آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

در مطالعه حاضر ابتدا، روندها و کلان روندهای اثرگذار بر بخش گردشگری منطقه در ارتباط با محیط داخل و خارج مورد بررسی قرار گرفت و پس از استخراج پیشران های کلیدی اقدام به آینده نگاری وضعیت شد. به منظور شناسایی عوامل با مطالعه نظرات کارشناسان حوزه، چهار دسته عوامل انسانی، سازمانی، فیزیکی و اقتصادی گروه بندی و سپس با به کارگیری تکنیک دلفی و اخذ آرای 21 نفر خبره، زیر مؤلفه های صنعت گردشگری شناسایی شدند. در این پژوهش از روش ماتریس اثرات متقاطع منتج از اثبات گرایی و تکنیک دلفی منتج از اثبات گرایی و تلفیق تحلیل کمی و کیفی منتج از روش مشارکتی استفاده شده است. مطابق نتایج، 3 پیشران سیاست تجاری سازی و حذف موانع اقتصادی، اداری و سیاسی (HP1)، امنیت و ثبات سیاسی (GJ1) و بازاریابی، شناسایی و تبلیغات (SP6) و سرمایه گذاری دولتی (GI5) در رتبه اول تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم و 3 پیشران فناوری تولید (L5)، نرخ مالیات، هزینه و سطح قیمت ها (L6) و نوسانات اقتصادی داخل (T1) در رتبه اول اثرپذیری مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفته اند. بر اساس تحلیل داده ها، 8 سناریوی قوی، 18 سناریوی باورکردنی و 4334 سناریوی ضعیف مشخص شد که نهایتاً تعداد 13 سناریو معقول برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در اختیار پژوهش قرار گرفت. در بخش نهایی با تدقیق و احصاء اهداف در 7 سرفصل کلی، 15 عامل و 51 پیشران کلیدی چشم انداز ۱۰ساله ترسیم شد. مطابق نتایج، از میان عوامل اثرگذار بر صنعت گردشگری، 5 اولویت سطح بالا شامل؛ امنیت و ثبات سیاسی، راهبردهای تجاری سازی، حذف موانع اقتصادی، اداری و سیاسی، مشارکت و همکاری بخشی و فرابخشی، فرایند تصمیم سازی و مشارکت ذی نفعان و کلان روندهای با اثرگذاری منفی همچون کیفیت نظام های کسب وکار گردشگری، رسانه و تبلیغات، اثر تغییر اقلیم و کاهش منابع زیستی، نوسانات اقتصادی و موانع تجاری قابل توجه هستند. یافته ها نشان می دهد که دانش ارائه شده توسط ذی نفعان فعال در سیستم گردشگری می تواند برای برنامه ریزی و مدیریت مقاصد گردشگری مفید باشد.

Identifying the Tourism Industry Key Forces based on Strategic Scenario Planning (Case Study: Mako Free Zone)

In the present study, first, trends and macro-processes affecting the tourism sector in the region in relation to the internal and external environment were examined, and after extracting the key drivers, the situation was forecasted. In order to identify the factors by studying the opinions of experts in the field, four categories of human, organizational, physical and economic factors were grouped and then using the Delphi technique and obtaining the votes of 21 experts, the sub-components of the tourism industry were identified. In this research, the matrix method of cross-effects resulting from positivism and Delphi technique resulting from positivism and combining quantitative and qualitative analysis resulting from the participatory method have been used. In the first part, Micmac software and ScenarioWizard software are used and the believable modes and separation of scenarios and the range of desirable three to crisis in the boom of the tourism industry were identified with a futuristic approach. In the second part, by identifying external factors using PESTLE analysis in the software environment, opportunities and threats in economic, social, political, technological, legal and environmental dimensions are grouped and using the results of environmental assessment and recognition of the current situation, to present scenarios. Probably studied and by testing these scenarios, the best scenarios were selected to achieve the defined goals. According to the results, 3 drivers of commercialization policy and removal of economic, administrative and political barriers (HP1), political security and stability (GJ1) and marketing, identification and advertising (SP6) and public investment (GI5) in the first place of direct and indirect influence and 3 The drivers of production technology (L5), tax rate, cost and price level (L6) and domestic economic fluctuations (T1) are in the first place of direct and indirect impact. Based on the data analysis, 8 strong scenarios, 18 plausible scenarios and 4334 weak scenarios were identified, and finally 13 reasonable scenarios for planning and policy making were provided to the research. In the final section, by reviewing and enumerating the goals in 7 general headings, 15 factors and 51 key drivers, a 10-year vision was drawn. According to the results, among the factors affecting the tourism industry, 5 high-level priorities include; Political security and stability, commercialization strategies, removal of economic, administrative and political barriers, participatory and cross-sectoral participation, decision-making process and participation of stakeholders and macro-processes with negative impact such as the quality of tourism business systems, media and advertising, climate change and mitigation Biological resources, economic fluctuations and trade barriers are significant. Findings show that the knowledge provided by stakeholders active in the tourism system can be useful for planning and managing tourism destinations.

تبلیغات