the current thesis in 5 chapters with a descriptive analytical method based on the collection of information is aimed at identifying, discovering these factors and determining their effectiveness. According to the findings of the study, the e-tourism industry is growing in Iran and the world, but there are challenges in the field of legal and legal aspects of e-tourism, including areas of access to tourism services and business, e-tourism crimes, e-trust, granting licenses and legal approvals of centers and There are tourist facilities. In order to determine the relationships and dependencies between these criteria, AHP hierarchical analysis method has been used. After obtaining the relationships and dependencies between the criteria, it is time to weigh them. This evaluation has been done as a pairwise comparison. For this purpose, 30 questionnaires were answered and collected by experts. The results of the research show that among the three main criteria of the research, structural-managerial factors have the greatest impact on the inadequacy of Iran's tourism legal laws and after Those executive factors and content of laws are the most effective factors. Also, among the investigated sub-criteria, tourism's cross-sector nature and multiplicity of decision-making centers and overlapping duties of related organizations play the biggest role in the inadequacy of tourism laws. The legal and legal challenges of e-tourism should be taken into consideration by the policy makers and institutions in charge of this industry, because due to the universal nature of these challenges, efforts to solve them are a necessity, which facilitates the process of attracting tourists by turning threats into opportunities. foreign and the satisfaction of the domestic tourist.

تبلیغات